Gå til innhold

Hvorfor kommer filmer så sent til Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja.. Hvorfor?

Vanligvis slippes jo en film til kinolerretet ca. 2 mnd. før den kommer på norske kinoer. Mens andre ganger kommer de helt likt som i USA ... (?)

Som f.eks. nå, har kjempelyst til å se den nye filmen til Nathalie Portman, Black Swan, den er sluppet i USA, men kommer ikke hit før i februar :sur:

Noen som vet hvorfor det er sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet absolutt ikke, jeg bare tipper: En del filmer kommer jo rett på dvd her. De filmene som kommer likt er vel gjerne sånn de vet at kommer til å bli sett av mange. Mens de som de er litt mer usikre på, ser de ann hvordan selger i USA, før de bestemmer seg for om den skal settes opp på kino her.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke det jeg heller. Med nye filmer er det kanskje forståelig, men hva med tv-serier? De begynner senere på tv i Norge og kommer enda senere på dvd. Heroes sesong 4 kommer ikke før i februar, i usa har den vært på dvd lenge. Dexter henger vel etter med to år på dvd og det er vel en populær serie også?

Egentlig ikke så rart folk laster ned. Synes også det er merkelig at dvd-ser i usa ofte har langt mer bonusmatrial. Og sonesperre er noe tull.

Og det med kino så ser jeg jo også at det varier fra land til land. Først kommer det vel i usa og så kommer det gradvis til andre land, men ofte ikke samtidig. Og det er da masse storfilmer med masse fans som selger bra også, så de vet vel mange ganger sånn cs hvor bra filmen går?

Synes nesten alt kommer sist til Norge.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er sånn :klø:

Kan nok stemme at de vil se ann hvor bra filmene gjør det i USA, og derfor mange blir sluppet rett til DVD. Det jeg stusser over er at mange som gjør det bra i USA blir sluppet rett til DVD her, eller filmer vi aldri hører om i det hele tatt. Virker som det bare er for mange filmer, kinoene er fulle og de sier "nei, den der har vi ikke plass til, den hopper vi over, ingen som merker det" :ler:

En annen ting med å se ann filmer, filmen jeg nevnte har hatt premiere i USA, og den er satt opp på norske kinoer, men ikke før i februar. Så da har de jo tydeligvis bestemt seg for å vise den. Skjønner ikke hvorfor vi ikke får se den likt som USA...

Skrevet

Noe av grunnen er vel at de må tekstes.

• Liker 2
Skrevet

Flere grunner, primært markedsføring og økonomi (som med det meste annet her i verden...sukk).

De største filmene som garantert er suksesser settes gjerne opp omtrent samtidig med den amerikanske premieren (f.eks. premierte Inception bare en uke senere her i Norge).

Men med mindre filmer vil man ofte se hvor godt de gjør det i USA og gjennomføre en markedsanalyse før man bestemmer promoteringsstrategi her i Norge.

Det kan også være klausuler forbundet med produksjonsselskapet som sikrer kinoer eller bestemte kinokjeder eksklusive rettigheter den første mnd eller så.

Det er også store fordeler ved å slippe (amerikanske) filmer først i USA fordi det er verdens største marked for kinofilm (kanskje med unntak av India, men der eksporteres det jo ikke like mye). Gjør en film suksess der vil det skape en hype, ryktet sprer seg, man ser anmeldelser, trailere på YouTube, osv., og det er rimelig å forvente at slikt kan øke salget også i andre land.

• Liker 1
Skrevet

Det handler vel aller mest om å tjene mest mulig penger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...