mousepad Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 (endret) Vi har små barn i barnehagen som ikke så rent sjeldent er syke nå vintertids , dvs at begge foreldrene her må bruke ca hele kvoten sin av de syke barn dagene og enda er det ofte ikke nok . Arbeidsgiveren forventer imidlertid at vi skal være disponible også i disse dagene og helst ligge på rundt 70-80% av normal effektivitet noe som sikkert hadde fungert hvis barna var store nok til å greie å underholde seg selv store deler av dagen , noe de ikke er . Lurer på om deres arbeidsgivere forventer det samme av dere eller aksepterer de at dere nesten ikke er tilgjengelige / er utilgjengelige når dere er hjemme med sykt barn ? Endret 5. januar 2011 av mousepad
juliane Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Jeg har ikke barn selv, men på min arbeidsplass er det forventet at man er tilgjengelig på mail og telefon, samt at man gjør så mye arbeid som mulig. Barnet er selvfølgelig førsteprioritet, men det er forskjell på å ha sykt barn og være syk selv. Det er ikke dagen for tunge arbeidsoppgaver, men å få unna noen mailer og gjøre annet rutinearbeid burde man vel klare i løpet av dagen, evt ta et par timer på kvelden etter at den andre forelderen har kommet hjem. 80% effektivitet syntes jeg derimot hørtes veldig mye ut...
Gjest 4-barnsmor Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Nei, syke barn dagene er ment til det de heter. Man er hjemme for å ta seg av et sykt barn, ikke arbeidsplassen. Det er barnet ditt som er det viktige disse dagene.
Kosemose Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 For meg har det alltid vært en selvfølge å gjøre det jeg kan når jeg har sykt barn eller er syk selv. Har aldri regnet på det, men 80% høres mye ut. Jeg jobbe kanskje mellom 20-40 prosent, avhengig av om det er viktige arbeidsoppgaver, og selvfølgelig hvor syk jeg eller barnet er. Jobben min har aldri forlangt dette av meg, men jeg ser det som en selvfølge at jeg stiller opp hvis jeg har mulighet,
liv Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Jeg gjør ingenting når jeg er hjemme med sykt barn
Harlekin Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Såvidt jeg vet kan ikke arbeidsgiver kreve at du jobber noe som helst. Sykt barn er sykt barn. Men det er sikkert flere som jobber litt likevel.
Caramba Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er hjemme med sykt barn nå og sitter her foran PCen mens han sover. Ja, jeg har sjekket og svart på mail samt en del telefoner, jeg har også gjort noen småting. Når han er våken, så blir det ikke mye tid siden han er 18 mnd og trenger mamma-fanget når han har feber. Nå skal det sies at min arbeidsgiver ikke gidder å registrere sykt barn-dager, slik at de stoler på at vi gjør jobbene våre uansett. Dermed er jobben veldig fleksibel og jeg trenger ikke stresse med kvotene på disse dagene man har tildelt.
Gjest M Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Her forventet ikke arbeidsgiver at vi skal være tilgjengelige, men de fleste gjør sitt beste for å svare i telefon/ sjekke mail allikevel. Forsøker også å få jobbet litt de periodene det går, samt å ta igjen litt på kveldstid. Nå har vi mulighet til å føre sykt barn som enkelttimer, slik at vi ikke trenger å bruke en hel dag av kvoten dersom vi har mulighet til å få jobbet noen timer. Fleksibilitet begge veier mao.
Aftensol Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Hadde arbeidsplassen min krevd at jeg skulle være 80% tilgjengelig, så hadde jeg også krevd at jeg da kun brukte 20% av dagen til "sykt barn kvoten min".. Slik at jeg da fikk 5 dager ut av en "sykt barn" kvoten.. (Men jeg hadde nok bare krevd det hvis arbeidsgiveren også krever.. Hvis man gjør det av fri vilje så er det jo en helt annen sak...) Men det kommer sikkert litt an på hva man jobber med også da.. Når jeg er hjemme med sykt barn, så får jeg kanskje 3-4 telefoner, og alle er på under 5.min hver.. Så da går det bra Endret 6. januar 2011 av Aftensol 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Pleier dere syke barn 100% av tiden så kan dere så klart ikke jobbe. Er ikke det tilfellet (som det er for de aller fleste av oss) og man kan jobbe fra hjemmekontor, så gjør man selvfølgelig i det. Men da forventer man seff tilsvarende fleksibilitet fra arbeidsgiver.
helenaa Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Jeg kan ikke noe om dette, men synes det høres veldig rart ut å kunne kreve noe som helst de dagene. 80 % var i alle fall veldig mye, selvsagt avhengig av barnets alder og type sykdom. Jeg jobber litt når jeg er hjemme med sykt barn, men ser på det som min innsats tilbake til abr. giver for de dagene jeg f.eks. har gått hjem litt tidligere når barnet eller jeg selv har blitt syk på ettermiddagen - da skriver jeg nemlig full dag, og bruker ikke sykedag. Aner ikke om dette er "etter lovverket", men min arb.giver har signalisert at det er OK.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2011 #12 Skrevet 6. januar 2011 Jøss. Der oppdaget jeg utrolig nok en fordel med å ha en såpass gammeldags, vrang og konservativ sjef at jeg ikke får ha hjemmekontorløsning :gjeiper: På min forrige arbeidsplass (det var før jeg fikk barn), hadde vi hjemmekontormulighet og det var da vanlig å føre f.eks kun halv "sykt barn dag" dersom man fikk gjort en del jobb denne dagen (antatt da ca 50 % av "normal innsats").
liv Skrevet 6. januar 2011 #13 Skrevet 6. januar 2011 Jeg jobbet hjemmefra en dag tre timer, og dette fikk jeg på plusskontoen min i flexitiden
Arkana Skrevet 6. januar 2011 #14 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Mannen min bruker av sine sykt barn/syk barnepasser-dager nå som jeg er gravid og pga risikosvangerskap er på kontroll hver/annenhver uke. Barnet er altså friskt, det er bare at jeg som vanligvis er hjemme med barnet ikke er i stand til å ta ham med meg på sykehuset. Mannen min har mulighet til å jobbe hjemme vanligvis, men dette har aldri vært forventet av arbeidsgiver de dagene han er hjemme fordi jeg er på sykehuset. Da er jobben hans å ta seg av sønnen vår. Jeg ville synes det var urimelig å kreve 80% arbeid mens man er hjemme med barna sine. Greit nok at man sjekker mail eller gjør småting hvis barnet ennå er så lite at det f.eks. sover på dagen, men utover det er som sagt poenget at man faktisk skal være med barnet. Endret 6. januar 2011 av Arkana
ViljaH Skrevet 6. januar 2011 #15 Skrevet 6. januar 2011 Hos oss er det vanlig å ta det litt etter hvor store barna er, og litt etter hvor travelt det er på jobb. Er barna 8-10 år og ligger på sofaen og ser video, mens det samtidig er travelt på jobb (forberede møter, gjøre arbeid) så er det vanlig å gjøre det man kan. Er barnet en baby, så forventer ingen at man får gjort noe som helst.
Zoë Castillo Skrevet 6. januar 2011 #16 Skrevet 6. januar 2011 Dette kommer nok veldig ann på yrket. Jeg er lærer, og har ikke direkte hjemmekontor, men gjør jo selvsagt alltid mye jobb på kveldstid uansett. Hvis jeg er hjemme med sykt barn, gjør jeg det samme som jeg ville gjort om jeg var på jobb, minus undervisning. Dvs at jeg forbereder neste dags undervisning, retter prøver osv hvis jeg har mulighet til det. Ingen krever det, annet enn at jobben må jo gjøres før eller siden uansett. En regel om 80 % effektivitet høres veldig merkelig ut. En syk 2-åring kan jo være så mangt. Noen sykdommer sover man seg gjennom, andre gråter man seg gjennom. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #17 Skrevet 6. januar 2011 kommer jo ann på hva slags jobb man har tror jeg. På min arb. plass forventer de ikke at jeg skal være i jobb, men de kan ringe for å spørre om noe eller høre om det går bra. Mannen min blir spurt om han kan svare på mail, og hvis han får det til flott, hvis ikke så er det også ok!! De har noe som heter inkluderende arb miljø og er ikke veldig strenge på det, selv om jeg som regel er den som har vært hjemme!!
SmallTalk Skrevet 6. januar 2011 #18 Skrevet 6. januar 2011 Ikke at jeg har denne problemstillingen, men hos oss så er det sånn at Sykt barn dag = fri. Ja, man kan risikere å bli ringt opp ang spørsmål osv, men det forventes ikke at man jobber. Blir det mange sykebarn dager iløpet av ett år, så kan det nok hende at en del av dem blir såkalte "hjemmekontor" dager for å få jobb og timer til å gå opp.
La Guapa Skrevet 6. januar 2011 #19 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har ikke barn selv, men på min arbeidsplass er det forventet at man er tilgjengelig på mail og telefon, samt at man gjør så mye arbeid som mulig. Barnet er selvfølgelig førsteprioritet, men det er forskjell på å ha sykt barn og være syk selv. Det er ikke dagen for tunge arbeidsoppgaver, men å få unna noen mailer og gjøre annet rutinearbeid burde man vel klare i løpet av dagen, evt ta et par timer på kvelden etter at den andre forelderen har kommet hjem. 80% effektivitet syntes jeg derimot hørtes veldig mye ut... Sånn er det på min arbeidsplass også. Jeg hadde sykt barn i går. Jobber så mye jeg kan gjennom dagen og legger inn noen timer når han har lagt seg om kvelden. Da slipper jeg å komme tilbake til arbeidsoppgaver som har hopet seg opp, sjefen er fornøyd og synes ikke det er pes at jeg har små unger, så jeg får nye spennede oppgaver og mine ansatte og kunder er fornøyde.
Trampe Skrevet 6. januar 2011 #20 Skrevet 6. januar 2011 Jeg gjør også arbeid som ellers ville hopet seg opp, enten mens poden sover eller om kvelden. Det går kun ut over meg selv om jeg lar være. Allikevel blir jeg "trukket" en sykt-barn-dag selv om jeg kan jobbe litt hjemme, og ingen forventer at jeg skal jobbe noe som helst. At arbeidsgiver kan trekke en dag og allikevel kreve 80% jobb er helt sykt. Da får han trekke 20% da, for å jevne ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå