lille katt Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Lillejenta på 2 år er VELDIG glad i smokken sin. Ikke noe stort problem forsåvidt, hun bruker den i utgangspunktet bare til soving. Av og til sniker hun seg til å hente den fra soverommet på dagtid, men det går stort sett greit å ta den fra henne igjen. Det plager oss ikke så veldig at hun bruker smokk, og hun kunne forsåvidt hatt den til nattekos en god stund til. Men nå slo det meg plutselig at det kan bli kinkig å slutte med smokk når lillebror har kommet (termin om 12 uker). Han kommer jo sikkert til å bruke smokk hele tiden. Jeg trenger ikke smokkesluttetips, men hører gjerne om andres erfaringer med hvor lang tid det tar før barnet har "glemt" smokkeavhengigheten. Hvis vi skulle slutte/trappe ned nå straks, vil barnet ha glemt smokken i løpet av ca. 12 uker? Og har noen erfaringer med hvordan det er å slutte med smokk når man har babysøsken som har smokk? Da snakker vi om at barnet er ca. 2,5 år. Uthever spørsmålene for å slippe å få svar på noe jeg ikke spør om .
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Helt ærlig så ville jeg ikke stresset med det, har selv 2 175 mellom mine barn.. Han brukte lite smokk når jeg var gravid og nærmet meg termin, men når jeg fikk baby var han mere opptatt av smokken.. Start med og vær litt "streng" frem mot termin, at den bor i senga ell.l og kun brukes på natten.. Det blir jo nedtrapping! Men når babyen kommer så trenger jenta de litt trøst eller en trygghet som bare er hennes private, kanskje velger hun en spessiel bamse, kos eller rett og slett smokken.. Tror ikke det er den største kampen, siden du sier dere ikke ser på det som noe prolem.. Værre om dere brå slutter og hun får en baby som kanskje også vil ha et smokk behov... 3
MellonCollie Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Vi har pratet litt om det samme her - gutten vår er nesten 3 år når han får ei lillesøster i mai. Han bruker smokk på natta, og på dagsoving. Han legger den fra seg med en gang vi kommer inn på badet, og maser ikke noe etter den ellers. MEN, han er relativt "avhengig" av den på natta. Av den grunn har vi bestemt oss for at vi ikke synes det er helt rett timing å slutte med smokken nå. Jeg vil heller ikke da gjøre det noe nærmere termin siden det da vil bli forandringer nok ellers i hverdagen. Det er andre barn i barnehagen som jeg ser bruker smokk på morgenen og også i hentesituasjoner, og han spør aldri om smokken selv da - veldig innarbeidet at den kun brukes ved søvn for ham. Tror derfor ikke det vil bli noe problem for ham at babyen bruker smokk, babyen vil jo tross alt sove mye og da kan det forklares for ham. Kort oppsummert: siden vi ikke ville kuttet smokken nå dersom det ikke var lillesøster på vei, så vil vi heller ikke kutte FORDI hun kommer. Vil vente til vi synes han er "klar"...
Caramba Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Storegutt brukte smokk et halvt år etter at vi fikk småsøsken i hus, som også brukte smokk. Det var helt uproblematisk og de blandet ikke smokkene, tvillingene brukte "baby-smokker" og lå jo stille på teppet sitt/ i vippestolen, mens storegutt kun brukte smokken i sengen eller i bilen. Vi sluttet ved å erklære at han var stor gutt og at han skulle få velge seg en stor-gutt presang som belønning for å slutte med smokken. Han savnet den litt i et par dager, men plutselig var den glemt og han "ertet" småsøknene fordi de brukte smokk, det var det jo bare BABYER som brukte!!!!! Ergo, for oss var det uproblematisk at alle brukte smokk en kort periode og han glemte smokken etter noen dager. Han var vel rett under 3 år når han sluttet. Endret 6. januar 2011 av Caramba
lilljan Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 er bruker storebror og lillebror smokk. Storebror er nok litt "avhengig" av smokken til soving på natt og dagtid. Jeg følte at det var veldig trist for storebror og ikke lenger være den eneste og at verden hans skulle endre seg så mye, så jeg syntes det var veldig fint at smokken fremdeles var hans kos. Lillebror tutter jo også bare når an skal sove så det har aldri vært noe probem/sjalusi. litt bytting av smokker ser jeg at det blir nå når begge koser i sengen med oss om morgenen. Men bakteriene og virusene blir nok fordelt jevnt her uansett
helenaa Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har lurt på det samme, men har ikke gjort noe med det. Mange sier jo at storesøsken kan finne på å gå litt tilbake i "utvikling" når det kommer en baby (barn som har lært å gå på do foretrekker bleia osv), så jeg har tenkt at det er ikke er noe poeng å pushe utviklingen rett før det kommer et søsken. Det jeg er mer spent på er puppen - jeg sluttet å amme i mai, men hun viser fortsatt interesser for den når hun ser babyer som blir ammet...
La Guapa Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Ikke stress med smokken Storesøster var 3,5 hun før hun slutta. Babyen sin smokk fikk være i fred. Det er godt å få lov til å være litt baby selv om det kommer en som er mindre. min pappa er tannlege og han sier at det er helt uproblematisk med nattsmokking frem til 4- års alder faktisk. De spytter den som regel ut etter at de har sovnet uansett
lille katt Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2011 Takk for erfaringer . Da satser vi også på smokkeslutt etterhvert, selv om lillebror skulle bruke smokk. Høres jo ut som om det er grei skuring .
Ella* Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Gutten vår brukte også kun smokken til soving. Vi valgte å venne ham av med den i sommerferien, rundt toårsdagen hans. Det var i god tid før babyen skulle komme (har termin i slutten av januar). Vi var uansett ikke så interesserte i at han skulle bruke smokk lenge da... Vi forklarte ham alt på en enkel måte, og det gikk smertefritt. Etter noen få døgn var smokken så og si glemt Så det gikk mye lettere og raskere enn vi hadde trodd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå