Gjest Gudrunn Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Tvillingene våre på 5 år har astma begge to og er avhengig av jevnlig medisinering. Noen ganger er de friske og skal ikke ha noe medisin, men noen ganger trenger de medisin 3 ganger i barnehagen. Vi fikk nettopp beskjed fra ped leder om at de ikke lenger har kapasitet til å gi medisin til barna våre på morgen og ettermiddag. ( bare midt på dagen.) Det resulterer i av vi er nødt til å dra tidlig fra jobben for å hente barna, eller at vi må ha de mere hjemme. Jeg lurer på hva som er vanlig rundt om kring i andre barnehager. Sokedori
11.07.09 Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 I alle barnehagene (har jobbet som vikar) jeg har jobbet har det vært gode rutiner for dette med medesineringer og der har det vært det som er barnas beste som har vært i fokus hele tiden og kommer foreldre med beskjed om at barna skal ha medesin har det vært de ansattes jobb at barna har fått den medesinen de skulla ha til de tidene som foreldrene hadde gitt Tvillingene våre på 5 år har astma begge to og er avhengig av jevnlig medisinering. Noen ganger er de friske og skal ikke ha noe medisin, men noen ganger trenger de medisin 3 ganger i barnehagen. Vi fikk nettopp beskjed fra ped leder om at de ikke lenger har kapasitet til å gi medisin til barna våre på morgen og ettermiddag. ( bare midt på dagen.) Det resulterer i av vi er nødt til å dra tidlig fra jobben for å hente barna, eller at vi må ha de mere hjemme. Jeg lurer på hva som er vanlig rundt om kring i andre barnehager. Sokedori
Gjest 1981 mod Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Høres rart ut. Har jobbet i barnehage i mange år, og det det har vært mange barn med astma. Det tar ikke lenger tid enn å skifte bleie. Trenger barna dine omfattende pleie, kan barnehagen søke om midler grunnet dette. Ta kontakt med styrer, evnt oppvekst og kulturetaten i kommunen. (de har ansvaret for barnehagene her) Lykke til 1
Diabla Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Det hørtes bare helt teit ut! De har jo ansvar for barna dine, og da skal dem kunne gi medisin også.. Vi betaler jo for at dem skal ta vare på barna våre.. Jeg hadde gått til styrer av barnehagen å hørt ov dette er tilfelle.. Vis der er det hadde jeg byttet barnehage rett og slett!!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Synes også det høres utrolig rart ut! Er ikke astmamedisin en slik boks en inhalerer fra? Tar jo ikke sååå lang tid, burde nå være mulig å få ordnet. Kan jo spørre hvorfor og hva de tenker å gjøre med at de ikke har ressurser nok til å vie et par minutter til et barn som trenger det? Hadde det nå ennå vært en veldig overbelastet barnehage og firlinger med beinproblemer og en halvtime med tøyeøvelser per snute hadde jeg skjønt det.. Jobber også i bhg og der er det heldigvis ikke mange barn med astma, men det er et barn og det blir nå alltids organisert at en eller annen voksen får gitt medisinen.
Gjest barnehageansatt Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Fikk skikkelig bakoversveis jeg nå, som barnehageansatt og mor til barn som har hatt astma må jeg bare si at dette er noe av det verste jeg har hørt. Det er da ikke barnehagen som skal avgjøre når barna skal ha medisin! Barnehagen må gi barn medisin når de trenger det, og ikke etter når det passer de ansatte å gjøre det!! Nei, det her må du gå videre med, klag og skift om nødvendig barnehage til en plass hvor de har mer forståelse hva barn med sykdom/astma trenger. Barnet mitt måtte ha medisin opptil hver 3 time når hun var syk, hadde henne ikke dengang i barnehage. Men skulle noen andre passet henne så hadde det jo vært en selvfølge at de også måtte ha fulgt hennes medisineringsskjema som vi fikk fra legen. Jobber selv i barnehage og har barn der med bla astma, og selvfølgelig er det vår plikt å gi barna de medisinene de trenger og når de trenger det. Denne pedagogiske lederen høres ut som om hun ikke har peiling i det hele tatt på hva astma er.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Dette høres helt merkelig ut!!! Da barnet mitt gikk i barnehage var hun avhengig av astmamedisiner...det var nå aldri noe problem! Hun hadde ei sånn maske hun satt med ei stund og pustet inn i. Personalet skal gi barnet nødvendig medisin! Dette ville jeg levert inn klage på, tvert! Hva om det hadde vært et barn med diabetes da? Nei, desverre, vi kunne ikke gi barnet insulin..... Ærlig talt; hvilken barnehage har du?!?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Tvillingene våre på 5 år har astma begge to og er avhengig av jevnlig medisinering. Noen ganger er de friske og skal ikke ha noe medisin, men noen ganger trenger de medisin 3 ganger i barnehagen. Vi fikk nettopp beskjed fra ped leder om at de ikke lenger har kapasitet til å gi medisin til barna våre på morgen og ettermiddag. ( bare midt på dagen.) Det resulterer i av vi er nødt til å dra tidlig fra jobben for å hente barna, eller at vi må ha de mere hjemme. Jeg lurer på hva som er vanlig rundt om kring i andre barnehager. Sokedori Oisann. Det syns jeg var dårlig. Det er mye man ikke har kapasitet til, gitt, men medisinering bør man absolutt prioritere. I barnehagen som gutten min er med i har det ikke vært noe problem med at de skal gi ham medisin, selv om han nå må ha to medisiner, og flere ganger om dagen. Er ikke dette noe du kan ta opp med FAU og lederen av barnehagen?
barnehagetanten Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 Vi gir astmamedisin til de barna som trenger det og fyller ut et skjema som viser når vi har medisinert, etter avtale med foreldrene. Har ikke jobbet noe sted vi ikke har kunnet tilby dette. Snakk med styrer: så ordner det seg sikkert.
Fluffe Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Tror barnehagen burde ansette flere folk jeg.
nickless Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Himmeloghav,snakk med styrer i morgen!! Trenger barnet medisin , skal det ha medisin , trenger barnet en klem , skal det ha en klem ! Jobber i bhg selv , dette syntest jeg hørest uhørt ut!! 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 Det høres rart ut, ja. Nå har ikke jeg mye erfaring, men jobbet en periode i barnehage, og der fikk de som hadde behov det medisin flere ganger om dagen. Men det var bare pedlederne som ga medisin, kanskje de mangler kvalifisert/opplært personale? Høres uansett helt uholdbart ut for dere. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #13 Skrevet 6. januar 2011 Syns ikke dette høres rart ut i det hele tatt, strengt tatt har ikke ansatte i barenhagen hverken lov eller eller kunnskap nok til å medisinere barn. 5
barnehagetanten Skrevet 6. januar 2011 #14 Skrevet 6. januar 2011 Vi gir ikke medisin uten opplæring først. Sikkerhet er viktig. Vi gir ikke medisin for kortvarig sykdom, da legene kan skrive ut medisin som kan gis morgen/middag/kveld og dermed trenger ikke barnet medisin i barnehagen. Men astmamedisin: det gir vi i samråd med foreldrene med daglig kommunikasjon om doser/nødvendighet, samt skjema vi fyller ut og signerer.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #15 Skrevet 6. januar 2011 Syns ikke dette høres rart ut i det hele tatt, strengt tatt har ikke ansatte i barenhagen hverken lov eller eller kunnskap nok til å medisinere barn. Enhver som får opplæring og delegering kan gi medikamenter. 1
barnesangen Skrevet 6. januar 2011 #16 Skrevet 6. januar 2011 JEg er utdannet førskolelærer og har jobbet som pedagogisk leder i bhg i snart 15 år. Eksemplet gir meg frysninger. Det er klart at du må ta dette videre med styrer. Kronisk syke barn som trenger medisin til faste tider SKAL selvsalgt få det. Det tar sjelden veldig lang tid, og dersom de ansatte føler de trenger oppløring SKAl de få det. FOrldre skal være sikre på at barnet deres blir passet på -også når det gjelder medisiner. I min bhg fyller foreldre ut et skjema med navn på barnet, fødelsdato, hva slag medisin, dosering og varighet. VI gir også ut medisin som f.eks pencillin, men opplyser om at tidspunktene ikke alltid blir det samme. Den som gir medisinen signere på arket. Ved kronisk syke barn, skriver vi på arket at det gjelder hele året, arkiverer det i barnets mappe. Vi signerer altså ikke ved hver dosering. PÅ min avdeling har alle ansatte fått opplæring i medisinering, så alle kan gi. Håper du snakker med styrer, og evnt barnehagesjefen i kommunen om denne saken. Stå på ditt. Dere har betalt for bhg plassen.
Sugerøret Skrevet 6. januar 2011 #17 Skrevet 6. januar 2011 du kan henvise til lov om barnehage http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-064.html#23 les under § 2. Barnehagens innhold Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur. Der tolker jeg at funsjonsnivå er helse /sykdom Selv har jeg hatt barn i barnehage hvor de har hatt astma og måtte ha medisiner .Dette var ikke noe problem så lenge de i barnehagen fikk opplæring av meg i bruk og dosering. Snakk med styrer 1
Gjest Gjest_pedleder. Skrevet 6. januar 2011 #18 Skrevet 6. januar 2011 http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/rundskriv/2008/handtering-av-legemidler-i-barnehage-sko.html?id=516373
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #19 Skrevet 6. januar 2011 http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/rundskriv/2008/handtering-av-legemidler-i-barnehage-sko.html?id=516373 Eller du kan ta kortversjonen, det er frivillig å ha barn i barnehage og barnehagen kan ikke pålegges medisinering av barn.
Rakel Skrevet 7. januar 2011 #20 Skrevet 7. januar 2011 Trodde dette kvalifiserte til barn med "spesielle behov" og utløste ekstra bemanning. Eks. "en kvart person" pr. dag. Men dette er vel noe det må søkes om...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå