Gå til innhold

Flat skiløype-nybegynner-bra natur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal lære min kjære å gå på ski. Hun har littegrann erfaring fra flatt underlag fra før. Nedover er skummelt.

Vet dere om noen fine, vakre , flate traseer. Ikke for langt unna Oslo og Bærum? Jeg har bil.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg som tipset deg om Bogstadjordene i den andre tråden:) Lignende terreng finner du mellom Øverland gård og Nordli ved Griniveien (Haga golfbane). Når ting går bedre er det fint å gå fra Sørkedalen. Fra Skanskebakken f.eks., men følg veien bak/over parkeringsplassen et lite stykke, da slipper du unna den verste (og smaleste) bakken, mot Løvlia/ Venåsseter. De første 5 km ca har svak stigning. Har gått en gang fra Sollihøgda til Sørsetra, småkupert, veldig fin tur:) :sjenert:

Skrevet

Hei, jeg som tipset deg om Bogstadjordene i den andre tråden:) Lignende terreng finner du mellom Øverland gård og Nordli ved Griniveien (Haga golfbane). Når ting går bedre er det fint å gå fra Sørkedalen. Fra Skanskebakken f.eks., men følg veien bak/over parkeringsplassen et lite stykke, da slipper du unna den verste (og smaleste) bakken, mot Løvlia/ Venåsseter. De første 5 km ca har svak stigning. Har gått en gang fra Sollihøgda til Sørsetra, småkupert, veldig fin tur:) :sjenert:

Tusen takk igjen! Jeg oppfatter det slik som at Bogstadjordene og Haga er de letteste av turene, så da begynner jeg kanskje på Haga. Aller , aller først kanskje litt utprøving på sletta ved Gullhaug, der det også går an å øve litt i en ganske flat og kjempebred bakke.

Jeg har gått den Sørsetraturen, og har god tro på den når skiferdighetene blir litt bedre. Iallfall de første 3-4 kilometrene før man må ned i dalen. Det tøffeste er vel hjem fra Sørsetra, det første stykket ned mot dalen.

Skrevet

Jeg har gått den Sørsetraturen, og har god tro på den når skiferdighetene blir litt bedre. Iallfall de første 3-4 kilometrene før man må ned i dalen. Det tøffeste er vel hjem fra Sørsetra, det første stykket ned mot dalen.

Det er 3 løyper til Sørsetra fra Sollihøgda, det høres ut som du har gått "Djupedalsløypa", det er den tyngste. Anbefaler deg "Linjeløypa", som er mye flatere!

Solli i Asler er også et fint utgangspunkt, veldig lettgått terreng innover fra parkeringsplassen mot Myggheim og videre mot Sandungen.

Skrevet (endret)

Det er 3 løyper til Sørsetra fra Sollihøgda, det høres ut som du har gått "Djupedalsløypa", det er den tyngste. Anbefaler deg "Linjeløypa", som er mye flatere!

Solli i Asler er også et fint utgangspunkt, veldig lettgått terreng innover fra parkeringsplassen mot Myggheim og videre mot Sandungen.

Tusen takk for tips! Solli tenkte jeg ikke på.

Jeg har gått to løyper mot Sørsetra som går fra samme parkering. Djupedalsløpa er det den østligste, som går på skogsbilvei og funker i fristil? Jeg tenkte egentlig på den oppe på høydene. Men det er jo den trange traseen fra der disse samles og opp til Sørsetra som er vanskelig på turen hjem igjen ( voksne som er "bambi på glattisen" på ski faller ganske tungt, og farten blir lett problematisk før man har lært å ploge.)

Endret av I Grosny
Skrevet

Jeg har gått to løyper mot Sørsetra som går fra samme parkering. Djupedalsløpa er det den østligste, som går på skogsbilvei og funker i fristil? Jeg tenkte egentlig på den oppe på høydene. Men det er jo den trange traseen fra der disse samles og opp til Sørsetra som er vanskelig på turen hjem igjen ( voksne som er "bambi på glattisen" på ski faller ganske tungt, og farten blir lett problematisk før man har lært å ploge.)

Da har du nok ikke gått linjeløypa, som er den vestligste og starter ved kafeen. Litt opp helt i satrten, men så er den småkupert innover.

Skrevet

Da har du nok ikke gått linjeløypa, som er den vestligste og starter ved kafeen. Litt opp helt i satrten, men så er den småkupert innover.

Tusen takk!

Mener du at den starter ved en kafe ved E 16, ganske nær ei gangbru? Tror du den er den beste for nybegynnere? Kommer man helskinnet gjennom den uten ploging? Kan den være ca 8 km en vei?

Skrevet

Tusen takk!

Mener du at den starter ved en kafe ved E 16, ganske nær ei gangbru? Tror du den er den beste for nybegynnere? Kommer man helskinnet gjennom den uten ploging? Kan den være ca 8 km en vei?

Ja, den starter der og er ca 8km.

Litt ploging kanskje, men ikke mye. Spørs jo på hvor fort du vil kjøre utfor ;)

Skrevet

Ja, den starter der og er ca 8km.

Litt ploging kanskje, men ikke mye. Spørs jo på hvor fort du vil kjøre utfor ;)

Tusen takk igjen :) .Den må prøves. Vi tok noen runder på Skistadionen på Ringkollen i går. Lite nedover var veldig skummelt første gang, og bare litt skummelt fjerde gang.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du har jo også Maridalen. Om du parkerer ved Hammer'n og går innover forbi Kirkeruinene og bortover mot Skar. Fin tur som er akkurat passe lang/kort for en nybegynner.

Ved Kallerud er det også en egen liten privat skiløype, som tar noen løkker på jordet. Det er en ren nybegynnerløkke. Man går forbi denne løkka når man går de vanlige skiløypene. Kallerud ligger helt inntil Kirkeby (kirkeruinene).

Her har du en oversikt over hvor nypreppa skiløypene er og hvor de går.

http://skisporet.no/oslo/lillomarka

• 5 uker senere...
Gjest Tigress
Skrevet

Frå Sørlihavna og til Losby og vidare inn til Mønevann er det heilt flatt. Sørlihavna ligg ikkje så langt frå Lørenskog kirke, og det er grei parkering der. Vakkert kulturlandskap langs Losbyelva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...