AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Hva hadde dere gjort i denne saken her: Jeg er medeier i en "minikjede" med fem butikker. Vi stenger alltid butikkene i romjula, da vi driver i en bransje med kapitalvarer der det normalt sett er svært lite å gjøre mellom jul og nyttår, og ettersom vår hovedleverandør alltid har stengt da er det svært lite vi kan gjøre for de kundene som dukker opp. Romjulen 2010 var intet unntak, dette la vi ut på nettsiden vår og det ble hengt opp plakat med beskjed om stengingen i alle butikkene i god tid før jul. I dag var første arbeidsdagen min etter juleferien og da jeg kom på kontoret var noe av det første jeg fikk i fanget en mail fra butikksjefen i den ene butikken som ligger i en annen landsdel enn resten av butikkene. Vedkommende er ganske nyansatt, ble ansatt på vårparten og vi har stort sett vært svært fornøyd med jobben han gjør. Saken er den at 27. desember var vedkommende innom butikken for å ordne litt papirarbeid og noe småtteri h*n ikke rakk før jul. Telefonen ringte i ett sett og h*n hadde visstnok en del kunder innom. Ettersom det var såpass mye å gjøre valgte h*n å holde åpent resten av romjula, h*n kjørte med redusert åpningstid, 11-15, og fikk faktisk inn noen oppdrag. Vedkommende jobbet totalt 22 timer ekstra i romjula og lurer på hvordan vi løser dette. H*n vil helst ha betalt, med overtidstillegg, men åpner også for å avspasere og få overtistillegget utbetalt. Selvsagt flott at folk tar ansvar, men avtalen har hele tiden vært at butikken skal holde stengt i romjula, dette fikk h*n beskjed om i september (i tillegg til at h*n ble fortalt at vi pleier å stenge i jula da h*n ble ansatt). H*n kontaktet ikke meg eller noen aldre av medeierne før h*n bestemte seg for å holde åpent, så på en måte synes jeg det er litt frekt å stille sånne krav. H*n valgte jo selv å holde åpent og på en måte føler jeg at h*n får ta det på sin egen kappe når h*n ikke tok seg bryet med å få det godkjent på forhånd. Det hadde jo bare vært å ta en telefon. Noen tips?
Glitnir Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Regelverket er krystallklart - det er arbeidsgiver som bestemmer, og arbeidstaker kan ikke på egenhånd jobbe timer eller dager som ikke er avklart og deretter kreve betalt. Det kan tenkes unntak i krisetilfeller der det ikke er tid til å innhente godkjenning, men det er jo ikke tilfellet her. Dere kan selvsagt likevel vurdere om dere vil avtale en viss kompensasjon for arbeidet, men arbeidstaker kan ikke kreve det.
Gjest Fikira Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Skulle ønske jeg også bare kunne dra på jobb når jeg følte for det og kreve betalt =D 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Skulle ønske jeg også bare kunne dra på jobb når jeg følte for det og kreve betalt =D Ditto. Jeg har også en jobb hvor det oppstår situasjoner i blant, og ringer alltid til sjefen og avklarer eventuell overtid. Noen grunn til at den ansatte ikke kontaktet ledelsen angående dette? (Et greit kompromiss kan vel være å betale ut normal timelønn, feks.)
Kamikatze Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Når du sier romjula, antar jeg du mener fra mandagen, og det er vel ikke grunnlag for overtid å jobbe vanlige hverdager? Ligger butikken i et kjøpesenter, med "tvungen åpningstid"/bøter om en holder stengt mens senteret er åpent? Kan verdien av salget som ble gjort, samt å komme ajour, forsvare utbetaling av ordinær lønn, gjerne i kombinasjon med avspasering? Det er informert om romjulslukking. Likevel bør det være en viss takhøyde/tabbekvote. En demotivert butikksjef resten av året, er heller ikke stas. Endret 6. januar 2011 av Kamikatze 3
Gjest Consensio Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Og en annen sak. Liten vits i å skrive h*n, når du andre ganger skriver han 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Takker for svar! Butikken ligger ikke på et senter med "tvungen" åpningstid, da måtte vi jo selvsagt holdt åpent som vanlig disse dagene. Det er en helt frittstående butikk som ligger i et næringslokale litt utenfor sentrum av byen. Jeg har snakket med ham på telefon i dag og spurte hvorfor han ikke tok kontakt og snakket med noen av oss eierne (som tross alt er sjefene hans) om situasjonen før han tok saken i egne hender. Begrunnelsen jeg fikk var at vi hadde jo fri, så han ville ikke mase på oss. Vi ble til slutt enige om at han kan velge om han vil avspasere timene eller ha utbetalt ordinær lønn for dem. Romjula er vanlige hverdager, så han får ikke overtidsbetaling for å jobbe disse timene. Man kan jo gjøre verre ting enn å holde ekstra åpent, men han fikk klar beskjed om at dersom lignende situasjoner oppstår igjen MÅ han kontakte eierne før han gjør noe. Vi jobber ikke etter "det er lettere å få tilgivelse enn tilatelse" prinsippet hos oss. Det skal forresten sies at han får helt vanlig lønn i desember, han blir ikke trekt hverken i lønn eller feriedager på grunn av romjulsstengingen, betalt fri i romjula er et gode vi gir våre ansatte, så sånn sett har han allerede fått betalt for timene, men siden han fikk inn noen oppdrag og ellers er en flink fyr får han litt ekstra for innsatsen sin. TS
Meadow Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jeg hadde vel valgt å gi den ansatte lønn, men ikke overtidsbetalt. Forstår ikke helt hvorfor han mener det utløser overtid å jobbe 22 timer den uken, dessuten var ikke overtiden avtalt. Edit: Nå så jeg svaret over God løsning! Endret 6. januar 2011 av Meadow
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå