Gå til innhold

strikkede gensere fra gina tricot.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

i fjor kjøpte jeg meg to veldig fine strikkede cardigans fra gina tricot. etter to (hånd)vask så de ikke ut, og de krympet noe voldsomt.

Nuppete og fæle ble de også.

I år kjøpte jeg meg enda en. Det samme skjer selvsagt, og når man betaler maks 300 for en genser kan man absolutt ikke forvente seg verdens beste kvalitet, men at det skal holde mer enn to håndvasker, jo det skal det.

Jeg har jo strikkede gensere fra H&M også, og de kan holde seg fine de. Ikke koster de noe mer enn de på gina tricot heller som regel.

Ja, jeg vet jo at jeg fint kan slutte å kjøpe disse genserene, men jeg syns det er ganske utrolig at de i det hele tatt selger slikt ræl.

Når det er sagt er det absolutt andre ting der som jeg er mye mer fornøyd med altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte meg en gang en genser på Gina Tricot. Aldri mer. H&M derimot har jeg bare positive erfaringer med :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Ikke bare jeg som har en veldig negativ oppfatning av kvaliteten på klærne der altså. Jeg har samme erfaring, og i tillegg erfaringer med dårlig sømkvalitet og stoffer som ikke holder formen i det hele tatt. Rart at så mange handler der, jeg slutta for å kjøpe ting der. 300 er jo grisedyrt for å ha på seg en genser en gang når man tenker på det.

Skrevet

jeg kjøpte en strikke jakke der i høst.. den er like fin etter ullvask i maskinen noen få ganger...

Skrevet (endret)

i fjor kjøpte jeg meg to veldig fine strikkede cardigans fra gina tricot. etter to (hånd)vask så de ikke ut, og de krympet noe voldsomt.

Nuppete og fæle ble de også.

I år kjøpte jeg meg enda en. Det samme skjer selvsagt, og når man betaler maks 300 for en genser kan man absolutt ikke forvente seg verdens beste kvalitet, men at det skal holde mer enn to håndvasker, jo det skal det.

Jeg har jo strikkede gensere fra H&M også, og de kan holde seg fine de. Ikke koster de noe mer enn de på gina tricot heller som regel.

Det er ikke hvilken butikk, eller hvilken pris som avgjør kvaliteten på stoffet, men hva stoffet er laget av. Jeg tipper at genserene du kjøpte inneholder en stor del akryl, og klær i akryl blir alltid kjapt stygge (uansett hvor de er kjøpt). Det gjelder jo å være litt bevisst på hva man bruker penger på, og sjekke hva ting er laget av og hvordan kvaliteten på sømmene er, før man kjøper det.

Her kan du lese litt om forskjellige materialer.

Ja, jeg vet jo at jeg fint kan slutte å kjøpe disse genserene, men jeg syns det er ganske utrolig at de i det hele tatt selger slikt ræl.

Når det er sagt er det absolutt andre ting der som jeg er mye mer fornøyd med altså.

Det er absolutt ikke utrolig at de selger slikt ræl. Det er jo tross alt markedskreftene som rår, butikken lager ikke klær for å glede deg, men for å tjene penger. Så lange akryl er billigere enn bedre materialer, så vil jo produsenten velge å bruke det. Han får jo tydeligvis solgt klærne uansett, for folk gidder jo tydeligvis ikke sjekke kvaliteten på det som kjøpes. Du gikk jo til og med tilbake og kjøpte ny genser, uten å sjekke hva som var problemet med de forrige. Hvis folk var litt mer bevisste, og ingen kjøpte disse akryl-genserene, så ville jo butikkene måtte gå over til bedre kvaliteter.

Du nevner at hm er bedre. Jeg tror det kommer av at GT er en butikk med veldig ung målgruppe, og dermed er kundene enda mindre kvalitetsbevisst enn gjennomsnittet. Hm har i større grad kunder i alle aldre.

Så, begynn å sjekke hva du kjøper, før du kjøper det. Det kommer alltid til å finnes dritt i butikkene, men det er bare opp til deg om du skal kjøpe det eller ikke. Og om du ikke gidder å sjekke hva plagget er laget av og om sømmene er ok før du kjøper et plagg, så er det kun din egen feil at du kaster penger ut av vinduet.

Endret av kanelsnurr
  • Liker 1
Skrevet

Gina Tricot lager bruk-og-kast-klær for en ung og lite kvalitetsbevisst målgruppe, ja. Det er en gjenganger at plagg vrir seg fordi det ikke er tatt hensyn til trådretningen i stoffet når plaggene klippes til, for eksempel.

Noe av problemet er at Gina Tricot kombinerer en svært lav prisprofil med høy turnover av utvalg i butikkene. Konsekvensen av at det hele tiden kommer nye plaggdesign er at sweatshopene hvor klærne lages tvinges til å jobbe enda fortere, og med dertil hørende lavere kvalitet, for at nye typer klær skal henges fram hyppig. En forutsigbar kolleksjon gjør arbeidet til de som skal sy klærne et hakk lettere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et par strikkete gensere fra Gina Tricot, begge er kjøpt på salg og for 50 kr, den ene er i bomull og den andre er akryl med kanskje litt ull eller bomull (usikker, fordi jeg har klippet av lappen, men jeg kjøper aldri rene akryl-gensere lengre, har lært av egne feil). Disse tåler vask veldig bra, har hatt de i to år og de er like fine, brukes mye.

Hadde derimot erfaring med akryl gensere fra Vila, Mexx og Vero Moda som ble helt ødelagt etter en vask. Og disse var ikke spesielt billige! Tror er sånn som noen andre sier, det er ikke merke som er viktig her men hvilken stoff disse er laget av.

Og h&m.. jeg skjønner virkelig ikke hvorfor så mange sier at de har klærne av bedre kvalitet. Jeg synes H&M tapte seg kraftig i kvaliteten de siste 2 årene, jeg kan ikke finne noe som helst der lengre. Til og med vanlige bomull-skjorter er helt forferdelige i kvaliteten, så tynne at de er helt gjennomsiktige, og de blir helt skeive etter en vask på 30 grader! Jeg synes faktisk Cubus-klærne overgår nå H&M i kvaliteten. :nei:

forresten, jeg skulle finne meg en ullgenser nå når det var så kaldt i Oslo. Var i mange mange butikker, men 90% av alle gensere som så ut som ullgensere var i akryl! Også i butikker som b.young, mango og Match, altså ikke de billigste butikkene, gensere for 700 kr og oppover og 100% akryl! Fant til slutt en med 40% ull på Carlings.:jepp: Her må man bare passe på selv.

Skrevet

Jeg ville ha gått tilbake i butikken med de og fått de byttet... Selv om genseren "kun" koster 300kr, så er det faktisk 2års reklamasjonsrett på den.. Men du må jo ha kvittering eller bankutskrift på at den er kjøpt der.. Det kan hende du ikke trenger det heller, du trenger egentlig kun å sannsynliggjøre kjøpet, og det står vel gina tricot på lappen (samt at de ikke har samme varene i 2år...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...