AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 jeg er mor til en tenåringjente på 15, og har en gang i blant diskusjoner med henne om penger og ønsker. Har lite penger for tiden, men føler jo ikke at det skal gå utover henne. Her er hva jeg bidrar med til henne... Mobilbruk 200,- busskort 200,- (hun betaler i tillegg 100 selv fordi busskort ikke er påkrevd, men kjekt å ha sånn at hun kommer seg rundt til venner hun har.) Fritidsaktivitet 1: 800,- Fritidsaktivitet 2: 200,- Lommepenger 600,- Hun har fått veldig lite klær utenom, fordi, som sagt lite penger her i gården. Kjenner jeg får litt dårlig samvittighet fordi hun ikke får noen klær, men hun jobber utenom og tjener k hvertfall 1000 kr hver mnd... føler likevel at klær skal jo dekkes av foreldrene. Noen som vil komme med innspill?
Redbull Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Syns 600 i mnd og dekking av alle utgifter høres bra ut eg trenger hun mer penger kan hun jo jobbe litt mer
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 jeg er mor til en tenåringjente på 15, og har en gang i blant diskusjoner med henne om penger og ønsker. Har lite penger for tiden, men føler jo ikke at det skal gå utover henne. Her er hva jeg bidrar med til henne... Mobilbruk 200,- busskort 200,- (hun betaler i tillegg 100 selv fordi busskort ikke er påkrevd, men kjekt å ha sånn at hun kommer seg rundt til venner hun har.) Fritidsaktivitet 1: 800,- Fritidsaktivitet 2: 200,- Lommepenger 600,- Hun har fått veldig lite klær utenom, fordi, som sagt lite penger her i gården. Kjenner jeg får litt dårlig samvittighet fordi hun ikke får noen klær, men hun jobber utenom og tjener k hvertfall 1000 kr hver mnd... føler likevel at klær skal jo dekkes av foreldrene. Noen som vil komme med innspill? Synes det ser greit ut jeg. Ikke for lite, ikke for mye Men 500/1000 noen ganger i året for klær hadde ikke vært galt.. Ikke nødvendig, men for å være snill.
ToveM Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Hvilke fritidsaktivitet koster 800,- pr mnd.? Syntes det høres fryktelig mye ut med 1000,- pr mnd i fritidsaktiviteter. Har aldri vært i nærheten av det med mine.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Hvilke fritidsaktivitet koster 800,- pr mnd.? Syntes det høres fryktelig mye ut med 1000,- pr mnd i fritidsaktiviteter. Har aldri vært i nærheten av det med mine. 800 er da ikke så mye? Bruker over 3000 på min sønns sport..
Carrot Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Hvilke fritidsaktivitet koster 800,- pr mnd.? Syntes det høres fryktelig mye ut med 1000,- pr mnd i fritidsaktiviteter. Har aldri vært i nærheten av det med mine. Min datter på 10 går til musikklærer (hun går til to) - de koster oss 1200 pr mnd og er ingen upris.. For andre barn kan man si at de kanskje i tillegg for eksempel deltar i aktiviteter som turn, friidrett, speider, fotball, vintersport for eksempel som også koster i form av aktiviteter som arrangeeres, utstyr og medlemsskap så jeg syns ikke 800 for fritidsaktiviteter høres ut som mye...
Carrot Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Hvorfor jobber hun ikke??? Hva mener du en jente på 15 bør kunne jobbe med?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 Hva mener du en jente på 15 bør kunne jobbe med? Datteren min jobbet som ryddevakt da hun var 15, så det er ingen umulighet å få jobb i den alderen. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 13åringen her i huset må jobbe for pengene sine.. og har mulighet til å tjene mye om hun vil bidra litt. 50 kroner for å lage middag, 200 for å vaske stue/kjøkken/bad/trapp/gang. Og muligheter for masse annet:) syns vi godt kan kreve litt av de!
Redbull Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Hvorfor jobber hun ikke??? TS skriver jo klart å tydelig AT hun jobber!! 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 Min datter på 13 får 200kr på mobilen hver mnd og busskort i vinterhalvåret. Klær o.l. får hun etter behov og skal hun ha penger så spør hun men det er sjeldent. Sikkert mange som synes det er galt å ikke gi et fast beløp i uken/mnd men det er det ikke rom for i vår økonomi, ikke vil hun ha det heller.
Xaphan Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 Da jeg var 15 fikk jeg 1000 kroner i måneden, og måtte dekke alt av utgifter selv (selvfølgelig ikke mat hjemme og sånt), bortsett fra busskort som mamma betalte halvparten av og mobilbruken min. I tillegg fikk jeg penger til klær før litt store anledninger som 17 mai, jul osv. Jeg klarte meg helt fint på det, selv om jeg ikke kan skjønne det når jeg ser tilbake i dag. Men tror nok hun klarer seg, syns ikke du gir henne lite penger 1
Redbull Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Hva mener du en jente på 15 bør kunne jobbe med? Vi har mange på butikken vår som jobber med å sette på plass varer i hyllene, på varedager. De kan også jobbe som ekstrahjelp på kiosker osv. Eg begynte med det når eg var 14 1
Djungelvrål Skrevet 5. januar 2011 #15 Skrevet 5. januar 2011 Hva mener du en jente på 15 bør kunne jobbe med? Oppvaskhjelp Lagerhjelp i butikk Gå med avisa Plukke jordbær Vaske Male Barnevakt + sikkert 200 andre ting jeg ikke kommer på. Det er absolutt ikke for tidlig for en 15 år gammel jente å jobbe. Det styrker arbeidsmoralen, gjør dem mer selvstendedige og gir dem noe fornuftig å gjøre utenom skole. 1
ToveM Skrevet 5. januar 2011 #16 Skrevet 5. januar 2011 800 er da ikke så mye? Bruker over 3000 på min sønns sport.. Ok bare meg som ikke er helt oppdatert på hva ting koster tydeligvis. Mine driver med fotball (1200 pr år) Squash (1000 for pr år) selvfølgelig kommer diverse turningskostnader i tillegg, men det er ikke så mange pr år. Eldstemann drev med tennis en periode kostet rundt 2000 pr semester, men det er mange år siden. Men hvilken sport koster 3000,- pr mnd? (bare nyskjerrig)
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #17 Skrevet 5. januar 2011 Hvorfor jobber hun ikke??? Hun har fast jobb og tjener 1000 kr i mnd. Utenom det sitter hun barnevakt:-)
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #18 Skrevet 5. januar 2011 ts her. Hun får jo selvfølgelig klær innimellom... men telte 40 gensere i skapet da så.... Men mange jenter er jo sånn "har ikke noe", og hun er vell en av dem da kanskje... men er i utgangspunktet interessert i å høre om jeg er for streng, og gir henne for lite penger.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #19 Skrevet 5. januar 2011 Ok bare meg som ikke er helt oppdatert på hva ting koster tydeligvis. Mine driver med fotball (1200 pr år) Squash (1000 for pr år) selvfølgelig kommer diverse turningskostnader i tillegg, men det er ikke så mange pr år. Eldstemann drev med tennis en periode kostet rundt 2000 pr semester, men det er mange år siden. Men hvilken sport koster 3000,- pr mnd? (bare nyskjerrig) Ishockey:)
lovedrug Skrevet 5. januar 2011 #20 Skrevet 5. januar 2011 Når jeg bodde hjemme,fikk jeg nesten aldri penger,eller klær! Syns 600 kr + det du nevner er veldig mye. Jeg fikk forsåvidt ikke dekt noe fritidsaktiviteter heller 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå