Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #1 Skrevet 19. oktober 2003 ja jeg stemte ikke ved valget. og grunnen er at jeg ikke skjønner noe av det. Hva menes med kumulering og det er en rar stemmemåte, hva stemte man på i år. Og hva er positivt med kommuner, og hva er best formannskaps eller parlamentarisme modellen? Trenger det inn med teskje, så hvis noen vil hjelpe hadde jeg vært glad.
Gjest Poirot Skrevet 19. oktober 2003 #2 Skrevet 19. oktober 2003 Kumulere vil si å gi noen en ekstra stemme. Kan gjerne være fra et annet parti enn det du stemmer på. Slik kan man endre på den prioriterinegen partiene har oppført på sin liste.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #3 Skrevet 19. oktober 2003 det er det jeg ikke skjønner, hav menes med partiets liste? Stemmer man ikke på en felles liste? trenger virkelig næremer forklaring
Gjest Poirot Skrevet 19. oktober 2003 #4 Skrevet 19. oktober 2003 Når man skal stemme ligger det en liste fra hvert parti, der det står oppført en rekke mennesker. De partiet helst ønsker at skal sitte i kommunestyret står øverst. Siden det er kommunevalg kan det hende man liker en person som ikke tilhører det partiet man synes har de beste sakene. Da kan man kumulere denne. Eller en annen på partiets liste. Så legger man listen man har valgt i valgurnen. Ikke vanskelig, det er folk i valglokalet for å hjelpe til om det trengs.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #5 Skrevet 19. oktober 2003 takk, slo opp i en bok, og da sod det at kumulering er når partiene gir noen kandidater et stemmetilleg når listene settes opp. Er det da partiene som kumulerer, eller folket? Eller er det begge parter. Når man har valgt personene inn i kommunestyret, hvordan blir de valgt i kommunerådet?
Gjest Poirot Skrevet 19. oktober 2003 #6 Skrevet 19. oktober 2003 De som stemmer kumulerer (hvis de vil), og da får den personen en ekstra stemme. Partiet kan ikke gjøre noe med dette. Noen kandidater er forhåndskumulert av partiet. Det vis si at de står oppført to ganger. Dette er de partiet synes er mest viktig å få inn i kommunestyret. Altså kan både folk og parti kumulere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå