EmmaW Skrevet 7. januar 2011 #21 Skrevet 7. januar 2011 Vi er litt mer kultiverte enn folk fra resten av landet. Vestledninger driver også med slik uting. I hvilket geografisk område finner du "vestlendinger"? Jeg er fra Bergen, men har aldri opplevd å se bergensdialekt i skriftlig form, annet i morsomme innlegg i BA, eller i bøker fra/om Bergen. Men det er mulig unge mennesker har en tendens til å bruke mer dialekt, jeg er muligens litt "old school" og har fått rettskrivingen inn med teskje. Det er faktisk lettere å skrive på svensk og dansk enn på dialekt siden jeg bor i Sverige og omgås mye med dansker. 1
Pingting Skrevet 7. januar 2011 #22 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg skjønner ikke svensk Ikke skriftspråket i det minste. Da må jeg i såfall lese veldig grundig, og det orker jeg sjeldent når jeg leser på forum. Men det er vel mitt problem, for reglene sier at det er lov. Kan godt hende det er fler enn jeg tror som synes svensk er vanskelig. Svensk er ihvertfall vanskeligere å lese enn å høre, merkelig nok. Og med dansk er det omvendt. Endret 7. januar 2011 av Pingting
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2011 #23 Skrevet 7. januar 2011 Jag tycker svenska är ett underbart språk .
EmmaW Skrevet 7. januar 2011 #24 Skrevet 7. januar 2011 Jag tycker svenska är ett underbart språk . Det håller jag med om.
Xaphan Skrevet 7. januar 2011 #25 Skrevet 7. januar 2011 Jeg liker svensk jeg også, men det betyr ikke at jeg forstår det. Syns fransk og italiensk også er vakre språk, men forstår ikke en døyt av hva de sier.
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2011 #26 Skrevet 7. januar 2011 Det håller jag med om. Det kanske har med charmiga svenska unga män att göra att jeg gillar också deras språk, förutom andra saker .
annamaria8 Skrevet 8. januar 2011 #27 Skrevet 8. januar 2011 Eg tvilar på at dei som skriv dialekt ikkje er kapable til å skriva eitt av skriftsspråka. Eg trur det handlar mykje om identitet. På forum er det bare gjennom tekstane våre at me uttrykkjer identiteten vår (i motsetnad til røynda der me viser t.d. kleda våre og målet vårt). Mange føler skriftsspråka ligg for langt ifrå dialekta og kjenner ikkje tilhøyrsle til desse. Då er vegen kort til å vri om til skriftleg dialekt. Samstundes har nettsjangarane eitt sterkt informelt preg. Dialekt er såleis eit litterært verkemiddel for å få til ein personleg stil og tone. 1
Gjest Raina Skrevet 8. januar 2011 #28 Skrevet 8. januar 2011 Eg tvilar på at dei som skriv dialekt ikkje er kapable til å skriva eitt av skriftsspråka. Eg trur det handlar mykje om identitet. På forum er det bare gjennom tekstane våre at me uttrykkjer identiteten vår (i motsetnad til røynda der me viser t.d. kleda våre og målet vårt). Mange føler skriftsspråka ligg for langt ifrå dialekta og kjenner ikkje tilhøyrsle til desse. Då er vegen kort til å vri om til skriftleg dialekt. Samstundes har nettsjangarane eitt sterkt informelt preg. Dialekt er såleis eit litterært verkemiddel for å få til ein personleg stil og tone. Heilt enig med deg. Eg er sterk tilhengar av dialekt. Dialekta di er ein del av det som gjer deg til akkurat den du er, og om folk berre la godviljen til, so ville dei heilt fint greidd å lese kva folk skreiv. Ikkje kom å påstå at å lese svensk er noko lettare enn å lese dialekt. Eg snakkar sjølv møredialekt, og elskar dialekta mi, men skriv nynorsk fordi det følast meir naturleg for meg å skrive "korrekt" når andre folk skal lese kva eg skriv.
EmmaW Skrevet 8. januar 2011 #29 Skrevet 8. januar 2011 Eg tvilar på at dei som skriv dialekt ikkje er kapable til å skriva eitt av skriftsspråka. Eg trur det handlar mykje om identitet. På forum er det bare gjennom tekstane våre at me uttrykkjer identiteten vår (i motsetnad til røynda der me viser t.d. kleda våre og målet vårt). Mange føler skriftsspråka ligg for langt ifrå dialekta og kjenner ikkje tilhøyrsle til desse. Då er vegen kort til å vri om til skriftleg dialekt. Samstundes har nettsjangarane eitt sterkt informelt preg. Dialekt er såleis eit litterært verkemiddel for å få til ein personleg stil og tone. Jeg tør påstå at problemer med å skrive korrekt og god norsk (uansett målform) faktisk er ganske utbredt. Det er forresten deilig å lese et innlegg skrevet på korrekt nynorsk! 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. januar 2011 #30 Skrevet 8. januar 2011 Heilt enig med deg. Eg er sterk tilhengar av dialekt. Dialekta di er ein del av det som gjer deg til akkurat den du er, og om folk berre la godviljen til, so ville dei heilt fint greidd å lese kva folk skreiv. Ikkje kom å påstå at å lese svensk er noko lettare enn å lese dialekt. Eg snakkar sjølv møredialekt, og elskar dialekta mi, men skriv nynorsk fordi det følast meir naturleg for meg å skrive "korrekt" når andre folk skal lese kva eg skriv. Forskjellen på svensk og dialekt er at svensk har en standardform som gjør at man kan øve seg over tid og bli flinkere. Mer eller mindre tilfeldige skrivemåter på diverse dialekter blir aldri standard, og man må derfor lese "på nytt" hele tiden. Selv har jeg få problemer med å lese min egen dialekt, selv om jeg aldri skriver den selv, mens andre dialekter jeg ikke kjenner like godt rett og slett er håpløst. Jeg er derfor glad for at forumet har en regel som sier at dialektskriving ikke er tillatt. Det kan godt være at det som du sier har med identitet å gjøre, men dialekter gjør seg best muntlig.
Gjest Tsunade Skrevet 8. januar 2011 #31 Skrevet 8. januar 2011 Bruker av og til dialekt i sms-ene mine, for da sparer jeg mange tegn. Ellers skriver jeg et heller konservativt bokmål.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 8. januar 2011 #32 Skrevet 8. januar 2011 Jeg bruker enten bokmål eller nynorsk på forum, i brev etc., men i sms og på facebook skriver jeg dialekt. Glitrende gudbrandsdøl, hihi. Litt moro når man kan ta vare på dialekten sin på den måten også, men jeg får fnatt av folk som bruker dialekt sånn på forum etc. 1
Gjest Caylee Skrevet 9. januar 2011 #33 Skrevet 9. januar 2011 Jeg skriver nesten alltid bøkmål men når jeg skriver smser skriver jeg dialekt. Da skriver jeg foreksenpel sånn: "jæ kommer snart, jæ ska bare fikse no men bare vent ve huse du"
EmmaW Skrevet 9. januar 2011 #34 Skrevet 9. januar 2011 "jæ kommer snart, jæ ska bare fikse no men bare vent ve huse du" Hvilken dialekt er det, hedmark?
Gjest Caylee Skrevet 9. januar 2011 #35 Skrevet 9. januar 2011 (endret) Hvilken dialekt er det, hedmark? Jeg er fra oslo der sier man både jeg og jæ og deg og dæ. Som foreksempel kan man si " fløtt dæ" eller " jæ så deg på t-banen i går" jæ sier man liksom når man snakker fort. vanskerlig å forklare Endret 9. januar 2011 av Caylee
EmmaW Skrevet 9. januar 2011 #36 Skrevet 9. januar 2011 Jeg er fra oslo der sier man både jeg og jæ og deg og dæ. Som foreksempel kan man si " fløtt dæ" eller " jæ så deg på t-banen i går" jæ sier man liksom når man snakker fort. vanskerlig å forklare Hehe, okei. Jeg er dårligere på dialekter i skriftform enn i muntlig form, merker jeg.
loffen Skrevet 9. januar 2011 #37 Skrevet 9. januar 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skriver på dialekt. Jeg orker i alle fall ikke lese det. :gjeiper:
Snuskepuz1 Skrevet 9. januar 2011 #38 Skrevet 9. januar 2011 Jeg skriver dialekt på Facebook og på sms ol, men ikke på forum. Her tar jeg hensyn til at der er folk fra hele landet og at de kan bli veldig masete å skrive på dialekt, mener på at det ikke er lov på KG heller? :klø: Jeg hopper over innlegg skrevet på en annen dialekt en min fordi jeg synes det ofte er vanskelig å lese. Helt enig!
Gjest Raina Skrevet 9. januar 2011 #39 Skrevet 9. januar 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skriver på dialekt. Jeg orker i alle fall ikke lese det. :gjeiper: Fordi det er ein naturleg del av identiteten til mange.
Karmosin Skrevet 11. januar 2011 #40 Skrevet 11. januar 2011 Jeg vil tro at de som skriver på dialekt bare er opptatt av å uttrykke seg og ikke av at budskapet deres skal oppfattes av omverdenen. Eventuelt: di driter i om andre sjønner no a de di sier. Jæ hælække lese sånt, jæi. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå