Gå til innhold

Da var det på'an igjen med et nytt semester..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Da nærmer det seg skolestart på universiteter og høyskoler igjen!

Hvilke tips og triks har du når det gjelder studiemetoder og studievaner?;)

Min erfaring er at man som regel rimelig kjapt blir hengende bakpå pga tunge og vanskelige fag som krever mye tid. Men forhåpentligvis så blir dette semesteret bedre enn det forrige. Men ønsker å høre noen tanker omkring dette; hvordan er det optimalt å studere for å nå målene sine og ikke havne bakpå?

Skriv gjerne også hva du studerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lese litt hver dag, og det må jeg bli mye flinkere til! Gruer meg litt til dette semesteret, spesielt fordi jeg har et ganske stort press på meg til å gjøre det bra.

Skal begynne siste semester på bachelor i engelsk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Les litt hver dag og ta notater mens du skriver :) Lag deg et lite "notatarkiv". Det er ingenting som er mer irriterende enn å ikke finne igjen det en har lest når man får bruk for det i en oppgave eller noe :P

Studerer sykepleie, og er begynt på siste semester, så nå skal det skrives bachelor. Iiiik!

Skrevet

Jeg skal som flere her, til på mitt siste semester på bacheloren, sinnsykt skummelt!

Mitt råd er å starte lesingen så tidlig som mulig! Jeg har alltid tatt det svææært rolig i begynnelsen av semesterene fordi jeg føler det er så lenge til eksamen, men plutselig er det bare noen måneder igjen. Så jeg har blitt flinkere til å starte pugging og terping helt i starten av semesteret.

Vær forberedt til forelesninger og seminar, og få med deg så mange forelesninger som mulig, selv om du føler du ikke lærer noe (noe går som regel inn selv om man ikke tror det).

Les forelesers notater og power pointer, der er ofte "skjulte" tips til hva det er som kommer på eksamen :)

Lykke til!

Håper jeg klarer å følge mine egne råd :fnise:

Gjest Dainty
Skrevet

Lese hver dag er vel en selvfølge på de fleste studier? Ihvertfall om man er relativt ambisiøs og ønsker å virkelig "få inn" det man studerer - og dermed oppnå noen A-er og hevde seg i jobbsøking senere.

Jeg ville sagt at det smarteste er å ha en vanlig arbeidstid hver dag som man følger, ihvertfall som fulltidsstudent. Møter på universitetet om morgenen og blir der til klokken tre, uansett om man har forelesning den dagen eller ikke. Finner seg en plass på lesesalen, jobber jevnt og trutt med lesing og notatskriving, og hyppige kaffepauser med venner selvsagt :) Det er det som fungerer best for meg i alle fall - da kan jeg ha en god følelse resten av dagen uten dårlig samvittighet. Struktur er en fin ting.

De fleste forelesere legger ut forelesningsplan for hele semesteret, der det står hva som bør leses før hver forelesning. Det beste er jo å holde seg ajour, å lese det man skal lese hver uke. Da slipper man det grusomme stresset før eksamen, men kan heller bruke eksamenstiden på å repetere, øve seg på oppgaveskriving og jobbe i kollokvier, snarere enn å krampaktig nilese det man ikke har fått lest. Det å la stoffet få modne før eksamen, slik at man blir trygg på det, er et vanvittig bra tips.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom igang med lesinga med en gang. Ikke begynn å utsette ting, da sklir det fort ut!

Skrevet

Lese hver dag er vel en selvfølge på de fleste studier? Ihvertfall om man er relativt ambisiøs og ønsker å virkelig "få inn" det man studerer - og dermed oppnå noen A-er og hevde seg i jobbsøking senere.

Jeg ville sagt at det smarteste er å ha en vanlig arbeidstid hver dag som man følger, ihvertfall som fulltidsstudent. Møter på universitetet om morgenen og blir der til klokken tre, uansett om man har forelesning den dagen eller ikke. Finner seg en plass på lesesalen, jobber jevnt og trutt med lesing og notatskriving, og hyppige kaffepauser med venner selvsagt :) Det er det som fungerer best for meg i alle fall - da kan jeg ha en god følelse resten av dagen uten dårlig samvittighet. Struktur er en fin ting.

De fleste forelesere legger ut forelesningsplan for hele semesteret, der det står hva som bør leses før hver forelesning. Det beste er jo å holde seg ajour, å lese det man skal lese hver uke. Da slipper man det grusomme stresset før eksamen, men kan heller bruke eksamenstiden på å repetere, øve seg på oppgaveskriving og jobbe i kollokvier, snarere enn å krampaktig nilese det man ikke har fått lest. Det å la stoffet få modne før eksamen, slik at man blir trygg på det, er et vanvittig bra tips.

Selvfølgelig mener også jeg at man skal lese hver dag. Det er jo studiene som er "jobben" til oss studenter, så det skulle vel egentlig bare mangle. Men er lett å være litt sløv når man styrer arbeidsdagen helt selv :gjeiper:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Signerer de som sier at en bør komme i gang. Se over pensumlisten, bla litt i bøkene. Jeg pleier å sette opp et lite tankekart over faget, liksom hva jeg kan forvente meg. Deretter leser jeg og forbereder meg til forelesning. Jeg får veldig mye ut av det hvis jeg er forberedt der, samme gjelder seminarer. Leser og forbereder meg mye til dette altså, samt at jeg leser tidl. besvarelser og eksamensoppgaver. Lag en leseplan - og belønn deg selv dersom du følger den :) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det nevnes her at man bør lese forelesers notater og powerpointer... dere mener under forelesningen da, eller? Foreleserne mine vil ikke legge dem ut på nett, det er "noe de ikke gjør" sier de... i tillegg er det ingen måte å få se deres notater. Kanskje annerledes på deres studier?

Ellers er det vel som de fleste her sier: begynn å lese tidlig, og få inn en fast rutine på lesing og oppgaveskriving.

Kan jeg spørre dere om noe? Studiet jeg holder på med har til nå bare bestått av forelesninger - med to eller ingen arbeidskrav. Mao må man lese og legge opp mye av studiet selv (vi har ikke gruppearbeid eller kollokvier eller seminarer heller). Til nå har jeg bare lest litteraturen, og konsentrert meg om arbeidskravene, men er det noe annet man bør gjøre? Føler at jeg burde gjort noe mer, for pensumet vært dekker ikke så mye, egentlig... veldig mye litteratur om akkurat det samme, føler ikke at jeg sitter igjen med det utbyttet faget skal gi...

Skrevet

Jeg har allerede ferdig med første uke av vårsemesteret, er i gang med siste semester på medisinstudiet. Målet mitt var å komme i gang med lesing tidlig, og det har jeg klart. Har vært på skolen fra 8-19/20 hver dag denne uken (skole fra 8-16 og lesesal etterpå), så det er vel slik dette semesteret kommer til å bli...

Mitt tips til lesing er at man bør planlegge godt. Lag en leeeplan som er realistisk. Lag ukeplan hvor du også setter av tid til trening og avslapning. Sett deg et mål (eks. 1-2 uker før eksamen), hvor alt skal være lest, slik at du har tid til repetisjon. Gjør gamle eksamensoppgaver. Skaff en kollokviegruppe!

Lykke til med semesteret, alle sammen:)

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har feks 4 fag hvert semester, hvordan balanserer dere lesingen?

Føler ofte at det periodevis blir mye fokus på ett fag dersom man feks har en innleverig i det. Når det da går en uke igjen før man åpner bøkene i det andre faget, så falle man på en måte litt ut føler jeg.. :/

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har fem fag dette semesteret, men har eksamen litt etterhvert, altså spredd utover. Det nærmeste jeg har, er to eksamener med tre dagers mellomrom. Ille nok det, selv om jeg vet at mange har det myye verre.

Gjest Galithralia
Skrevet

Jeg er i grunn ferdig med bacheloren min i historie, men bruker dette semesteret på å konte fag, pluss må ta to fag som jeg manglet for å oppnå poengsummen. Fem fag på meg i år og, så dette blir travelt!

Jeg begynner lesingen på mandag, greit å få en oversikt over hva og hvor de ulike emnene i bøkene befinner seg i starten, og ikke minst komme forberedt på de første forelesningene.

Hos oss lager foreleserne egen arbeidsspørsmål til hvert tema, pleier å bruke tid på å besvare dem etter å ha lest pensum - det er ofte her eksamensoppgavene stammer fra. Har du ikke en kollokvie gruppe, heng opp lapper på pensum, felles nettside etc. alltid noen andre som og vil ha kollokvie.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Er ingen på mitt studie som er intressert i kollokvier... vi er ganske få.

Så bra at foreleseren legger igjen spørsmål, det virker jo kjempesmart! Flere her som føler at mange forelesere mener jobben deres er over etter de par tre timene i uken de står forrest i klasserommet?

Et spørsmål til dere som tar mange fag, hvor mange studiepoeng er det snakk om? Syns det er slitsomt bare å ta 30 poeng jeg.. men det kommer kanskje an på hvilket fag man studerer?

Gjest Armule
Skrevet

Jeg har aldri vært spesielt nazi på at jeg MÅ lese alt til hver forelesning. Heller tvert imot. Jeg har som regel lest det jeg har hatt lyst til, og når eksamenen kommer (har som oftest hatt hjemmeeksamener) så bruker jeg de første par-tre dagene på å lese relevant litteratur samtidig som jeg tar relevante notater. De siste dagene skriver jeg oppgaven med utgangspunkt i notatene, selve oppgaveskrivingen tar maks to dager - ofte èn dag.

Nå går jeg arkeologi, da. Og har tatt kurs på arkeologi, historie og religion. Ganske sikker på at det er et mer avslappa forhold til lesing i disse retningene, enn f.eks. medisin.

Jeg skrev et innlegg på den gamle bloggen min midt i eksamenstida og tips til hvordan man skriver en god hjemmeeksamen..dumt at den er borte nå! Men den handlet en del om det jeg har nevnt her :)

Også er jeg enige med de som sier at man skal legge opp dagen som vanlige arbeidsdager. Jeg pleier å sitte fra ni til fire, også kan jeg med god samvittighet dra hjem og lage meg en lang og deilig middag og bare slappe av. Eventuelt trene før jeg drar hjem.

Skrevet

Jeg har fem fag dette semesteret, men har eksamen litt etterhvert, altså spredd utover. Det nærmeste jeg har, er to eksamener med tre dagers mellomrom. Ille nok det, selv om jeg vet at mange har det myye verre.

Har også 50 studiepoeng, og er så heldig at jeg har en innlevering en dato, så en eksamen to dager etter, og en eksamen dagen etter der igjen. DET blir en stressende uke!

Enig i at man må begynne å lese tidlig, jeg er gjennom to pensumbøker allerede, og skal prøve å komme gjennom 2-3 til før semesteret starter for fullt...

Gjest Galithralia
Skrevet

Er ingen på mitt studie som er intressert i kollokvier... vi er ganske få.

Så bra at foreleseren legger igjen spørsmål, det virker jo kjempesmart! Flere her som føler at mange forelesere mener jobben deres er over etter de par tre timene i uken de står forrest i klasserommet?

Et spørsmål til dere som tar mange fag, hvor mange studiepoeng er det snakk om? Syns det er slitsomt bare å ta 30 poeng jeg.. men det kommer kanskje an på hvilket fag man studerer?

Jeg blir sprø av 30 poeng og dette semesteret er håpet litt over 60...jeeeeey. UFF sier jeg bare!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...