Gå til innhold

Kan husleien settes opp uten tre måneders varsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en bolig av kommunen og husleia var 5500 kroner i måneden. Nå har kommunen bestemt at husleia skal være 8700 kroner i måneden. Jeg bor i en psykiatrisk bolig i kommunen og må nå tvinges å flytte ut selv om helsa ikke er frisk nok. Kommunen har satt opp husleia fra desember. Altså en måned tilbake i tid. Har de egentlig lov til det? Har de lov til å sette opp husleia uten tre måneders varsel om husleieøkning. Husleieprisene i det vanlige leiemarkedet er mye lavere, rundt 5500 kroner i måned. Kan de da sette husleia langt over det normale leiemarkedet? Det er jo ikke min skyld at jeg er syk og må bo sånn. Men nå må jeg tvinges til å flytte. Jeg får heller ikke bostøtte fordi har formue. Men de vil jeg ikke bruke opp til husleia. Trygden fra kommunen skal jo dekke til nødvendig livsopphold. Skal jo ikke være sånn at jeg må bruke av formuen til medisiner, mat klær, sko, mobiltelefon regning, bredbånd, legebesøk til frikort osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har leieforholdet vart i 2år 6mnd kan huseleien økes til "snittleien"i området, da med 6 måneders varsel, dvs at det ikke gjelder før etter 3år. Utenom det kan den kun økes med konsumprisøkningen ved 1 mnds varsel.

http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/183/klageview

Så i mine øyne er kommunen helt på syre når det gjelder leieendringen, det kan jo godt være at de bevisst gjør det, og håper at ingen bryr seg...

• Liker 2
Skrevet

Stemmer som Ueland sier, det der er helt utenfor alle lover og regler jeg finner. Jeg ville sendt et skriftlig brev/epost og bedt om begrunnelse for prisøkningen, samt slengt med et par henvisninger til lovtekstene. Hva du bør gjøre ang. betaling av leie frem til du får svar er jeg usikker på, men det finnes det sikkert noen andre som kan svare deg på :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du regne med å bruke av formuen for å dekke mat, klær osv, det er det vi normale i resten av samfunnet gjør, så skal det selvfølglig gjelder for deg også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dette høres helt vilt ut men ingenting forbløffer meg når det gjelder det offentlige, de kan som regel ture frem akkurat som de vil og dekke seg bak en haug med paragrafer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du regne med å bruke av formuen for å dekke mat, klær osv, det er det vi normale i resten av samfunnet gjør, så skal det selvfølglig gjelder for deg også.

det er et fribeløp på 250 000 kr i formue når det gjelder utregning av bostøtte

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du egentlig dette ifra, at de fleste bruker av formuen sin på forbruksvarer? De fleste prøver vel å få lønningen til å strekke til på slike ting. Har man for lite lønn i forhold til forbruk, og begynner å bruke av formuen, hva skal man da gjøre når formuen tar slutt? Jeg tror du må sjekke fakta litt nærmere, formuen brukes helst til boligkjøp, bil osv, ikke til mat og klær.

• Liker 4
Skrevet

De fleste dekker vel ikke mat, klær osv med formuen sin?? Trodde det var det man fikk lønn for jeg.... Skjønner godt TS ikke vil bruke formuen sin på ting som trygden skal dekke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste dekker vel ikke mat, klær osv med formuen sin?? Trodde det var det man fikk lønn for jeg.... Skjønner godt TS ikke vil bruke formuen sin på ting som trygden skal dekke.

Men det er da helt borti natta at folk skal få støtte fra det offentlige til personlig forbruk når de har en formue!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Men det er da helt borti natta at folk skal få støtte fra det offentlige til personlig forbruk når de har en formue!!!!

Hvorfor det?

Formuen kan allerede være skattet av eller betalt arveavgift av. Hvis du blir skadet og må over på uføretrygd, skal du da være nødt til å selge huset og hytta og bilen siden dette også er formue? Du kan jo selge huset siden du kan kjøpe et kott.

Makan.

Kan man ha 250.000 uten at bostøtten blir berørt? Er det ikke 50.000?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Innlegget var egentlig ikke ment om jeg skal få bostøtte eller ikke. Men "vanlige" folk i det "vanlige" leiemarkedet kan selv velge hvor de ønsker å bo og å leie. Og hvis man ikke får bostøtte sånn som meg kunne jeg heller ha valgt å "leie" billigere enn nesten ni tusen i måneden. Fordi siden jeg er for syk til å bo for meg selv tvinges jeg til å bo her. Og hvis jeg skal ha råd til å bo her så må jeg bruke opp all formuen min eller flytte ut selv om ikke helsa er bra nok? Det er dårlig gjort at syke må bruke opp formuen sin fordi vi ikke kan velge sånn som andre kan på leiemarkedet. Jeg så på finn.no nå ett annet sted i nærheten her som leide ut til 5000 kroner i måneden som jeg fint kunne ha klart selv uten noen form for bostøtte. Og uten å bruke opp formuen min som jeg ikke vil.

Skal jo ikke være sånn at jeg skal straffes siden jeg må bo i en psykiatrisk bolig økonomisk mye mere enn "vanlige" leietakere gjør. Jeg kan ikke velge en leilighet som har lavere leiepris i måneden? Annet enn at jeg må tvinges til det pga. økonomien.

Og kommunen skal jo følge "leieprisen" i området og kan ikke lage en mye høyere leiepris enn det normale leiemarkedet er.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?

Formuen kan allerede være skattet av eller betalt arveavgift av. Hvis du blir skadet og må over på uføretrygd, skal du da være nødt til å selge huset og hytta og bilen siden dette også er formue? Du kan jo selge huset siden du kan kjøpe et kott.

Makan.

Kan man ha 250.000 uten at bostøtten blir berørt? Er det ikke 50.000?

TS her. Helt enig med deg. Hvis jeg må fortsette å bo her må jeg nok også selge den gamle bilen min som er snart tyve år gammel. Og det er dumt fordi da kommer jeg meg ikke ut og blir enda mere alene og ensom. I tillegg blir det vanskelig fordi jeg ikke tør å bo her uten bil. Grunnen er at om jeg får panikkangst midt på natta kan jeg kjøre hjem til foreldrene mine å være der. De er så snille. Og det går ikke buss midt på natta her heller og ingen buss i det hele tatt på søndager ikke på dagen heller. Er elendig bussforbindelse her.

Jeg betaler også skatt hvert år av formuen.

Blir helt galt om man må bruke formuen sin til å betale til nødvendige livsopphold som feks. mat, klær ol. Hva skal jeg da gjøre når hele formuen min er brukt opp?

Gjest gjest- silje
Skrevet

Det er mye kommunen gjør som ikke stemmer helt med reglene, og å klage fungerer sjelden.

Noen kommuner driver rovdrift av ansatte, men også de som de skal ta vare på og gi omsorg til.

Ts: du kan jo prøve å sende en skriftelig klage, og etter det ta det til den kommunale avisa, da har du hvertfall en brøkdel sjangse til å komme noen vei.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke paragraf i husleieloven står det at enhver leiepris skal være "snittleien" i området?

Skrevet

Hvilke paragraf i husleieloven står det at enhver leiepris skal være "snittleien" i området?

Kapittel 4. Leieprisvern

§ 4-1. Det alminnelige leieprisvern

Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår.

(...)

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir feil om sykdommen skal hindre. Hvis jeg hadde vært frisk hadde jeg brukt formuen min til å kjøpe min egen leilighet og å ikke leie. Det er ikke min feil at jeg ikke kan kjøpe min egen leilighet enn å leie av kommunen. Da leiligheter med bemanning ikke kan kjøpes. Er jo helt teit at jeg skal bli straffet økonomisk siden jeg ikke tør å flytte i min egen kjøpte bolig.

Vanlige folk kan jo bestemme selv, har man formue kan man kjøpe leilighet, har man ikke og ikke får lån må man leie. Men når jeg har penger i banken og ikke kan kjøpe pga. helsa må jeg da bruke opp formuen min til klær, sko ol. da?

Det lønner seg for meg å være frisk og kjøpe min egen leilighet istedenfor å blir tvunget til å leie. Er jo kommunen sin feil at de ikke kan legge forholdene til rette at jeg feks. kunne kjøpt løeiligheta istedenfor å¨leie av kommunen. Hvorfor finnes det ikke noen lov om å kjøpe leilighet med bemanning da? Hvorfor bare leie når jeg kan eie?

Og når jeg flytter kunne jeg solgt leiligheta til noen andre. Nå når jeg ikke får bostøtte kaster jeg nesten ni tusen rett ut av vinduet. Jeg må i tillegg betale 700 kroner i måneden til husvask ol. som andre slipper da jeg ikke klarer dette selv.

Skrevet

Har du tatt kontakt med kommunen og sjekket? Ett eller annet sted må de jo ha hjemmel for en slik økning, så be dem om en begrunnelse for hvorfor leien blir økt så drastisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du under tvungent psykisk helsevern siden du "må" bo i den leiligheten?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er på innlagt på tvang, så kan du flytte hvor du vil,og heller på oppfølging på dagpost og av psykiatrisk hjemmesykepleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...