Gå til innhold

Gå fra spedbarn i bil en kort stund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke helt enig med meg selv her, så det hadde vært flott med flere synspunkter på dette. :)

Vi bor i fjerde etasje uten heis i en blokk på Østlandet. Parkeringsplassen vår er et stykke unna - ca 350 meter, tipper jeg.

Er det forsvarlig å kjøre til inngangsdøra, låse bilen med vår fem uker gamle datter i, og løpe opp med tunge handleposer? Jeg er borte toppen ett minutt.

Det er vanskelig å skulle bære både henne og handleposer fra parkeringsplassen og opp alle trappene.

Samtidig ville jeg hatt hjertet i halsen det ene minuttet jeg er borte.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uaktuelt, denne sjansen tar du ikke. Det du derimot gjør er å skaffe deg en bæreanordning til å ha babyen i, flere av dem kan du ha på ryggen, f.eks Ergo-selen

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men tenker også at babyen ikke bør være alene i bilen. Av en eller annen grunn føles det tryggere å heller bære barnet opp først og deretter hente varene. En bæreanordning er sikkert likevel det beste.

• Liker 3
Skrevet

Helt uaktuelt......

Jeg går ikke i fra ungene i bilen da jeg er inne og betaler bensinen en gang.

Skrevet

Av en eller annen grunn føles det tryggere å heller bære barnet opp først og deretter hente varene

Jeg har ikke barn selv, men tenker også at babyen ikke bør være alene i bilen. Av en eller annen grunn føles det tryggere å heller bære barnet opp først og deretter hente varene. En bæreanordning er sikkert likevel det beste.

Men da ville jo barnet vært alene i leiligheten i stedet, ser ikke helt at det vill vært noe bedre. Er forøvrig enig i at en bæresele e.l. hadde vært en god løsning :)

AnonymBruker
Skrevet

Selv går jeg ikke i fra barna i bilen, så jeg ville ha båret barnet inn først og hentet varene.

Bæresele er sikkert fint, men det blir fryktelig tungt med barnet på magen og handleposer i begge hendene.

Skrevet

Av en eller annen grunn føles det tryggere å heller bære barnet opp først og deretter hente varene

Ja, biltyver...

Men da ville jo barnet vært alene i leiligheten i stedet, ser ikke helt at det vill vært noe bedre. Er forøvrig enig i at en bæresele e.l. hadde vært en god løsning :)

Skal du hente noe oppe og ned igjen, ville jeg latt barnet vente noen sekunder når det er en baby og ikke et småtroll som kan starte bilen selv. Hvis jeg skulle bære opp varer og barnet og det ble for mye på en gang ville jeg vurdert om barnet ville våkne og skrike når vi kom opp trappene og tatt det derfra. Du er jo ikke langt unna, hva når du sitter på toalettet f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du slår av tenninga, tar med deg nøkkelen og låser bilen ser jeg ikke noe problem med det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange hysteriske folk forresten. Selv ser jeg ikke farene med å la en bil være et minutt i bilen så lenge bilen er låst. Så lenge man ikke bor i et svært lugubert nabolag, og selv ikke da, skjønner jeg ikke hva som kan hende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg hadde turt å låse bilen. Nå er jeg mer redd det skal begynne å brenne enn kidnappere....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj, jeg er overrasket over svarene her. Hva er grunnen til at dere ikke ville latt en baby være alene i en låst bil i under et minutt? Noen nevner brann, men hvor ofte begynner biler å brenne helt av seg selv?

Jeg ser ikke dette som problematisk, hvertfall ikke så lenge bilen er låst og man ikke bor i et veldig belastet strøk midt i hovedstaden.

Det får også være grenser hvor vanskelig man skal gjøre hverdagen. Å bære en baby på ryggen, med tunge poser i hendene, opp fire etasjer høres litt drastisk ut, spør du meg.

• Liker 6
Skrevet

Denne diskusjonen har vært oppe flere ganger og da som nå der det to leire; de som mener man er på grensen til barnemishandling hvis man betaler for bensin mens ungen sitter i bilen 3 meter unna, eller som i dette tilfellet, går inn med varer.

Jeg er skyldig i alle punkt. Men så må vi ikke glemme at jeg bor ikke i Oslo (og der kan alt tenkelig skje med barn som sitter alene 3 minutter i bil...)

Jeg har gått opp med varene (vi bor "bare" i 2. etg), og latt poden sitte og vente på meg i bilen. Jeg har latt poden sitte og vente mens jeg har vært inne og betalt for bensin (og i noen tilfeller tatt med meg et VG og 3 liter melk...) Det er forskjell fra å være borte 3-4 minutter, kontra 1 times handletur på kjøpesenter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er så redd for at noe skal skje, så burde man ikke sette barnet i en bil i det hele tatt. Sjansen for at noe skjer er mye større mens du kjører enn om barnet sitter i en bil som står stille.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er så redd for at noe skal skje, så burde man ikke sette barnet i en bil i det hele tatt. Sjansen for at noe skjer er mye større mens du kjører enn om barnet sitter i en bil som står stille.

Skrevet

Selv går jeg ikke i fra barna i bilen, så jeg ville ha båret barnet inn først og hentet varene.

Bæresele er sikkert fint, men det blir fryktelig tungt med barnet på magen og handleposer i begge hendene.

Dette er bare tull. Bruker man ergo bæresele, og bærer barnet på ryggen, så kjenner man nesten ikke vekten av det. Det er det som er hele poenget emd den selen, det er ergonomisk riktig og fordeler vekten av barnet slik at bæreren ikke kjenner tyngden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjort det uten tvil... Hva er problemet egentlig? døren er låst,det er snakk om få minutter? Kan skje større skader når hun er ute å kjører bilen!

Men er også en mulighet å bære ungen opp først,å så gå å hente varene.. Det blir jo det samme som om du sku stått i dusjen eller vært på do! ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull. Bruker man ergo bæresele, og bærer barnet på ryggen, så kjenner man nesten ikke vekten av det. Det er det som er hele poenget emd den selen, det er ergonomisk riktig og fordeler vekten av barnet slik at bæreren ikke kjenner tyngden.

Hva om man sklir i trappa og faller på barnet som henger i bæreselen? Det er mye mer sannsynlig enn at bilen brenner opp.

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir ikke helt enig med meg selv her, så det hadde vært flott med flere synspunkter på dette. :)

Vi bor i fjerde etasje uten heis i en blokk på Østlandet. Parkeringsplassen vår er et stykke unna - ca 350 meter, tipper jeg.

Er det forsvarlig å kjøre til inngangsdøra, låse bilen med vår fem uker gamle datter i, og løpe opp med tunge handleposer? Jeg er borte toppen ett minutt.

Det er vanskelig å skulle bære både henne og handleposer fra parkeringsplassen og opp alle trappene.

Samtidig ville jeg hatt hjertet i halsen det ene minuttet jeg er borte.

Hva mener dere?

Herregud, self. er det greit! Hvor hysterisk skal man bli??

Skrevet

Mange delte meninger her, ser jeg :)

Bæresele kan jeg ikke bruke på min datter da hun blir behandlet for hofteleddsdysplasi.

Og dette med å bære henne opp først... jeg må jo da bære henne ned igjen når jeg skal bort til parkeringsplassen. Ikke det at det er så veldig slitsomt, men jeg tenker at det kan bli en del stress for henne også, å bli tatt ut og inn av bilsetet på den måten.

Dessuten er det vel et fett om hun sitter alene i bilen eller i leiligheten om jeg likevel skal gå fra henne denne veldig korte stunden.

Skrevet

Sånn overfladisk sett ser det egentlig ikke så skummelt ut, men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde gjort det. Dette er mer basert på mammafølelsen min om at jeg ikke vil la barnet være alene der jeg ikke kan høre henne (kontra å være i et annet rom i leiligheten, som flere nevner her), enn at jeg er redd for kidnappere eller bilbrann eller noe annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...