Gå til innhold

Hva slags jobb kan man egentlig få med en mastergrad i sosiologi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har selv tatt en mastergrad i sosiologi. Har ganske gode karakterer men har ennå ikke fått meg jobb. Har ikke søkt så lenge da, men jeg synes det nesten ikke er noen jobber der ute. Generelt sett synes jeg det virker som at det er vanskelig for mange med ulike mastergrader, i tillegg er jo lønningene (f.eks på NAV) ganske lav mtp at man faktisk har tatt en høyere utdanning. Kjenner en som jobber i IT- bransjen, har ikke fullført vgs og tjener nesten 500 000,- i året. Jeg føler ikke at det lønner seg å ta høyere utdanning (bortsett fra de som leder til konkrete yrker).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre noe mange fra HF- og SV-fakultetene opplever. Dem jeg kjenner med tilsvarende utdannelse har havnet i saksbehandlerstillinger i kommunen, ved universiteter, større bedrifter, etc. Noen har fått relativt relevante ting, f.eks. HR, men de fleste driver med noe helt annet enn det de har fokusert på under utdannelsen.

Problemet ditt er ikke bare at du ikke er utdannet til noe konkret, men også at du konkurrerer med alle de andre med generelle utdanninger, i motsetning til det en økonom eller jurist gjerne gjør. Det ER få relevante stillinger i din situasjon, og de fleste av dem er heller ikke i høytlønnede bransjer, som du sier. Det beste tipset jeg kan gi er å se nøyere på hva du kan (ofte et problem for universitetsutdannede) og forsøke å spisse det i mer kommersiell retning. Bedrifter vet ikke hva du kan gjøre for dem, og de gidder ikke bruke mye tid på å finne det ut heller, så du må klare å gi dem den informasjonen med en gang for å være interessant.

Skrevet

Jeg studerte sosiologi tidligere, og de fleste vennene mine fra den tiden har fått gode jobber. Flere er forskere, for eksempel i Fafo, en jobber med brukerundersøkelser i en kommune, en jobber ved universitetets karriereveiledningstilbud, en underviser i samfunnsfag osv. Jeg er enig i ulempene som fremheves over, men samtidig tenker jeg at det er fint å ha en allsidig utdanning som kan brukes til så mye forskjellig :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er vel om dere sier fordeler og ulemper med slike generelle utdanninger. Jeg får vel belage meg på å jobbe i Nav (hvis jeg får jobb da) en stund fremover med lav lønn. Jeg kunne like gjerne tatt en sosionomutdanning/3 år på høyskole enn 6 år på universitetet med masse lån, får jo samme lønn og samme jobb, men mindre lån...ja,ja. Det er jo ingen vits å tenke på å ta en ny utdanning, blir bare mer lån.

Fint å høre at det er noen som har fått slike forskerjobber, men jeg tror det kan være vanskelig. Har sett noen stillinger i ssb og andre forskningsinstitutter, og enten så krever de at du har doktorgrad, eller så forventer de at du tar doktorgrad etterhvert, og jeg er ikke motivert for noen doktorgrad nå iallefall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...