Gå til innhold

Er det forskjell på å oppdra adoptivbarn og biologiske barn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

For ikke å ødelegge tråden til Shivani har jeg laget en egen tråd om adoptivbarn. Er det annerledes å oppdra disse i forhold til egne barn?

Jeg tror det kan være en forskjell på noen områder:

Mange er opptatt av å lære barnet om kulturen der de kommer fra, leste bla om en som ble tvunget til å gå i koreansk nasjonaldrakt på 17. mai.

Man kan få tøffe opplevelser mht rasisme.

Barnet kan ha perioder der de tenker mye på biologisk opphav og hvorfor de ikke kunne bli hos foreldrene.

Noen barn kommer til Norge som barn, ikke babyer. Kjenner selv to, og de har hatt tildels store problemer med å finne seg til rette, lære språk osv.

Dette og mye mer kan gi ekstra utfordringer som biologiske foreldre slipper unna. Når det gjelder hvor mye kjærlighet man har å gi, tror jeg det ikke spiller noen rolle hvorvidt barnet er adoptert eller ei. Selv har jeg prestert å si til min venninde som er adoptert fra Korea at hun likner mer og mer på moren sin... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror helt klart de får utfordringer andre foreldre slipper.

Mange barn som blir adoptert har opplevd ting som gjør at de har behov som går lengre enn biologiske barns behov.

Behov for trygghet, kjærlighet, grenser, omsorg, stabilitet osv i en mye sterkere grad enn det "normale" barn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De som kan svare best på et slikt spørsmål er vel helst de som har både egenfødte barn og adoptivbarn.

Jeg har kun erfaring med adoptivbarn, og enda mens de er små ser jeg ikke noen forskjell i foreldrerollen. Vi har alle samme oppgave: å gjøre barna til gangs menneske (som det så fint heter).

Og jeg tror at de som tvinger sine barn til å gå i fødelandets nasjonaldrakt på 17. mai er i mindretall.

Det er en del ting vi prøver å forberede oss på med tanke på framtida, bl.a rasisme. Derfor er det veldig viktig å gi barnet selvtillit nok til å takle dette på en bra måte (ikke alltid like lett, men vi gjør så godt vi kan). Men alle foreldre kan oppleve at barnet deres blir mobba.

Jeg mener ikke å idyllisere eller bagatellisere problemer, men jeg synes mange ganger at ting blir litt vel svartmalt. Selvfølgelig er det noen som får problemer, men man har da ingen garanti uansett hvilken måte man velger å få barn på.

Selv om mine barn er små så tenker jeg en del på at de en dag begynner på skolen. Og jeg håper at foreldrene til de andre barna i klassen (og på skolen) lærer sine barn at alle unger er like mye verdt uansett hudfarge. Samtidig kommer jeg til å lære mine barn at man skal ta vare på hverandre og være venner. Man kan ikke like alle, men man skal ikke være slem mot noen av den grunn.

............

Da vi fortalte at vi skulle adoptere fikk viservert ganske mange skrekkhistorier fra folk som kjente noen som kjente noen...Sikkert like mange som gravide får høre skrekkhistorier om fødsler. Forskjellen her er derimot at våre skrekkhistorier handlet om barnets oppvekst, barndom, ungdom etc. Ikke om tildeling og hentereise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Selv har jeg prestert å si til min venninde som er adoptert fra Korea at hun likner mer og mer på moren sin... :roll:

Man kan jo ligne i væremåte, ikke bare av utseendet, og det er jo forhåpentligvis ikke så negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til både adoptivbarn og "vanlige" barn fra nær familie og venner, og har svært gode opplevelser med begge deler.

Det er andre ting man må være obs på når det gjelder adoptivbarn, men ikk enødvendigvis verre ting. Syns ene gjesten her forklarte det veldig bra.

Tror det er viktig å anerkjenne barnets kulturelle historie, og syns man har plikt til å lære seg så mye som mulig om landet barnet kommer fra, men ikke nødvendigvis tvinge denne informasjonen ned over hodet på barnet. Men at det er tilgjengelig tror jeg er veldig viktig.

Garantier for en god oppvekst har man ikke uansett, og tror ikke nødvendigvis oddsen er verre hvis man er adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at det er verre å oppdra adoptivbarn, men som sagt over her; at det er noen andre ting man kan bli stilt ovenfor.

Grunnen til at jeg tok opp dette var at Tex i et annet innlegg skrev at det var annerledes å oppdra adoptivbarn, og hun ble møtt med en mengde protester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener ikke at det er verre å oppdra adoptivbarn, men som sagt over her; at det er noen andre ting man kan bli stilt ovenfor.

Jepp, helt enig. Tror veldig mange automatisk tar det negativt når man nevner det, og tror kanskje at man mener at det er annerledes i forhold til følelsene man har for barnet. Og det er det jo ikke.

Og det er også en god del som tror det er veldig vanskelig med adoptivbarn, bare fordi de er adoptert, og det blir også feil.

Adoptivbarn har like forskjellig utgangspunkt som andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...