Concertina Skrevet 5. januar 2011 #21 Skrevet 5. januar 2011 (endret) Jeg er ingen superstrikker, men har fått litt dilla i det siste (og har en mor som alltid har strikket mye). Jeg har faktisk noen introduksjonsbøker til strikking, fått i en eller annen bokklubb for mange år siden, men fant de ikke igjen på nettet. Det finnes jo noen andre da, feks: Strikkeboka eller Lær å strikke (jeg har ikke prøvd noen av de). Siden jeg har barn så startet jeg med å strikke barneplagg, de er jo så små så det tar ikke så lang tid Alternativt er jo luer og hals ol. greit. Skal man strikke til barn så inneholder bøkene Strikk til Nøstebarn og Myk start veldig greie basisoppskrifter, tilogmed jeg skjønner de Ravelry anbefales, får svar på masse spørsmål, og det er kjekt å se både oppskrifter i strikket i forskjellig garn og forskjellige garn i bruk. Ellers så er Pickles en utrolig flott strikkeblogg, masse fine oppskrifter (en størrelse er gjerne gratis, mens resten kan kjøpes for 10/35 kr alt ettersom om du kun vil ha mønsteret eller også kjøper garn) og de har utrolig mye flott garn i butikken. De gav også ut en bok rett før jul (inneholder mange de samme oppskriftene som du kan kjøpe løst). Jeg handler inn pinner etterhvert som jeg trenger de, synes det er greiest. Strømper er (foreløpig) ikke min favoritt å strikke så noe sett orker jeg ikke å kjøpe. Foretrekker bambuspinner framfor metall, plast har jeg ikke prøvd. Har også handlet endel garn fra 123knit.com, de har rimelige garn (bla merinoull som kan brukes istedenfor Nøstebarngarn) og sender til Norge for 35 kr, så lenge man holder seg under tollgrensa på 200 kr så kommer det kjapt i posten og det er billig og god kvalitet Endret 5. januar 2011 av Concertina
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #22 Skrevet 5. januar 2011 Jeg har hatt strikkedilla i mange år, og har etterhvert prøvd det meste innen pinner og garn. Jeg anbefaler KnitPro pinnene du har kjøpt på det varmeste, de er helt fantastiske å strikke med, både tre og metallpinnene. Akrylpinner er jeg ikke så veldig fan av. Ellers syns jeg pinnen fra Sandnesgarn er gode. Styr for all del unna pinne fra billigbutikker som Nille, Spar Kjøp og Europris, garnet henger igjen og de er bare til irritasjon. Annet utstyr kjøper du etterhvert som du trenger det, ikke kjøp masse på en gang som du aldri får bruk for. Når det gjelder garn er utvalget stort, og det samme er kvalitetsforskjellene. jeg liker personlig ike billiggarn fra Nille o.l, men foretrekker garn fra skikkelige produsenter (skal man først lage et plagg vil jeg gjerne gjøre det skikkelig). Kjøp i strikkebutikker eller på husfliden, så får du garn av god kvelitet. Jeg bruker mye fra Du store alpakke, Sandnes, Dale og Drops. Skal du bestiller fra utlandet anbefales 123knit.com som nevnt over her sitt Arwetta garn, eller forsøk garnene fra malsenogmor.no. Nå vet ikke jeg hvor du bor i verden, men det er mange gode garnbutikker på nett og du ikke har strikkebutikk i nærheten, f.eks todamer.no og strikkenett.no. Ang bøker anbefaler jeg deg å ta turen i en velassortert bokhandel og kikke i de bøkene de har der. Det er ingen bøker som passer til alt, men ved å se i dem kan du få et inntrykk av hva som passer best for deg. Det ligger også strikkveiledninge på nett, både på garnstudio.no og på youtube. For inspirasjon og veiledning kan du gå innom et utall strikkeblogger på nett, samt bli medlem av ravelry.com.
Piggsvin Skrevet 5. januar 2011 #23 Skrevet 5. januar 2011 Den beste strikkeboka jeg har vært borti er "Strikk" av Maria Parry-Jones. Fin for både nybegynnere, erfarne som vil lære mer og som oppslagsverk for alle som strikker. http://cdon.no/b%c3%b8ker/parry-jones%2c_maria/strikk-10875447
PecanPie Skrevet 5. januar 2011 #24 Skrevet 5. januar 2011 da har jeg kjøpt meg dette settet og en haug med forskjellige størrelser av disse. kjøpte også disse og disse , nå tror jeg at jeg er good 2 go har heldigvis et stort supert syskrin som jeg kjøpte på Lidl mens jeg jobbet der Har du kjøpt utskiftbare pinner også, eller tar du det etterhvert? Jeg bruker stort sett bare KnitPro-pinner, veldig lettvint og greit. Har kjøpt en pinnemappe på Etsy som rommer utskiftbare pinner, vaiere og div. tilbehør som pinnemåler, stoppere, flettepinner osv. Ang. billig/dyrt garn tenker jeg alt til sitt bruk. Sokkegarn fra Nille er ofte like greit som de dyrere variantene, spesielt dersom mottakeren "spiser" sokker. Da ser jeg ikke noe poeng i å legge en hundrelapp i de samme sokkene som kunne kostet 40 kr. De dyrere produsentere har gjerne mer "luksuriøst" garn, f.eks. er Sandnes Kasjmir Alpakka som å strikke med skyer, og Rowan Alpaca Cotton er kjempemykt, varmt og drøyt. Etter å ha blitt med på håndarbeidsfora har jeg lært masse om garn og fiber som jeg nok aldri ville lært ellers (f.eks. at én type garn kan nuppe under bruk på en person, men ikke en annen. Det kommer an på hvordan personen er satt sammen kjemisk, eller noe i den dur...), strikketeknikker og ikke minst har jeg møtt mennesker i virkeligheten som deler garn- og strikkeinteressen min. Jeg har lært mange nye tenkikker etter å ha blitt en "interaktiv strikker", f.eks. teknikken som heter Magic Loop og som går ut på å strikke to sokker/votter/pulsvarmere/armer/whatever som det er to av på én gang på én pinne. Jeg har også blitt introdusert til engelske oppskrifter. De er gjerne enklere å følge en typisk norske oppskrifter, og etter å ha knekt "koden" leser jeg de like lett som norske. Den største delen av oppskrifter inne på Ravelry er engelske, så om du vil hente kunnskap derfra lønner det seg å lære å strikke på engelsk først som sist. En annen ting som er fantastisk med Ravelry er at du kan søke opp strikkebøker og "bla" deg gjennom den. De aller fleste oppskriftene har noen strikket etter før deg og lagt inn bilder, hvilken pinnestørrelse og garntype som er brukt og generelle erfaringer. Det er også en enorm verden av diskusjoner, grupper og fora som jeg ikke har begitt meg inn på enda, jeg "bare" logger prosjekter, leter fram oppskrifter, ser på hva andre har gjort osv. Strikking er som mye annet, du må prøve og feile og erfare, men med strømpepinner og mange potensielle rundpinner har du et godt utgangspunkt.
Gjest Lille-pus Skrevet 5. januar 2011 #25 Skrevet 5. januar 2011 Når det gjelder garn er utvalget stort, og det samme er kvalitetsforskjellene. jeg liker personlig ike billiggarn fra Nille o.l, men foretrekker garn fra skikkelige produsenter (skal man først lage et plagg vil jeg gjerne gjøre det skikkelig). Kjøp i strikkebutikker eller på husfliden, så får du garn av god kvelitet. For info: en av de skikkelige (om de ikke er størst) strikkegarnprodusentene selger faktisk garnet sitt også nettopp gjennom btuikker med såkalt "Nille-preg". Gjestal får du kjøpt på Sparkjøp (dersom du ikke er heldig å bo slik til at du kan kjøre til utsalget deres ) Jeg liker strikkegarnet deres; - selv om de selger det på Sparkjøp, og synes de har innovative designere som lager spennende oppskrifter, - i tillegg til mere tradisjonelle oppskrifter med litt nytt snitt
PecanPie Skrevet 6. januar 2011 #26 Skrevet 6. januar 2011 For info: en av de skikkelige (om de ikke er størst) strikkegarnprodusentene selger faktisk garnet sitt også nettopp gjennom btuikker med såkalt "Nille-preg". Gjestal får du kjøpt på Sparkjøp (dersom du ikke er heldig å bo slik til at du kan kjøre til utsalget deres ) Jeg liker strikkegarnet deres; - selv om de selger det på Sparkjøp, og synes de har innovative designere som lager spennende oppskrifter, - i tillegg til mere tradisjonelle oppskrifter med litt nytt snitt Gjestal produserer også garnet Nille og Europris selger. Det skal sies at jeg oftest går innom garnbutikken, men da betaler jeg også for kunnskap, service og masse inspirasjon. Kan ikke si jeg opplever det på Nille.
Gjest Lille-pus Skrevet 6. januar 2011 #27 Skrevet 6. januar 2011 Gjestal produserer også garnet Nille og Europris selger. Det skal sies at jeg oftest går innom garnbutikken, men da betaler jeg også for kunnskap, service og masse inspirasjon. Kan ikke si jeg opplever det på Nille. De er iallefall flinke til å skaffe seg alternative distributører (og jeg lærte noe nytt i dag også ) Du har selvsagt helt rett, PecanPie. Inspirasjonen og service'en, erfaringen og forslagene til alternativer osv. får man ikke på butikker som selger "mye rart", - det må man i faghandelen for å få Jeg handler også i de fleste tilfellene garnet mitt i faghandelen, enten den ligger på selve garnfabrikken eller i lokalmiljøet (handler mye garn når jeg er på ferie har jeg oppdaget. Turene har en egen "rar" evne til å bli lagt innom steder med fabriukkutsalg.... ) For dem som tenker på å strikke skikkelig god, tykk, varm vintergenser kan Alfa (Sandnes Garn) og Cortina Soft (Gjestal) anbefales
Wildy Skrevet 6. januar 2011 #28 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Det er mye heilt greit garn på Sparkjøp og Nille! Men jeg har en forkjærlighet for alpakka- og silkeblandinger,og det finner man lite av på Nille. Handlet riktignok i haug og dung av babyull multifarget på Nille for en stund siden, likte fargene veldig godt, men vet ikke helt hva jeg skal bruke det til enda. Østlandsgarnet bruker jeg endel også, til litt grovere votter som skal toves, vinflaskeposer, sitteunderlag ol. Men til selbuvanter /votter blir det gjerne Rauma eller Pt2 pga utvalget i farger.Sokker og strømper strikker jeg ofte i Sisu; både pga utvalget i farger, men også fordi det blir tynne, gode sokker som det går ann å bruke i sko. Er det tykke raggsokker som står på ønskelisten bruker jeg endel Ragge. Har også strikket endel sokker med fletter i Sterk; kjempedeilig garn, men synes det nupper litt mye. Jeg bestiller også endel garn fra utlandet, da gjerne håndfarget. Liker også Kanui-garnet veldig godt, blir fantastisk flotte fargeoverganer. Endret 6. januar 2011 av Wildy
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #29 Skrevet 6. januar 2011 For info: en av de skikkelige (om de ikke er størst) strikkegarnprodusentene selger faktisk garnet sitt også nettopp gjennom btuikker med såkalt "Nille-preg". Gjestal får du kjøpt på Sparkjøp (dersom du ikke er heldig å bo slik til at du kan kjøre til utsalget deres ) Jeg liker strikkegarnet deres; - selv om de selger det på Sparkjøp, og synes de har innovative designere som lager spennende oppskrifter, - i tillegg til mere tradisjonelle oppskrifter med litt nytt snitt Jeg er Ab #22 som du siterte. Liker ikke Gjesdal garnet som selges på nille. Syns det er stivt, stikkete og syntestisk (forsøkte det mye i min strikkebarndom). Og selv om jeg ser poenget med å ikke brue en formue på raggsokker som kanskje hulles fort, så mener jeg fremdeles at det er verdt å bruke litt mer penger på f.eks garn til en genser slik at det blir god kvalitet på det som lages. Men jeg har forståelse for at ikke alle føler slik. Og ang oppskrifter, så er det ikke slik at man må bruke garnet som er beregnet for oppskriften. Så lenge man tilpasser strikkefastheten kan man bruke det garnet man selv ønsker.
^me^ Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #30 Skrevet 5. februar 2011 jeg vil bare legge til at jeg fikk pakken med strikkeutstyret bare noen dager etter bestilling og at pinnene var kjempegode!vil anbefale http://www.penelopecraft.com/servlet/StoreFront til alle og knit pro pinnene! er nå begynt på den andre sokken min og har laget meg en strikketøypose som jeg laget av 2 billige gardiner som jeg kjøpte på salg på sparkjøp og broderte "strikketøy" utpå posen, så nå kan jeg ta med meg strikketøyet hvor enn jeg går uten å ta med meg det svære syskrinet mitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå