^me^ Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Jeg har nettopp lært meg og strikke litt og funnet ut at dette er noe for meg. jeg har fått metallpinner av moren min som har lært meg og strikke og ser at det er populært med andre typer pinner som av tre og plast, hva er best av metall, plast og trepinner? jeg kunne tenkt meg en strikkebok for nybegynnere, vet dere om en bra en? er det ellers noe utstyr som er greit å ha til strikking?
Marila Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Hei, jeg er ikke en superstrikker selv, men har lært meg litt mer i det siste. Jeg foretrekker plast eller tre fordi jeg holder veldig hardt i pinnene, og da syns jeg det er mer behaglig. Tror det er mest smak og behag, men trepinner er vanligvis lit dyrere. Om du trenger oppskrifter ville jeg ha sjekka ut www.garnstudio.no, som har oppskrifter på nesten alt, ellers så ville jeg ha kjøpt oppskrifthefter og fått hjelp i nærmeste garnbutikk. (De som jobber der kan ofte mye og er veldig behjelpelige.) Lykke til, det blir sikkert supert!
Wildy Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Jeg strikker mye, og har vel egentlig litt som hobby å kjøpe meg utstyr og garn; har en seriøs garnavhenighet. Et must for meg er gode strikkepinner, og jeg blir mer og mer glad i trepinner. Har en mengde i rosetre og bambus, men har det siste året begynt å kjøpe pinner i ibenholt. Nydelige å strikke med, mye snillere til hendene ( pinner i tre er lettere, med litt "svikt" og ikke så spisse på tuppen at det gir sår på fingertuppen)enn metallpinner, og lekre å se på. Eneste minuset må være at det er vanskelig å strikke med svart garn på svarte pinner.... Annet som er greit å ha er skikkelig oppbevaring. Jeg bruker en stor toalettmappe, hvor jeg har plass til både pinner og alt annet. Målebånd, liten saks, kalkulator, flettepinner, nåler, maskemarkører og heklekroker er også kjekt å ha. Det er ikke all verden du trenger til å begynne med, etterhvert som du strikker mer vil også behovet for flere pinner melde seg, og før du vet ordet av det har du en stor samling pinner i ulike størrelser og typer. Her finner du en mengde pinner i ulike utførelser, og også strikkevesker og annet snacks: http://www.pinnsvindesign.no/shop/strikkepinner-227s.html
Zzyzx Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Jeg foretrekker metallpinner, men ikke hvilke som helst. Kommer an på vaieren på dem, kan ikke ha sånne stive og krøllete vaiere. Men det er smak og behag, og du vil også oppdage at hvis du har f.eks. bambuspinner, så er det slettes ikke alle typer garn som fungerer sammen med dem. Så jeg har et bredt utvalg som jeg ikke engang tør å tenke på hvor mye penger jeg har brukt på pinner gjennom årene.
^me^ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2011 ok, tusen takk fr svar hva er forskjellen mellom strømpepinner, langpinner og rundpinner?
Wildy Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Glemte nesten denne: https://www.ravelry.com/account/login Fantastisk strikke-og hekle forum; et mekka av oppskrifter og bilder, anbefales på det varmeste!
Wildy Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 ok, tusen takk fr svar hva er forskjellen mellom strømpepinner, langpinner og rundpinner? Strømpepinner er sett med fem ( eller flere pinner) med spiss i begge endene. Korte pinner, 15-20 cm, og brukes til å strikke sokker, votter, der det blir for kort med rundpinne. Langpinner er lange, rette pinner med spiss i en ende. Jeg bruker aldri langpinner, synes det er tungt å strikke med. Skal jeg strikke fram og tilbake bruker jeg heller rundpinne ( med vaier). Rundpinner er to korte pinner forbundet med en vaier. Du kan strikke rundt og rundt ( f.eks bolen på en genser), eller fram og tilbake ( f.eks skjerf).
Grønt blad Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 (endret) Jeg strikker kun med pinner i tre. Liker spresielt godt de fra Du store alpakka (pinner med pange farger). Trepinner ligger behagelig i hånden, og de lager ikke lyd når de treffer hverandre, slik som metallpinner gjør. Føler meg nesten litt elektrisk i hendene når jeg strikker med metallpinner (ull + metall, kanskje?). Den eneste negative er at de tynne formes litt når man bruker dem en del, men det skjer vel også med metallpinnene. Jeg har også opplevd å knekke en trepinne mens den nå i sekken, men det var fordi jeg var svært uforsiktig og ikke tenkte på at jeg harr strikkepinner der. Plastpinner har jeg ingen erfaring med, men jeg synes ikke de er pene å se på, så kommer nok til å fortsette med trepinner. Jeg kjøper ikke sett med pinner (hverken strømpe- eller rundpinner) før jeg har behov for dem. Det finnes så mange ulike tykkelser og lengder, at det hadde blitt uøkonomisk. Anbefaler deg å kjøpe pinner og garn etter hva du skal strikke. Jeg bruker kun garn og pinner når jeg strikker, men vet en del bruker maskemarkører der jeg bruker småtråder (i løkke) og sikkerhetsnåler. Vil anbefale deg å kjøpe synål tilpasset garn (litt store med stort øye slik at man får tråden gjennom), tykke og butt spiss) til festing av tråder. Hva slags strikkebok er du på jakt etter? En som lærer deg å strikke (se gjerne nettsidene til Garnstudio eller en bok med enkle mønstre? Ta en tur i bokhandelen og se i strikkebøker der, og ta en tur i garnbutikken/husfliden og se på mønster der. For meg er det viktigste at jeg har lyst til å strikke det jeg strikker, og jeg lærer da det jeg må for å kunne strikke det. Anbefaler ikke skjerf. Det er ensformig, og det er vanskelig å få pene kanter. I tillegg blir de fleste lei lenge før skjerfet er så langt som de ønsker. Ting som er enkle å strikke er f.eks. lue og pannebånd. Genser er heller ikke vanskelig, men det krever mer tålmodighet, siden det er et større plagg. Votter og sokker er ikke så vanskelig, men det kan hende du trenger asssistanse til tommel og hæl. Å strikke på rundpinne er enklere enn fem strømpepinner Håper dette var litt til hjelp. Endret 5. januar 2011 av Grønt blad
^me^ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2011 (endret) ok, jeg holder på med å strikke strømper nå som jeg har kommet over hælen på (som jeg fikk hjelp av mamma på ) og tror jeg kommer til å strikke noen par av, til både meg og min mann (som forøvrig ikke har noen andre til å strikke til seg votter ser også kjekt ut å prøve men ang. garn, hva skal jeg se etter?til sokkene nå kjøpte jeg sportsragg (flerfarget) til 9,90 på sparkjøp, hva er forskjellen mellom alle garntypene?er det noen typer garn som passer bedre til en ting men ikke andre? jeg fikk veldig lyst til å prøve de knit pro symphony pinnene, noen som vet hvor jeg får de til en billigere penge? ang strikkebok leter jeg etter en bok som er for nybegynnere som har svar på de fleste spørsmål og problemstillinger, altså noe som strikking for dummies beklager alle de dumme spørsmålene her altså, men jeg er helt grønn enda Endret 5. januar 2011 av ^me^
Grønt blad Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 ok, jeg holder på med å strikke strømper nå som jeg har kommet over hælen på (som jeg fikk hjelp av mamma på ) og tror jeg kommer til å strikke noen par av, til både meg og min mann (som forøvrig ikke har noen andre til å strikke til seg votter ser også kjekt ut å prøve men ang. garn, hva skal jeg se etter?til sokkene nå kjøpte jeg sportsragg (flerfarget) til 9,90 på sparkjøp, hva er forskjellen mellom alle garntypene?er det noen typer garn som passer bedre til en ting men ikke andre? jeg fikk veldig lyst til å prøve de knit pro symphony pinnene, noen som vet hvor jeg får de til en billigere penge? ang strikkebok leter jeg etter en bok som er for nybegynnere som har svar på de fleste spørsmål og problemstillinger, altså noe som strikking for dummies beklager alle de dumme spørsmålene her altså, men jeg er helt grønn enda Det er store forskjeller mellom ulike garntyper. F.eks. til ullsokker er det lurt å strikke med et ullgarn som er forsterket med litt nylon (syntetisk) slik at det er mer slitesterkt. Ikke alt garn kan/bør vaskes i maskin. SandnesGarn kaller garn som kan vaskes i vaskemaskin for "Superwash". Men jeg har også hørt at f.eks. genesere som strikkes i et håndvaskgarn, og som vaskes for hånd, holder seg lenger pent enn plagg som strikkes med vaksemaskin-garn. Ull med litt silke i er sterkere enn rent ullgarn. Garn med litt silke får ofte litt mer glans i finishen. Alpakka er et garn som er litt ekstra varmt, og det inneholder naturlig ikke lanolin (?), som noen reagerer allergisk på. Vanlig ull inneholder naturlig lanolin, men lanolinen fjernes i foredlingsprosessen. Ullgarn med lanolin får man bl.a. fra nøstebarn. Wildy har sikkert god oversikt over garn, dersom hun handler mye garn. Jeg strikker gjerne i alpakka, da det også er deilig og mykt mot huden. Drømmer om å strikke i Babysilk fra Du store alpakka (80% babyalpakka og 20% silke), som er supermykt og med fin glans. I det siste har jeg fått øynene opp for finullgarn, som er godt og passe varmt og veldig drøyt. Liker godt å gå i garnbutikker og se på overflate, sturktur og glans på garnet, samt kjenne på garnet hvor godt og mykt det er. Tidligere strikket jeg mest med garn fra Drops/Garnstudio (litt billigere enn annet garn i garnbutikker). Men i det siste har jeg begynt å investere i "vanlig" garn fra garnbutikker. Får en følelese av at det er bedre kvalitet og at plaggene holder seg lenger pene i garn fra f.eks. SandnesGarn, Rauma, Dale, Du store alpakka o.l. Spesielt synes jeg det er viktig når jeg legger ned mye arbeid og mange timer i et strikkeplagg. Vær oppmerksom på strikkefastheten når du strikker. Strikker du stramt (vanlig for nybegynnere) bør du gå opp en halv pinnestørrelse, strikker du løst bør du gå ned en halv pinnestørrelse.
Zzyzx Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Pris og kvalitet henger definitivt sammen. Jeg skal ikke legge til så veldig mye på det som allerede er sagt, men noen generelle tips kan jeg komme med. - Superwash-ull bør absolutt vaskes i maskin på oppgitt temperatur (som regel 40 grader med full sentrifugering), ellers kan det ferdige plagget begynne å sige. Det er ikke morsomt hvis det er snakk om en genser - Ren ull (og alpakka) som ikke er superwashbehandlet bør egentlig også gå i vaskemaskinen, men på passende program. Dette tåler også sentrifugering ganske bra - Ikke bruk tøymykner og bruk vaskemiddel beregnet på ull. Milo og sånt - Større plagg bør tørkes flatt for at de ikke skal deformeres Når det gjelder strikkebok så tror jeg rett og slett ikke det finnes noen som kan gi deg det du ønsker, altså svar på alle mulige problemer du måtte møte på under strikkingen. Da er det bedre å benytte seg av ressurser på nettet, blant annet kan du melde deg inn på forum.hobbyboden.com. Det er et forum som er fullt av håndarbeidsnerder (sagt i absolutt positiv mening) som er veldig flinke til å hjelpe, enten det er ved teskjeforklaringer eller linker til videoer og forklaringer på nett.
^me^ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 5. januar 2011 ok, ang strikkepinner tenker jeg på og kanskje kjøpe disse, er 15 cm lengde og størrelsene på pinnene i dette settet greit?
Grønt blad Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 ok, ang strikkepinner tenker jeg på og kanskje kjøpe disse, er 15 cm lengde og størrelsene på pinnene i dette settet greit? Jeg ville ikke kjøpt pinnene. 15 cm er litt for kort. Mine strømpepinner er 20 cm lange, og jeg kunne ikke hatt kortere pinner.
Zzyzx Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Jeg har det og jeg synes de er perfekte til sokkestrikking og sånt. Jeg liker bedre kortere pinner til denslags.
^me^ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 5. januar 2011 jeg målte de pinnene jeg har i fra før av og de var 23 (?) cm lange så jeg tenker da at 15 cm blir altfor kort!så det blir vel 20cm lange pinner jeg trenger.
^me^ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 5. januar 2011 hva er forskjellen mellom dette settet og dette settet?
Wildy Skrevet 5. januar 2011 #17 Skrevet 5. januar 2011 Det ene settet er rundpinner ( løse pinner i ulike størrelser og vaiere i ulike lengder, sett sammen til det du har behov for). Det andre settet er strømpepinner.
Wildy Skrevet 5. januar 2011 #18 Skrevet 5. januar 2011 ok, ang strikkepinner tenker jeg på og kanskje kjøpe disse, er 15 cm lengde og størrelsene på pinnene i dette settet greit? Jeg har dette settet, og er kjempefornøyd. Synes ikke pinnene er for korte. JEg strikker mye votter og vanter i selbumønster, og spesielt til vanter er det greit med kortere pinner.
Milde Marie Skrevet 5. januar 2011 #19 Skrevet 5. januar 2011 (endret) Jeg kom over denne siden, utrolig billig garn!! Min lenke Endret 5. januar 2011 av Milde Marie
^me^ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #20 Skrevet 5. januar 2011 da har jeg kjøpt meg dette settet og en haug med forskjellige størrelser av disse. kjøpte også disse og disse , nå tror jeg at jeg er good 2 go har heldigvis et stort supert syskrin som jeg kjøpte på Lidl mens jeg jobbet der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå