AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Om man har kommet helt skeivt ut økonomisk pga f.eks sykdom, og trenger hjelp kun i en måned eller to for å komme seg på fote igjen, hvilke ordninger finnes det da? Finnes det noe nødhjelp? Akkuthjelp? Til husleie, strøm og mat? Hjelper nav med slikt? Jeg har hørt de ikke hjelper studenter(?), me jeg har i aller høyeste grad tenkt å fortsette studiene. Synes igrunn dette er litt flaut og forferdelig (jeg liker virkelig ikke å be om hjelp), men akkurat nå er jeg direkte hjelpeløs! Det er ikke snakk om store summer, men at jeg mangler et par tusenlapper til husleie og strøm, og at jeg gjerne skulle hatt en tusenlapp til pensumbøker. Om en måned får jeg en lønning som skal dekke alt, fra da av. Så det er kun en ussel liten måned (eller kanskje to) som skaper problemer.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Nei, som student får du ikke støtte fra NAV, for studenter har Lånekassen til å ta den biten. Tar du ikke studielån? 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Eh... Lånekassen kaster ca 17 000 kroner inn på kontoen til studenter nå i disse dager. Det burde holde lenge. Ellers finnes det vel ikke noe ekstra støtte å få for i utgangspunktet friske studenter, da Lånekassen er den instansen som skal stå for livsgrunnlaget til disse.
Snop Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 det er bare 10 dager til det ruller inn 17 000kr på kontoen din, kan du låne av noen fram til da?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 det er bare 10 dager til det ruller inn 17 000kr på kontoen din, kan du låne av noen fram til da? Lånekassen venter ikke til den 15. i januar. Pengene kan utbetales allerede nå dersom semesteravgiften er betalt
Snop Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Lånekassen venter ikke til den 15. i januar. Pengene kan utbetales allerede nå dersom semesteravgiften er betalt Åjaaa, jeg sjekket kontoen nå, og der var det plutselig massssse penger :D
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 lånekassa kaster inn 2600 kr på kontoen min den 15. det er bortebo for ei som går høgskole det er i grunn lite.
Gjest norah Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Om man har kommet helt skeivt ut økonomisk pga f.eks sykdom, og trenger hjelp kun i en måned eller to for å komme seg på fote igjen, hvilke ordninger finnes det da? Finnes det noe nødhjelp? Akkuthjelp? Til husleie, strøm og mat? Hjelper nav med slikt? Jeg har hørt de ikke hjelper studenter(?), me jeg har i aller høyeste grad tenkt å fortsette studiene. Synes igrunn dette er litt flaut og forferdelig (jeg liker virkelig ikke å be om hjelp), men akkurat nå er jeg direkte hjelpeløs! Det er ikke snakk om store summer, men at jeg mangler et par tusenlapper til husleie og strøm, og at jeg gjerne skulle hatt en tusenlapp til pensumbøker. Om en måned får jeg en lønning som skal dekke alt, fra da av. Så det er kun en ussel liten måned (eller kanskje to) som skaper problemer. Dessverre. som student har man ikke rett på noen former for stønad hos Nav eller sosialkontor. Blir man kronisk syk så sitter man ekstra i saksa; da gir ikke lånekassen omgjøring av lån til stipend dersom du var syk når semesteret startet, og siden du er student får du heller ikke stønader fra NAV/sosialkontor. så for å sammenlikne: en venn av meg var syk en kortere periode, fikk omgjort lån til stipend. helt ufarlig sykdom. kunne studere videre rett etterpå med lån fra lånekassen. jeg hadde en svulst i kroppen som gjorde meg veldig dårlig, tok lang tid å diagnostisere/ventetid operasjon etc - fikk ingenting utover ett år ekstra i opplåning. (dette var på den tiden man gjerne hadde en enkelt eksamen på et helt år - 60 vekttall, og var du syk rundt eksamen strøk du på alt....) jeg måtte rett etter operasjon(og fortsatt overhodet ikke frisk) begynne i jobb(bosted og mat må man jo alltids ha, frisk eller ikke) samtidig som jeg studerte så jeg kunne tjene meg opp rettigheter hos lånekassen igjen. så husk folkens: hold dere friske når dere studerer, og pass på å ikke få noe som varer mer enn ett semester
liv Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 (endret) Det er fordi du kun har stipend - du må søke lån! NAV krever at du selger ting av verdi før de hjelper studenter. Endret 5. januar 2011 av liv
Gjest Normalfordeling Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 lånekassa kaster inn 2600 kr på kontoen min den 15. det er bortebo for ei som går høgskole det er i grunn lite. Der har du jo svaret og mulighet. Søk på studielån allerede i dag.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 Lån av familie, venner eller i banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå