Maxine Grey Skrevet 26. oktober 2003 #21 Del Skrevet 26. oktober 2003 Du har nok ikke skjønt hva jeg mener du heller "Gjest". Jeg har ikke nevnt det "svake kjønn" i mine innlegg. Mannen og kvinnen er like mye verdt, men identiten hos en kvinne er annerledes enn hos menn. For at vi kvinner skal bli hele kvinner, må vi gjøre det som er i vår natur. Hvis ikke blir det en konflikt innvendig som vil true identiteten vår. Det samme gjelder for en mann. En mann kan ikke til stadighet gjøre "kvinneting". Forresten: Hvem vil ha en tøffelhelt? Ingen! Verden er full av tøffelhelter etter likestillingskampanjenes herjinger. Misforstå meg ikke: likestillinga har gjort mye bra for kvinner, men i de norske hjem har det gått alt for langt. Mennene har blitt til dikkedukker som gjør det kona sier. Vasker gulv, vasker og stryker klær og vanner blomster. Jeg vil ikke ha en sånn mann, og der er jeg sikker på at mange andre er enig med meg. Vi vil ha ordentlig mannfolk!! Husk: At ingen er mer verdt enn noen andre. Hvorfor tror du forresten at jeg ikke er selvstendig? Jeg skjønner ikke helt hva du mener som "er i min natur" som kvinne. Mener du at jeg blir lykkelig hvis jeg slutter å mure, male, tapetsere, skifte dekk og kaster gubben ut av kjøkkenet? Kan det være at hans vaffelsteking har skadet våre muligheter for full oppnåelse av lykke? Men han lager jo så god ertesuppe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellom Skrevet 26. oktober 2003 #22 Del Skrevet 26. oktober 2003 Der du bommer mest i kategoriseringen og evangeliseringen din prehe, er når du definerer, blant annet min identitet. Det behersker du ikke - til og med jeg sliter med det i blant. At du ønsker at etterkrigstiden var din nåtid, prehe, er helt fint for meg, men ikke forsøk å ta med resten av oss i tidsmaskinen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prehe Skrevet 26. oktober 2003 #23 Del Skrevet 26. oktober 2003 Til mellom! Jeg tror neppe jeg hadde klart å dra dere med tilbake til etterkrigstiden. Dessuten klarer jeg nok ikke å overbevise noen i dette forumet om at mine tanker er gode. Jeg har belegg for det jeg sier. Det jeg snakker om er faktisk noe mange har prøvd for å redde ekteskap og komme seg ut av personlige problemer og det hjelper. Det skal jeg love dere. Men for all del, ta det med ro, jeg skal ikke omvende dere. Til Poirot! Desverre er det jo slik at mange er skilt og barna tilbringer mest tid med sin mor. Dette er veldig uheldig for barnet. Det vil sansynligvis få mangler/problemer av en eller annen art senere, pga. for liten kontakt med far. (Nå må dere ikke bli provosert igjen da, for det har ingenting med at mor ikke duger) Et barn får det best når det har en mor og far som lever sammen i et godt forhold. Finner du ikke oppgaver til mannen inne i huset altså? Det er f.eks. en del administrasjon i et hjem, regninger som skal betales, ordne forsikringer, lån, strøm, vedlikehold av interiør, hjelpe deg i ny og ne, rydde i boden(hvis dere har) + sikkert mye mer, men jeg har ikke tid til å sitte å ramse opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. oktober 2003 #24 Del Skrevet 26. oktober 2003 Finner du ikke oppgaver til mannen inne i huset altså? Det er f.eks. en del administrasjon i et hjem, regninger som skal betales, ordne forsikringer, lån, strøm, vedlikehold av interiør, hjelpe deg i ny og ne, rydde i boden(hvis dere har) + sikkert mye mer, men jeg har ikke tid til å sitte å ramse opp. Betaler mine egne regninger, og han sine-faktisk er jeg den med best økonomisk sans. Har hver vår bank og hvert vårt studielån. Boden er vi aldri i for der er tingene vi ikke bruker. Mener du at 5 min med nettbank en gang i måneden, og bodrydding 1 g i året liksom skal oppveie klesvask, oppvask, gulvvask, matlaging, rydding, støvtørking osv? Ikke rart din mann er happy... Flott at du er fornøyd, men jeg blir faktisk litt sur over at du sier at JEG vil få det bedre hvis jeg gjør litt mer her hjemme!!!!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 26. oktober 2003 #25 Del Skrevet 26. oktober 2003 Greit nok at din oppskrift, til nå, har fungert hos dere, men har dere prøvd andre? En kan ikke utelukke noe før en har prøvd det. Jeg kan ikke huske at jeg har sett forskning som sier at delte arbeidsoppgaver i hjemmet har ført til flere skillsmisser, har du så kom gjerne med det. Hos oss deler vi på det meste, men det er selvfølgelig ting jeg er bedre til enn han, og motsatt. Han er ikke flink å lage mat, da tar jeg meg av den oppgaven, mens jeg hater å vaske bil, så da tar han seg av den oppgaven. Det hender til og med at vi gjør ting ilag, både vaske bil og lage mat, det burde dere prøve, veldig koselig. Det vi har av oppgaver som den ene gjør oftere (nesten alltid) enn den andre, behøver ikke være "typiske kvinne- eller mannsting" men bare ting den ene liker bedre, eller er flinkere til. Når det kommer til barn må jeg si holdningene dine er veldig gammeldagse, og det tror jeg til og med dem som levde i den tiden da disse holdningene var vanlige, vil si seg enige med meg i. Bare se på dagens bestefedre, de gir like mye omsorg og trøst til barnebarn, som bestemødre, og det selv om de ikke gjorde det til sine egne barn. Snakket med en som nettopp hadde fått sitt barnebarn nr 4, og han syntes selvsagt det å få barnebarn var fantastisk. Men det fikk han til å se hva han hadde gått glipp av med sine egne barn, pga gammeldagse holdninger om far som en litt fjern grensesetter. Likevel, hvis dere synes at deres oppskift er veldig god, og ikke trenger nye krydder, stå på. Håper det holder(hadde ikke holdt lenge her i huset) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prehe Skrevet 26. oktober 2003 #26 Del Skrevet 26. oktober 2003 hei igjen, (nå må vi vel snart gi oss?) Til Poirot. Mannen min ligger ikke på latsiden, for han har masse oppgaver å utføre, men vi bor i enebolig og har et stort uteareal, så der blir det en viss forskjell til den situasjonen du er i. Dere er jo heldige som slipper alle disse oppgavene og da har dere jo mye tid til å pleie hverandre og bruke tiden sammen. Det blir jo da mer aktuelt at mannen din hjelper deg med huslige sysler enn det blir for oss. Han hjelper deg, du har hovedansvaret. (Når du tenker etter, så er det sikkert du som sitter med hovedansvaret). Mannen min lager mat og hjelper til med rydding o.l altså, så det er ikke så "fælt" som dere tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. oktober 2003 #27 Del Skrevet 26. oktober 2003 Men jeg vil ikke ha "hjelp". Jeg vil ha en partner som tar ansvar på lik linje som meg, som ikke sitter der som en dott og venter på å bli beordret rundt. Og det har jeg heldigvis også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 26. oktober 2003 #28 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg har lest hva du skriver, Prehe. Vi befinner oss på to forskjellige planeter. Det er jeg igrunnen fornøyd med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 26. oktober 2003 #29 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg har lest hva du skriver, Prehe. Vi befinner oss på to forskjellige planeter. Det er jeg igrunnen fornøyd med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prehe Skrevet 26. oktober 2003 #30 Del Skrevet 26. oktober 2003 Til SiBa Nå vet ikke jeg hvilken forskning dette utsagnet bygger på, men det er blitt meg fortalt av folk som driver rådgivning til par at konflikter om hjemmets oppgaver ofte er kjernen til ekteskapsproblemer. Mannen og kvinnen har ikke funnet sine roller. Det var forresten en debatt på TV for ikke så lenge siden, som handlet om kjønnsrollene og om hvor utvisket mannens rolle har blitt i dagens samfunn. Å gjøre ting sammen er kjempeviktig. Det gjør vi ofte. Som sagt, vi hjelper hverandre. Far skal ikke være en fjern grensesetter. Han skal være til stede for barnet og gi masse kjærlighet, men det er kjempeviktig at far er en tydelig grensesetter. Ja, jeg er helt enig at det er gamledags, men jeg vet at det vil være bra for mine barn. Besteforeldre er selvsagt kjærlige mot barnebarna, det er kjempestas. De har en annen rolle som bestefar enn som far, så det er helt greit. Håper du også får et godt ekteskap :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prehe Skrevet 26. oktober 2003 #31 Del Skrevet 26. oktober 2003 Ok, Poirot. Et viktig poeng. Vi vil ikke ha en dott til mann. Mannen må se at kona trenger hjelp og må da tilby seg å hjelpe. Agnes: Det er jeg helt enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. oktober 2003 #32 Del Skrevet 26. oktober 2003 Men jeg mener at hus og hjem er felles ansvar. Mannen skal ikke gjøre meg en tjeneste ved å ta oppvasken. Tviler som sagt ikke på at du har det bra, men er irritert over at du sier du vet hva som er best for 100 % av Norges voksne befolkning som lever i par. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 26. oktober 2003 #33 Del Skrevet 26. oktober 2003 Hmmmmm...... jeg undres............. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 26. oktober 2003 #34 Del Skrevet 26. oktober 2003 Finner du ikke oppgaver til mannen inne i huset altså? Det er f.eks. en del administrasjon i et hjem, regninger som skal betales, ordne forsikringer, lån, strøm, vedlikehold av interiør, hjelpe deg i ny og ne, rydde i boden(hvis dere har) + sikkert mye mer, men jeg har ikke tid til å sitte å ramse opp. Her i huset er det jeg som betaler regningene forsikringene er det meg som tar meg av, for jeg er bedre til å forhandle Lånet står på meg, og da er det mest naturlig at det er meg som tar meg av dne biten også Strømmen er inne i husleien så den tar jeg meg også av Kanskje vi skulle byttet rolle han og jeg Jeg kan bli mannen og han damen nei her i huset samarbeder vi om alle oppgavene, enten det gjelder rydding, vasking av klær, golv og alt annet. har en skikkelig mann ejg forstår du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prehe Skrevet 27. oktober 2003 #35 Del Skrevet 27. oktober 2003 Da avslutter jeg debatten for min del. Det har vært meget interessant og som forventet :D . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2003 #36 Del Skrevet 28. oktober 2003 Og da trekker jeg den konklusjonen atte det ikke finnes noe fasit-svar på hvordan en godt ekteskap er/skal være! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pREHE Skrevet 28. oktober 2003 #37 Del Skrevet 28. oktober 2003 Ok, dette er det siste innlegget mitt. Måtte bare sjekke en siste gang. Så klart mener jeg at jeg har funnet en oppskrift, Gjest. Det var jo derfor jeg skrev inn. Jeg avsluttet kun fordi jeg ikke hadde mer jeg ville si, fordi jeg hadde forklart hva jeg mente. Men det finnes mange veier til Rom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #38 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg har bare en kommentar til den som started denne tråden; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prehe Skrevet 4. november 2003 #39 Del Skrevet 4. november 2003 Nå har jeg jo liksom gitt meg med denen diskusjonen, men så daler det ned et avisoppslag som passet så bra. Har dere lest hva prinsessen vår sier? I VG står det kort oppsummert: "I intervjuet snakker prinsessen også om forskjellen på mors- og farsrollen, og fremhever viktigheten av kjønnenes egenart. - Vi må få lov til å ta vare på kvinneligheten, og menn må få lov til å være menn. Hvis menn blir for feminine, får ikke barna det maskuline som de også trenger, sier Märtha Louise. På spørsmål om hvordan prinsessen og Ari Behn løser rollefordelingen, svarer hun: - Han skifter alle bleiene og gir henne mat når jeg ikke er der. Han tar aktivt del i livet hennes. Kort oppsummert er det noe av det samme som jeg sier. Så da har jeg iallefall støtte fra høyere hold om ikke annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 5. november 2003 #40 Del Skrevet 5. november 2003 Heisann! Du gir din oppskrift... Det er vel og bra, men vi alle har nok svært forskjellige "oppskrifter" på hvordan ekteskap / samboerskap bør være. De fleste holder seg ikke til tradisjonelle kjønnsroller lenger, og lar arbeidsoppgavene fordeles uten å tenke på hvem som pleide å gjøre det før. For meg og min samboer eksisterer ikke ordene mannejobber og kvinnejobber i praksis. Han kan fint ta oppvasken, lage mat OG styre med bilen og har peil på plugg. Mandig er han og Jeg,.- ehm - tja,.. kan ikke veldig mange mannsjobber, men jeg satser muligens på ett av flere mannsdominerte yrker når jeg er ferdigutdannet og kan godt lære meg å skifte dekk og polere bilen. Klippe gress kan jeg og ( selv om det bare er asfaltjungel utenfor ) Likevel kler jeg meg feminint, jeg ser feminin ut, jeg har mange feminine / kvinnlige egenskaper og jeg synes det går fint å kunne "litt av begge deler"... Med hensyn til å ta vare på kvinnlighet og mandighet etc. Blir kvinner mer maskuline om de mekker på bil, kjører lastebil eller er byggarbeider ? Blir menn mer feminine om de skifter bleier, kan bruke en symaskin og er sykepleier ? JEG tror ikke det. Synes det er kjempebra at man faktisk kan gjøre ting som er mer " tradisjonelt normalt" for det annet kjønn... Man er fleksibel og har flere muligheter om man tenker slik. Det trenger vel ikke bety at man mister kjønnsidentiteten sin vel ? Hva med deg, Prehe,- hva skjer med deg om du evt ( God forbid ) mister din mann. Eller han mister deg. Hva skjer da med den gjenlevende parten og oppgaver og kjønnsrolle ? En aleneforeldre MÅ kunne være fleksibel og gjøre "alt". Håper du er klar over det. Hilsen en som har bodd med en allsidig pappa de siste årene hun bodde "hjemme"....... (Vil bare presisere at min mor ikke er død, asså! Hun bor et godt stykke unna. Det er grunnen,,, ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå