Gjest SmurfeLurfen Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Hei! HAr tidligere bare hatt frikort og brukte det i 2010. Men så går jeg ikke skole lenger og skal bare jobbe våren 2011. Men hva bør jeg skrive på forventet inntekt sånn at skatteprosenten blir ca riktig? Spesielt vanskelig siden jeg ikke vet om jeg skal studere eller ikke til høsten.. Og hva kan jeg forvente fram til sommeren egentlig? Jobber som ekstra i butikk nå, men vet ikke hvor lenge jeg får jobbe der siden det bare var ekstra i julestresset og litt nå og da. Jeg vil heller betale mer skatt enn jeg egentlig skal, sånn at jeg eventuelt får noe igjen i juni 2012, i stede for å få en baksmell da. Så er ikke så nøye med lavest mulig prosent i år liksom. Ikke sånn kjempe behov for penger nå. Så heller det enn baksmell i 2012. Håper noen kan hjelpe!
Gjesten Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Har du tenkt til å skaffe deg fulltidsjobb? I så fall ville jeg kanskje tatt utgangspunkt i ca. 15'000 i måneden, ganske vanlig månedslønn hvis du jobber fullt og får ca 120 kr i timen. Hvis du ikke vet om du skal jobbe til høsten eller ikke, og ikke har noe stort behov for penger, ville jeg definitivt gått ut fra at du skulle det, slik at du heller skatter for mye. Om du da ender opp med å studere, vil du være en lykkelig pike når du får igjen på skatten påfølgende år
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Har du tenkt til å skaffe deg fulltidsjobb? I så fall ville jeg kanskje tatt utgangspunkt i ca. 15'000 i måneden, ganske vanlig månedslønn hvis du jobber fullt og får ca 120 kr i timen. Hvis du ikke vet om du skal jobbe til høsten eller ikke, og ikke har noe stort behov for penger, ville jeg definitivt gått ut fra at du skulle det, slik at du heller skatter for mye. Om du da ender opp med å studere, vil du være en lykkelig pike når du får igjen på skatten påfølgende år Hei Det hørtes jo ut som en bra plan Så da tar jeg f.eks. 15 000 og ganger det med antall måneder (12) og skriver det beløpet på forventet inntekt? Har tenkt å jobbe så mye som mulig, altså fulltid. Hvis jeg får det da Jobbet på et sykehjem sist sommer. Tjente ca 23 000 på 3-4 uker der.(betalte ikke skatt) Men det er jo med tillegg. Og det har jeg ikke i denne jobben. Men kan jo ta f.eks. 20 000 og gange det med antall måneder og skrive inn det beløpet?
Glitnir Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Har du tenkt til å skaffe deg fulltidsjobb? I så fall ville jeg kanskje tatt utgangspunkt i ca. 15'000 i måneden, ganske vanlig månedslønn hvis du jobber fullt og får ca 120 kr i timen. Hvis du ikke vet om du skal jobbe til høsten eller ikke, og ikke har noe stort behov for penger, ville jeg definitivt gått ut fra at du skulle det, slik at du heller skatter for mye. Om du da ender opp med å studere, vil du være en lykkelig pike når du får igjen på skatten påfølgende år 15 000 i måneden vil si en årslønn på 180 000. Det er ikke mange som tjener så lite på en fulltidsjobb i Norge i dag.
Gjesten Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Hei Det hørtes jo ut som en bra plan Så da tar jeg f.eks. 15 000 og ganger det med antall måneder (12) og skriver det beløpet på forventet inntekt? Har tenkt å jobbe så mye som mulig, altså fulltid. Hvis jeg får det da Jobbet på et sykehjem sist sommer. Tjente ca 23 000 på 3-4 uker der.(betalte ikke skatt) Men det er jo med tillegg. Og det har jeg ikke i denne jobben. Men kan jo ta f.eks. 20 000 og gange det med antall måneder og skrive inn det beløpet? Det kan du. Siden du selv sa at du ikke har bruk for penger nå, er det lurt å føre opp litt mer enn forventet, slik at du heller får tilbake senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå