Gå til innhold

Boka du aldri glemmerHvilken bok har du lest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må faktisk bli "Heksene" av Roald Dahl da jeg var liten (rundt 9 år). Kan huske jeg synes den var sååå skummel og det glemmer jeg aldri, hehe.

Den er herleg! Har kosa meg med den som voksen og, eg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er herleg! Har kosa meg med den som voksen og, eg :)

Jeg også. Endelig er eldstesønnen min så gammel at jeg også kan lese den for ham :ler:

Gjest MikeWaters
Skrevet

Glemmer aldri bestialitetens historie av Jens Bjørneboe.

Skrevet

Som barn: Ronja Røverdatter (elsket, elsket, elsket den boka)

Som voksen: The Education of Little Tree av Forrest Carter og Paa ski over Grønland av Fritjof Nansen

Skrevet

Det må bli Det angår også deg av Herman Sachnowitz. En som overlevde Auschwitz, utrolig rørende bok. Gråter like mye hver gang jeg leser den.

For ikke å glemme Ringenes Herre.

Skrevet

"Veien til Karlsvogna" av Jon Magnus.

"Boka handler om stor kjærlighet og stor sorg, og om døden som kom i mellom. Det tok et drøyt år fra sykdommen brøt ut til det var slutt. Dette er ei dagbok skrevet av en mann som fulgte sin kjære til dødens port."

Jeg hulket meg gjennom HELE boka. Veldig trist, men samtidig vakker og brutalt ærlig.

Skrevet

I tenårene var jeg hektet på norsk klassisk litteratur, og det gikk mye i Jens Bjørneboe, Knut Hamsun og Sigrid Undset.

Var nok "Jenny" av Sigrid Undset som hang seg fast i minnet lengst og som ble lest flere ganger.

Men, nå var jeg en av de som synes det var gøy når vi på ungdomsskolen fikk se på "et dukkehjem" i teaterversjon på film....jaja... :gjeiper:

Hang meg også opp i "Sa Mor" av Hal Sirowitz, er fortsatt fan av den, og tar den jevnlig frem for å le litt.

Pretensiøsiteten har dabbet av med årene, og idag synes jeg at noe så enkelt som "Å" av Knut Nærum er usedvanlig festlig lesning og genial avkopling.

Skrevet

John Berger - To the Wedding eller John Berger - Til bryllupet, om du ønsker å lese den på norsk. En helt fantastisk bok som rørte meg som ingen bok har gjort før. En bok jeg aldri kommer til å glemme. Handler om ei 23 år gamle Ninon som har fått aids, og reisen mot bryllupet som skal feires mellom henne og den framtidige mannen hennes Gino. Forfatteren bruker vakkert poetisk språk uten å falle i klisjeer, og mye av historien foregår mellom linjene. Det er hva jeg liker å kalle en "vis" bok, en bok som får deg til å tenke. En bok som klarer å beskrive lykke selv om den handler om noe ulykkelig. Fantastisk!

Som dere sikkert allerede har forstått, så anbefaler jeg denne boken STERKT! :)

Skrevet

Jenny av Sigrid Undset - dette var boken som gjorde gjennombrudd! Etter denne fikk jeg øynene opp for norsk klassisk litteratur.

Deretter leste jeg mye Aleksander Kielland, "Gift" og "Arbeidsfolk" er to fantastiske romaner.

Siden er det Knut Hamsun som er den store favoritten, helt fantastisk. Favorittene er kjærlighetsromanen "Victoria", Augusttriologien, hvor "Landsstrykere" merker seg ut, "Markens grøde" og "På gjengrodde stier".

Bortsett fra norsk litteratur er det Shantaram - Gregory David Roberts - den glemmer jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...