epione Skrevet 13. januar 2011 #21 Skrevet 13. januar 2011 Det er mange romaner som har gjort sterkt inntryk, for eksempel da jeg las Charles Dickens for første gang. Eller da jeg oppdaget magien i fantasyliteraturen. Men den boka jeg aldri glemmer, som gjorde et helt enormt inntrykk er vel Idas Dans.
Jaenelle Skrevet 13. januar 2011 #22 Skrevet 13. januar 2011 Boka som min søster pleide å lese for meg når jeg var liten; "Aller kjæreste søster" av Astrid Lindgren. "Black Jewels" av Anne Bishop, som aldri sluttet å sjokkere og fascinere. Men mest av alt bøkene i Wheel of Time serien. Dette var den første fantasy serien jeg leste, og jeg har nå begynt å lese serien på nytt igjen før jeg leser bok 12 for første gang! Og den trollbinder meg fortsatt selv om jeg vet hva som kommer til å skje i de neste bøkene :rødme:
Gravenstein Skrevet 13. januar 2011 #23 Skrevet 13. januar 2011 Så utrolig mange gode bøker, som alle gjør et inntrykk... Den første boken som gjorde et dypt inntrykk på meg var Brødrene Løvehjerte. Lånte den på skolebiblioteket i fjerde klasse uten å ane hva det var. 1
Korall Skrevet 14. januar 2011 #24 Skrevet 14. januar 2011 Mengele Zoo og oppfølgerne. Gert Nygårdshaug har et fantastisk fengende språk og en utrolig kunnskap. Rett og slett både magisk og troverdig!
Xaphan Skrevet 18. januar 2011 #25 Skrevet 18. januar 2011 Dette er vel kanskje litt klisjé å si, men den første Harry Potter-boken glemmer jeg aldri. Jeg husker jeg satt der som storøyd 12-åring, med en følelse av at jeg aldri i hele verden kom til å lese noe så bra igjen. Egentlig litt trist for nå skal det så utrolig mye til før en bok virkelig fenger meg på den måten Harry Potter har gjort gjennom halve oppveksten min. Rettelse: ingen bok har faktisk fenget meg så mye som Harry Potter har gjort. En annen ting som gjør at jeg er så glad i disse bøkene er at de åpnet en helt ny verden for meg, nemlig fantasyverdenen. Jeg har aldri vært glad i krim, jeg leste det bare fordi det var noe ''alle'' leste og syntes var bra. Nå er det mange år siden jeg åpnet en krimbok. Nå er det drager og trollmenn og alver og troll som holder meg med selskap. Enig med deg! Tror aldri noen bøker kommer til å komme så inn på meg som det Harry Potter serien har gjort. Harry Potter var jo en veldig stor del av oppveksten min, å lese bøkene igjen og igjen mens jeg venter på den neste, å hele tiden lure på hva som skjer og å alltid ha en bok du virkelig kan forsvinne inn i. Å ha et så nært forhold til en bokserie over mange år setter spor i deg! Så Harry Potter-bøkene kommer jeg nok aldri til å glemme
Idril_M Skrevet 18. januar 2011 #26 Skrevet 18. januar 2011 Boka som har satt dypest spor i meg er "Balansekunst" av Rohinton Mistry. En fantastisk leseopplevelse, men med en historie så sterk at jeg enkelte ganger måtte ta pause noen uker for å tørre å lese videre. Jeg leste den for tre år siden, og har ennå ikke orket å lese noe som involverer menneskelige tragedier.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #27 Skrevet 18. januar 2011 Den uendelige historien av Michael Ende. En av de første tykkere bøkene jeg leste da jeg begynte på skolen. Ellers er Roverandom, Beatles, The Sun Also Rises og Farm Animals gode klassikere.
Quijote Skrevet 18. januar 2011 #28 Skrevet 18. januar 2011 Åh, vanskelig å si. Beastialitetens Historie av Jens Bjørneboe er stor fortellerkunst om emner som engasjerer og berører. Garman og Worse av Alexander Kielland har helt fantastisk vakre skildringer. Og av nyere litteratur har både Ute av Verden av Karl Ove Knausgård og Før Jeg Brenner Ned av Gaute Heivoll rørt noe i meg på grunn av sine skildringer av mennesket.
Xaphan Skrevet 18. januar 2011 #29 Skrevet 18. januar 2011 Carrie av Stephen King gjorde også sterkt inntrykk på meg.
ken Skrevet 18. januar 2011 #30 Skrevet 18. januar 2011 Når jeg var barn/for mine barn: Brødrene Løvehjerte Mio min Mio Nå, som voksen: Fugledansen Mengele Zoo De velvillige Alkymisten om du likte alkymisten må du lese Papilon.,, en fantastisk bok =D
cilipili Skrevet 19. januar 2011 #31 Skrevet 19. januar 2011 Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle. Denne engasjerte meg veldig i mine politiske ungdomsår. Øya av Victoria Hislop. Ikke fordi den var så fantastisk bra, ble egentlig litt skuffa. Men det var et eller annet med den. Frelseren av Jo Nesbø. Rett og slett fantastisk! Tusen strålende soler av Khaled Hosseini. Denne boka er ubeskrivelig nydelig. 23-salen av Ingvar Ambjørnsen. En beskrivelse av livet på Lier mentalsykehus på 70-tallet. Denne satte dype spor i meg. Idas dans er også en bok jeg aldri glemmer. Den hulka jeg høyt av fra ca.midten av boka. Veronica vil dø av Paolo Choelo er en nydelig, liten historie om å overleve.
Sugerøret Skrevet 19. januar 2011 #33 Skrevet 19. januar 2011 Det angår også deg av Herman Sachnowitz (ikke skoleutgaven,den er forkortet og dårlig )
Lachesis Skrevet 23. januar 2011 #34 Skrevet 23. januar 2011 She's come undone av Wally Lamb er den vakreste boka jeg har lest. Første gangen jeg leste den satt jeg og gråt meg gjennom hele boka for alt hun må gjennomgå.
Frøken Larsen Skrevet 23. januar 2011 #35 Skrevet 23. januar 2011 "Et glass melk takk" av Herbjørg Wassmo. Anbefales virkelig! Skildrer en sterk historie om menneskehandel med unge jenter. Greide ikke legge boka fra meg før siste side var lest.
Gjest Naenia Skrevet 23. januar 2011 #36 Skrevet 23. januar 2011 Oi. Jeg har lest så mye. Men de som kommer opp når jeg tenker på det er: - Regines bok. Den er så mye mer enn en bok om en som skal dø. Det er en historie om håpet om å overleve. - Bestialitetens historie. Jeg får fortsatt frysninger når jeg tenker på den. Så jævlig. Så bra. - The Shining. Fordi den er så mye... sykere, på en dypere måte enn filmen. - Anne Franks dagbok. Hver gang jeg leser den håper jeg at hun skal overleve. - Beatles. Lars Saabye Christensen er den eneste som får meg til å like Oslo - Narnia-bøkene. Magien de inneholdt, noe helt annet enn alt annet. - I et speil, i en gåte. Jostein Gaarder er en av mine store favoritter. Så mye klokskap. Så mange spørsmål. Så mange tårer som kom. Det er tydeligvis de triste bøkene som man husker, skjønner jeg :cry:
Anglofil Skrevet 24. januar 2011 #38 Skrevet 24. januar 2011 The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. Fordi den er nydelig, ufattelig trist, fantastisk språk og byr på overraskelser hver eneste gang jeg leser den. Mvh Yvonne
<Isis> Skrevet 24. januar 2011 #39 Skrevet 24. januar 2011 Jeg har lest mange bøker som har gjort inntrykk,en av dem er den fryktelige historien om Barna i dødens hus.
JollyJolly Skrevet 24. januar 2011 #40 Skrevet 24. januar 2011 Boken om mumipappa. Det suser i sivet. Brødrene Løvehjerte. Ronja Røverdatter. Vanære av Coetze. Også leste jeg nettopp Room av Emma Donoghue, og det er første gang på mange år at jeg har faktisk har grått av en bok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå