AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Hvilken bok har du lest, som gjorde slikt inntrykk at du aldri har glemt den? Og hvorfor?
Fluffe Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Lord of the Rings. Den er bare helt fantastisk skrevet 1
Gjest Elvirina Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Brødrene Løvehjerte. Grin fortsatt kvar gong eg les den. 3
Envy Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 John Ajvide Lindqvist - Håndtering av de udøde. Boka tok meg fullstendig storm, har lest den 2 eller 3 ganger, og nå kunne jeg tenke meg å lese den igjen snart Tror det har noe med interesse/gjenkjennelse/skrivemåte som gjør at jeg liker den så utrolig godt!
Gjest Iah Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Jeg har to som utpeker seg. En bok jeg leste i barndommen - Goodnight mister Tom av Michelle Magorian. Boken handler om en gutt som blir evakuert fra London under andre verdens krig og må bo hos en gammel bitter mann. Historien om vennskapet denne gutten og mr. Tom utvikler gjorde sterkt inntrykk på meg. Ellers synes jeg A prayer for Owen Meany av John Irving rett og slett er magisk! Jeg klarer ikke forklare det, men jeg bare elsker den boken!
Gjest hogwash Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Ellers synes jeg A prayer for Owen Meany av John Irving rett og slett er magisk! Jeg klarer ikke forklare det, men jeg bare elsker den boken! Enig i at den er meget bra! Dog bestialitetens historie gjør enda sterkere inntrykk på meg.
Illusen Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Er enig i både "En bønn for Owen Meany" & "Brødrene Løvehjerte" også må jeg legge til Torey Haydens "One Child" - var vel 14-15 når jeg leste den, og det var en bok som virkelig festet seg.
Sarhann Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Glemmer aldri "Det kunne hende deg" leste på skolen. En sann historie fra 2. verdenskrig, om en som er i konsentrasjons leir, livet der og hva som skjedde da krigen slutta. "Der gud gråter" Følger en Afgansk kvinne fra barndom til hun blir gammel. "Englemakerene"
Gjest Raina Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 Brødrene Løvehjarte Den finaste boka som nokon gong er laga.
Tonka Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 Jeg gråter også hver gang jeg leser Brødrene Løvehjerte. Skulle være snill storesøster og lese den for lillesøster som nattahistorie da vi var små, men det gikk ikke. Hun lå storøyd og fulgte med mens jeg gråt så tårene sprutet. Endte med at vi satt og gråt på sengekanten begge to - måtte bare gi opp og finne noe annet. Fantastisk bok. I tillegg så har serien om Sookie Stackhouse (den som True Blood er basert på) festet seg skikkelig. Den løser ikke akkurat verdensproblemer, men måten Charlaine Harris skriver på gjør at jeg knapt klarer å legge fra meg bøkene. Er slett ikke hektet på vampyrserier og er ikke glad i chicklit, men det finnes ingenting som en Sookie-bok...
Zoë Castillo Skrevet 10. januar 2011 #11 Skrevet 10. januar 2011 Min absolutte favorittbok, som rager over enhver norsk og utenlandsk klassiker jeg har lest, er Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen. Jeg leste den tre ganger i ungdomstida, skrev særemne om den, og har lest den en gang til like før filmen kom ut. Jeg synes at den er utrolig vakkert og finurlig skrevet. Dessuten elsker jeg den måten Saabye Christensen lar den fullstendig upålitelige hovedpersonen få all makt i framstillinga av handlinga i teksten. Jeg liker også Landstrykere av Knut Hamsun. Jeg leste den et par ganger som pensum, og Edevart og August har fått en stor plass i hjertet mitt. Jeg husker at jeg i lang tid etter at jeg hadde lest boka, tok meg i å tenke "hva hadde August gjort i denne situasjonen, tro?"
^^Belle^^ Skrevet 10. januar 2011 #12 Skrevet 10. januar 2011 Dette er vel kanskje litt klisjé å si, men den første Harry Potter-boken glemmer jeg aldri. Jeg husker jeg satt der som storøyd 12-åring, med en følelse av at jeg aldri i hele verden kom til å lese noe så bra igjen. Egentlig litt trist for nå skal det så utrolig mye til før en bok virkelig fenger meg på den måten Harry Potter har gjort gjennom halve oppveksten min. Rettelse: ingen bok har faktisk fenget meg så mye som Harry Potter har gjort. En annen ting som gjør at jeg er så glad i disse bøkene er at de åpnet en helt ny verden for meg, nemlig fantasyverdenen. Jeg har aldri vært glad i krim, jeg leste det bare fordi det var noe ''alle'' leste og syntes var bra. Nå er det mange år siden jeg åpnet en krimbok. Nå er det drager og trollmenn og alver og troll som holder meg med selskap. 2
MellonCollie Skrevet 10. januar 2011 #17 Skrevet 10. januar 2011 (endret) Det er ikke så lenge jeg leste denne boka, men jeg vet at jeg aldri kommer til å glemme den. "Idas dans" satte dype spor hos meg. Ellers leste jeg "Anne Franks dagbok" når jeg var veldig ung, og den kommer jeg heller aldri til å glemme. Også enig med de som trekker frem Brødrene Løvehjerte. Endret 10. januar 2011 av MellonCollie 1
Spirali Skrevet 10. januar 2011 #18 Skrevet 10. januar 2011 "Sult"(Knut Hamsun), "100 tak med hårbørsten før sengetid" (Melissa Panarello) og "Til kamp mot jotnene" (Lars-Henrik Olsen). Og selvfølgelig bøkene om Sookie Stackhouse (True Blood).
Gjest Gorgonzola Skrevet 13. januar 2011 #19 Skrevet 13. januar 2011 Når jeg var barn/for mine barn: Brødrene Løvehjerte Mio min Mio Nå, som voksen: Fugledansen Mengele Zoo De velvillige Alkymisten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå