AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #1 Del Skrevet 4. januar 2011 Vår 2-åring nekter å slutte med pupp. Hva i all verden skal jeg gjøre? Er det noen som har erfaring med dette? Han er dønn avhengig av pupp for å få sove, og våkner en gang i timen hele natta igjennom - da må han ha pupp for å sovne igjen. Men i Barnehagen klarer han seg fint uten, og sovner lett. Her hjemme blir han helt rabiat hvis han ikke får. HJELP! Han er altfor gammel til å fortsette med dette, og jeg er i ferd med å bli gal av puppemaset! Det som skulle være "en sunn start på et nytt liv" har utviklet seg til å bli et sant mareritt! Er det noen som har erfaring med dette som kan komme med noen tips her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 4. januar 2011 #2 Del Skrevet 4. januar 2011 Dere må rett og slett bare si at nok er nok. Å ikke gi ha pupp. Men det vil nok være knalltøft! Ikke begynn med dette på hverdagen om du skal opp på jobb på morgenen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 4. januar 2011 #3 Del Skrevet 4. januar 2011 Dere må rett og slett bare si at nok er nok. Å ikke gi ha pupp. Men det vil nok være knalltøft! Ikke begynn med dette på hverdagen om du skal opp på jobb på morgenen Signerer den. Ta det til helga, hvis dere har fri. La mannen ta seg av barnet om natten, for da lukter h*n ikke pupp iallfall. Det er verst det første døgnet, så går det seg til, kanskje fortere enn du aner Lykke til iallfall. Skjønner godt at du vil ha tilbake natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #4 Del Skrevet 4. januar 2011 Ja, han er veldig glad for å bruke puppen som smokk tror jeg. Jeg har en gutt som var sånn, men da var han baby(8 mnd..) Bruker han smokk? Da ville jeg kun gitt han den. Vår erfaring var at vi fikk som tips fra helsestasjonen å gi han flaske/tutekopp m vann om han var tørst på natten, og ikke bruke meg som smokk mere. Litt slitsomt til og begynne med, men det er verd strevet. Helt sant. Jeg roet han ned i egen seng, sa med rolig stemme at jeg var her, gav han flasken og strøk han over håret.. Etter hvert ble det mindre mas og jeg behøvde ikke kose og roe han ned menge gangene.. Men ingen fasit, bare erfaring som virket for oss! Jeg satte flasken i nærheten av han i sengen, og etterhvert tok han flasken selv om han faktisk var tørst.. Jeg fikk sove hele natten som oftest.. :søvn: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest out Raighter Skrevet 5. januar 2011 #5 Del Skrevet 5. januar 2011 Holder han kanskje på å få toårsjeksler? Det kan være lettere å nattavvenne etter at toårsjekslene har kommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tips Skrevet 5. januar 2011 #6 Del Skrevet 5. januar 2011 Kjenner meg igjen, min datter hang i puppen og jeg kunne ikke sette meg ned før hun kom løpende og ville puppe. Det jeg gjorde var å smøre noe på puppene, noe som ungen syntes smakte ekkelt, ikke noe som skader eller gjør vondt, bare en smak hun ikke likte. Hun ble veldig overrasket første gangen da puppen smakte æsj, gikk et stykke unna og bare tittet på meg med et forundret uttrykk i ansiktet. Så kom hun og ville prøve den andre puppen, den smakte likedan. Og sånn gikk dagene, jeg smørte puppene og hver gang hun ville ha pupp så fikk hun lov men det smakte æsj og til slutt så ville hun ikke ha pupp lenger. Det ble ikke noe grining, for det ble på en måte hennes eget valg å slutte med puppen fordi den smakte ikke noe godt lenger. Jeg fikk det rådet fra en annen mamma, og det funket. Prøv med f.eks. soyasaus. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 5. januar 2011 #7 Del Skrevet 5. januar 2011 Det er ikke slik at han er for stor til å ammes når han er to år. Morsmelk har fordeler i mange år, så det er ikke noe galt i at du ammer ham. Men, slik langtidsamming fordrer at begge parter trives med det, og det gjør åpenbart ikke du. Har du prøvd å snakke med ham? En to-åring kan forstå ganske mye. Du kan f.eks. prøve å si at "puppene skal sove om natten" og forklare ham at han kan få vann og trøst hvis han våkner om natten, men ikke pupp. Så må du og mannen følge opp med dette. Det er viktig med forberedelse for nye ting som man gjør, og barna føler seg trygge når de vet hva som skal skje. Et forsøk verd, i alle fall. Kan du inngå et "kompromiss", f.eks. at gutten får pupp om morgenen og om kvelden (men ikke amme ham i søvn)? Han har sannsynligvis pupp som søvnassosiasjon, og den bør brytes hvis dere skal få ham til å sovne igjen om natten uten pupp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #8 Del Skrevet 5. januar 2011 Han er for stor til å ammes om natten iallefall. Ikke bra for tennene. Dessverre er det faktisk slik at man må sette foten ned dersom man skal få dem til å sove om natten. Barn burde kunne sove uavbrutt om natten ihvertfall fra ett-årsalder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 5. januar 2011 #9 Del Skrevet 5. januar 2011 Det er et godt tegn at han sovner fint i barnehagen. Det betyr at han ikke er avhengig av puppen (selv om han foretrekker den). Jeg ville satt av en helg til å lære ham å sovne uten puppen. La ham skrike eller hva han gjør når han ikke vil sove uten pupp, men være hos ham/i nærheten sånn at han ikke blir redd. Trøst så godt dere kan, men ikke gi pupp. Det burde bedre seg betraktelig på to netter, barn er vanligvis ganske lette å snu. Bruk dagen til å sove, få barnevakt hvis du trenger det. Så må du bestemme deg for om han skal få pupp på dagen, eller om du skal slutte med det også. Jeg tror jeg ville tatt en ting om gangen, men her er det nok ulike meninger. Dattera mi var veldig glad i pupp, men jeg trappet ned (orket ikke amme så mye da jeg ble gravid igjen). De siste ukene fikk hun pupp annenhver kveld og av og til på morgenen. En dag var det slutt, fordi jeg sluttet å tilby/sa nei når hun ville ha. Da var hun 17 mnd. Hun er to år nå, og er fortsatt veldig interessert i puppene, men aksepterer at hun ikke får (det er jo heller ingenting å få). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 5. januar 2011 #10 Del Skrevet 5. januar 2011 Han er for stor til å ammes om natten iallefall. Ikke bra for tennene. Dessverre er det faktisk slik at man må sette foten ned dersom man skal få dem til å sove om natten. Barn burde kunne sove uavbrutt om natten ihvertfall fra ett-årsalder. Det stemmer ikke. Greit nok at man skal begrense ammingen til 2 ganger per natt hvis man vil følge helsedirektoratets anbefalinger, men det er faktisk ikke bevist noen sammenheng mellom nattamming og tannråte. At barn "burde" sove natten gjennom fra ettårsalderen er heller ikke nødvendigvis riktig. De fleste barn vil ha perioder der de sover urolig og våkner hyppig av forskjellige årsaker. At man skal hjelpe dem til å sove så godt man kan er selvsagt, men man kan ha så gode rutiner man vil, urolige netter vil man likevel få. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #11 Del Skrevet 5. januar 2011 Det stemmer ikke. Greit nok at man skal begrense ammingen til 2 ganger per natt hvis man vil følge helsedirektoratets anbefalinger, men det er faktisk ikke bevist noen sammenheng mellom nattamming og tannråte. At barn "burde" sove natten gjennom fra ettårsalderen er heller ikke nødvendigvis riktig. De fleste barn vil ha perioder der de sover urolig og våkner hyppig av forskjellige årsaker. At man skal hjelpe dem til å sove så godt man kan er selvsagt, men man kan ha så gode rutiner man vil, urolige netter vil man likevel få. Hjelpes, hvem vil vel ha en 2 år gammel unge som må ammes to ganger hver natt??? Jeg (og veldig mange andre) synes så absolutt at det ikke ser veldig bra ut at en unge på 2 år er avhengig av pupp, og MÅ ha det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wombat Skrevet 5. januar 2011 #12 Del Skrevet 5. januar 2011 Kjenner meg igjen, min datter hang i puppen og jeg kunne ikke sette meg ned før hun kom løpende og ville puppe. Det jeg gjorde var å smøre noe på puppene, noe som ungen syntes smakte ekkelt, ikke noe som skader eller gjør vondt, bare en smak hun ikke likte. Hun ble veldig overrasket første gangen da puppen smakte æsj, gikk et stykke unna og bare tittet på meg med et forundret uttrykk i ansiktet. Så kom hun og ville prøve den andre puppen, den smakte likedan. Og sånn gikk dagene, jeg smørte puppene og hver gang hun ville ha pupp så fikk hun lov men det smakte æsj og til slutt så ville hun ikke ha pupp lenger. Det ble ikke noe grining, for det ble på en måte hennes eget valg å slutte med puppen fordi den smakte ikke noe godt lenger. Jeg fikk det rådet fra en annen mamma, og det funket. Prøv med f.eks. soyasaus. Det der var jo bare genialt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 5. januar 2011 #13 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Hjelpes, hvem vil vel ha en 2 år gammel unge som må ammes to ganger hver natt??? Jeg (og veldig mange andre) synes så absolutt at det ikke ser veldig bra ut at en unge på 2 år er avhengig av pupp, og MÅ ha det. Det spiller ingen rolle om du og andre synes det "ser bra ut" eller ikke. Amming er ikke en sak for dere, men mellom moren og barnet. Trives begge med det, er det bare positivt. Du er kanskje ikke klar over at WHO ambefaler amming til fylte 2 år, og hvor mange fordeler amming faktisk har? Uansett ble dette OT, for i dette tilfellet trives ikke TS med ammingen lenger, og da må noe gjøres. Endret 5. januar 2011 av Harlekin 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #14 Del Skrevet 5. januar 2011 Likte godt det soyasaus-trikset, det er nok en lite smertefull metode, ihvertfall . Hvis du er tøff og klarer å stå for det du bestemmer, kan du jo si til barnet at det er tomt. En toåring med normal språkutvikling klarer stort sett å forstå begrepet "tomt". Ikke la ham sjekke, da, for du har sikkert melk en god stund etter at du har sluttet. Prøv å si "tomt i puppen" og tilby ham melk fra glass/kopp i stedet. På nattestid er nok det mest effektive at du sover et annet sted, fortrinnsvis utenfor huset, og at pappaen tar støyten. Kanskje på tide med en venninnetur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #15 Del Skrevet 5. januar 2011 Min fikk pupp om natten til han var nesten tre. Det gjorde ingen skade, tvert imot var det veldig hyggelig og avslappende. Det er genialt å ha en så enkel måte å få barnet til å sovne igjen på når det våkner om natten. Hvis tennene er rene, er det ikke skadelig å få morsmelk om natten. Hvis man absolutt ikke liker å nattamme, går det an å snakke med barnet om det et par dager på forhånd, som Harlekin foreslår. Ta på en trang genser slik at barnet ikke får tak i puppen mens du sover, og ro ham ned med å trøste så godt du kan. Det kan være en for stor overgang at pappa "tar" trøstingen om natten hvis han er vant til å ha tilgang på mamma og pupp, så det er best at mamma trøster. Dette gjorde jeg, og det var ikke spesielt slitsomt, og ikke forferdelig trist for barnet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 5. januar 2011 #16 Del Skrevet 5. januar 2011 Det er genialt å ha en så enkel måte å få barnet til å sovne igjen på når det våkner om natten. Ellers så kan man avvenne, så barnet ikke våkner for pupp om natten, eller er avhengig av pupp for å sovne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 5. januar 2011 #17 Del Skrevet 5. januar 2011 Det er genialt å ha en så enkel måte å få barnet til å sovne igjen på når det våkner om natten. Ellers så kan man avvenne, så barnet ikke våkner for pupp om natten, eller er avhengig av pupp for å sovne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #18 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg lurer på hvordan det skal gå når denne ungen blir større og vil/vil ikke noe jeg. Det er faktisk bare å ikke gi pupp. Så må du stå i skrik og skrål også er du ferdig med det. Så enkelt og så vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 6. januar 2011 #19 Del Skrevet 6. januar 2011 Dette har jeg vært igjennom. Reis bort en helg, og la mannen ta nattavvenningen. Det blir litt skriking første natta. Andre natta litt mindre. Da jeg kom hjem igjen, var det klaging i 2 min, hvor jeg sa vennlig men bestemt "nei, ikke noe pupp nå". Så aksepterte han det, og la seg til å sove! Det er dog en stund siden jeg ga ham pupp til innsovingen. Han får kun pupp i sengen om morgenen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå