Oliwia Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 (endret) Bruker noen her Kindle ? Hvilke type av Kindle bruker du ( Wi-Fi, 3G, DX) ? Fungerer den bra i Norge (for downloading, f. eks., må man finne en wi-fi hotspot hvis man har ikke en trådlos network hjemme)? Har du kjøpt den fra en virkelig butikk eller en online store slik som Amazon (UK eller Germany)? Jeg er ganske interessert, men har mange spørsmål om hvordan den fungerer. Også valget av bøker er ikke så stort på Amazon-Germany eller England (det er mye bedre på Amazon USA). Hvis man kjøper Kindle fra England eller Tyskland, kan man downloade bøker fra Amazon USA på den ? Jeg har lest forskjellige eller motsatte meninger her i forumet på andre tråder og er ikke sikker på at hva skal jeg velge. Hjelp! Finnes det en FAQ for norske Kindle brukere ? Endret 4. januar 2011 av Oliwia
Zzyzx Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har ikke Kindle, men jeg kan komme med noen betraktninger likevel. Utvalget av bøker bestemmes av hvor du befinner deg. Hvis du kjøper en Kindle fra USA, men bruker den i Norge, så vil du ikke få samme utvalget som en bruker som befinner seg i USA. Hvordan den fungerer i forhold til nettverk og tilgang til butikken vil du finne svar på hos Amazon, tenker jeg. Det finnes også et forum som er dedikert til denne typen ting, det finner du her: http://www.mobileread.com/forums/ Kan være greit å ta en titt, de har enge underfora for Kindle.
iskaffe Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Kjenner et par stykker som har kindle og det virker som de er kjempefornøyde. Begge har kjøpt sin kindel fra amazon england. Hører amazon er de eneste som også tilbyr et slikt lærcover for kindelen, men har ikke sjekket om dette er sant. De jeg har snakket med sier også at å kjøpe kindle fra amazon er billigere enn andre steder. Vil ikke anbefale å kjøpe fra Amazon usa. Dette på grunn av regler når det gjelder garanti hvis varen skulle få problemer. Dette har jeg brent meg på før. Kjøpte et kjent elektronisk produkt ala kindle en gang, men da det sluttet å fungere så fikk jeg ikke returnert det og måtte kjøpe ny. Europa og amerika hadde vist forskjellige regler.
Karmosin Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Internasjonale kjøpere styres til Amazon US for kjøpet. Du får den ikke andre steder, meg bekjent. Jeg sjekket akkurat UK for sikkerhets skyld, og den kan ikke bestilles til Norge derfra. Det er også fra Amazon US du kjøper bøker. Den leveres på noen få dager, på døra. Amazon regner ut toll og forhåndsfikser det for deg. Jeg har latest generation Wi-Fi, siden 3G fort kan bli jæskla dyrt. Jeg har koblet meg på nett diverse steder, og det fungerer helt utmerket. Det er en Kindle-community på Amazon. Det er helt sikkert diskusjoner om internasjonal bruk der. Det er MANGE som lager lær- og andre covere til Kindle, men det som passer i Kindles egen covermekanisme er naturligvis Amazon sitt. De andre leveres med hemper som passer over hjørnene på Kindlen. Utvalget til Amazon er mindre for internasjonale kunder enn for amerikanske, på grunn av opphavsrett. De utvider imidlertid utvalget hele tiden. Du kan også sende doc og txt og denslags dokumenter til en Amazonmailadresse og få det rett inn på Kindlen som mobi-filer, som den leser helt utmerket.
JollyJolly Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Jeg får min Kindle snart, kan svare da! Aner ikke hvordan det fungerer,men er det noen som vet om man får "USA-utvalg" av bøker om man handler fra amerikansk ip-adresse (via VPN)?
Karmosin Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Jeg får min Kindle snart, kan svare da! Aner ikke hvordan det fungerer,men er det noen som vet om man får "USA-utvalg" av bøker om man handler fra amerikansk ip-adresse (via VPN)? Du må registrere en amerikansk adresse på kunde-IDen din, så vidt jeg kan forstå. Jeg har ikke styrt med å teste det ennå, det er heeelt ålreit om du tester og rapporterer tilbake
Karmosin Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Også glemte jeg helt å si at jeg er noe så hinsides fornøyd med min. Den er ekstremt behagelig å lese på, i motsetning til iPad og annet som ikke har e-Ink.
fruBeist Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Vi fikk oss en Kindle like før jul. Den er vel med Wi-Fi. Nå har ikke jeg kjøpt bøker enda, men kona har. Og det funker ganske så greit det. Kan tipse om http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page og http://bookboon.com/no Her kan du laste ned gratis bøker. Sistnevnte er pdf-filer, og det er ingen problem å lese på Kindle. Jeg bruker og Kindle til litt nett. Den er litt krunglete til surfing, men det funker greit til lesing av aviser på senga.
Oliwia Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2011 Tusen takk, alle ! Veldig nyttige innlegg.
Karmosin Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Jeg bruker og Kindle til litt nett. Den er litt krunglete til surfing, men det funker greit til lesing av aviser på senga. Og så er det så koselig med internett i svart/hvitt :rødme: Det ser så snodig ut. Jeg liker godt å bruke Kindlen til nett-ting, selv om manøvreringen er noe herk. Jeg synes forresten pdf kan være herkete også. Jeg har akkurat testet å kjøpe en norsk avis som pdf og laste den inn, og det er mye manøvrering for å få lest en avisside.
fruBeist Skrevet 7. januar 2011 #12 Skrevet 7. januar 2011 Og så er det så koselig med internett i svart/hvitt :rødme: Det ser så snodig ut. Jeg liker godt å bruke Kindlen til nett-ting, selv om manøvreringen er noe herk. Jeg synes forresten pdf kan være herkete også. Jeg har akkurat testet å kjøpe en norsk avis som pdf og laste den inn, og det er mye manøvrering for å få lest en avisside. Kindle er helt greit til nett, jeg bruker den på senga, men bare til lesing. Å skrive et foruminnlegg via Kindle virker litt vel krunglete for min del. Kjøpt nettavis har jeg ikke prøvd enda. Men jeg har lest ei lokalavis via Kindle. Har du prøvd Article Mode? Funker flott når du leser avisartikler Når jeg leser PDF pleier jeg stort sett å lese i liggende format, da blir stort sett skrifta i passende størrelse når jeg bruker "fit to width" Vi har en tendens til å døpe dingsene våre her i hus, og kindle har blitt døpt Klara :gjeiper:
JollyJolly Skrevet 28. januar 2011 #13 Skrevet 28. januar 2011 Jeg er superfornøyd med min Kindle! Har med lys på og den er helt genial. Synes også at veldig mange bøker er tilgjengelige på Amazon. De som ikke er tilgjengelige for meg er generelt ikke tilgjengelige som e-bøker (ennå). Men nå begynner jeg å bli litt bekymret for at jeg ikke kan lese norske e-bøker på Kindle. Norske e-bøker skal visst være EPUB og PDF, og man kan jo lese PDF på Kindle? Bokkilden e-bok Men på listen over godkjente lesebrett som Bokkilden lenker til, er ikke Kindle med ... Jeg håper virkelig ikke at jeg må kjøpe et eget lesebrett for norske bøker! Noen som vet noe mer?
Zzyzx Skrevet 28. januar 2011 #14 Skrevet 28. januar 2011 Du kan nok ikke lese epub-bøker på kindle. Disse kommer også med DRM, som du i tilfelle må fjerne før du kan bruke boka på kindle. Jeg vet ikke om pdf-bøker vil være DRM-fri, men jeg ser ikke for meg det all den tid de har gjort et valg om adobes DRM på epub. Jeg ser heller ikek for meg at bøkene faktisk blir solgt i pdf-format, men der kan det hende jeg tar grundig feil. For å fatte meg i korthet: nei, norske e-bøker kan som hovedregel ikek leses på kindle.
JollyJolly Skrevet 28. januar 2011 #15 Skrevet 28. januar 2011 Takk for svar! Ble litt skuffet nå, men du har sikkert rett. Vi får se når e-bokmarkedet tar av i Norge, hvordan det blir. Jeg venter sikkert en stund før jeg kjøper meg en ny leser uansett. Så foreløpig blir det engelske bøker på Kindle, og jeg er fremdeles fornøyd
Lune Skrevet 14. januar 2012 #16 Skrevet 14. januar 2012 Hvor lang tid tar det å før du får Kindlene fra Amazon?
mac84 Skrevet 14. januar 2012 #17 Skrevet 14. januar 2012 Først og fremst, Kindle er et Amazon produkt så vil anbefale å kjøpe den derfra - vet ikke engang om man får kjøpt fra andre leverandører. Tok ca. en uke tror jeg fra jeg bestilte til produktet var klart for henting på posten. Ellers er jeg strålende fornøyd med min Kindle - synes ikke det er noe i veien med utvalget av bøker (på engelsk) som er tilgjengelig (unntak: en god del pensumbøker)! Jeg kjøpte Kindle for å bruke den til å lese bøker og ikke noe annet - den er ikke spesielt egnet til nettsurfing og er du klar over det fra starten av blir du ikke skuffet. Synes ikke det er noe poeng å betale masse ekstra for 3G om du har wi-fi hjemme, på skole, jobb e.l. Anbefaler sterkt å kjøpe leather cover med lys til tross for at det koster nesten like mye som selve Kindle-en, men det er så absolutt verdt det. Det er ikke bakgrunnslys på Kindle-en, men med lys festet til cover-et kan du lese hvor som helst uavhengig av lysforhold:)
Cata Skrevet 14. januar 2012 #18 Skrevet 14. januar 2012 Takk for svar! Ble litt skuffet nå, men du har sikkert rett. Vi får se når e-bokmarkedet tar av i Norge, hvordan det blir. Jeg venter sikkert en stund før jeg kjøper meg en ny leser uansett. Så foreløpig blir det engelske bøker på Kindle, og jeg er fremdeles fornøyd Ikke bli for skuffet da, for det skal gå an å konvertere. Her er oppskriften . Jeg må tilføye at jeg har ikke prøvd selv, for jeg har ikke Kindle. Jeg kom bare over denne bloggen da jeg skulle ha e-bøker inn i Adobe Digital Editions for å lese på iPad'en min, men forklaringen ser i allfall veldig grei og "trinn for trinn" ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå