Gå til innhold

Hjelp meg å velge møbler (bilder)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi skal kjøpe nye møbler, og vi er veldig usikre på hva vi skal velge. Har laget en kollasje som viser hva jeg har tenkt:

post-37809-0-57534200-1294171782_thumb.j

Det jeg er usikker på er bena på spisestuestolene. Tanken er å ha fire lyse stoler til å stå på langsidene (to på hver side), og to mørke med armlener på kortendene. Men bena på disse har ikke lik farge. Vil det se rart ut eller spiller det ingen rolle?

En annen ting er selve spisestuebordet. Jeg har sett et veldig fint bord jeg har lyst på, men budsjettet tillater ikke at vi kjøper det nå. Derfor har jeg funnet det på bildet, som er fra IKEA. Kan jeg "komme unna" med det, eller lyser det IKEA lang vei (vil helst vekk fra studentstilen jeg syns lett kommer med ikea..)?

Vi har for øvrig tenkt til å kombinere det med detaljer i sølv, lys taklampe med linskjerm, og lyst flossteppe.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Detaljer i sølv og lyst flossteppe = hold bena i samme farge som resten. Dvs. enten lyse eller mørke ben. Ikke blandet.

Jeg selv synes det er penest om man ikke har for mange overflatefarger - altså 1-2 tresorter, en farge og en metallsort. Med en gang du får flere inn blir det "bråkete". Mener jeg.

Jeg selv har en stil blandet av arvegods, loppefunn og Ikea. Jeg er veldig glad i Teak møbler - men siden denne fargen er litt "knall i potten" får den være sjef og så er resten enten nøytralt eller mørkt. Det fungerer helt fint hos meg.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg ville også hatt stoler med like ben. Så lenge du ønsker ulikt stofftrekk bør i alle fall fargen og formen på stolbena være like for å få en helhet. Hvis ikke ser det ut som om du har vært på restesalg...

Spisestuebordet er helt ok, men ikke noe mer. Hvis mulig ville jeg heller ventet med innkjøp av spisestue til jeg hadde spart nok penger til drømmebordet.

Noe du ikke spør etter, men som jeg vil kommentere likevel, er sofaen. Hvit/helt lys sofa er lekkert, men hvor lenge?

Jeg er også skeptisk til sofa med løse ryggputer, i alle fall før jeg har sett og kjent ordentlig på kvaliteten. Synes mange sofaer får veldig lefsete og skjeve ryggputer etter kort tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke ville valgt stoler i spisestua med lyst trekk. I så fall måtte trekket kunne tas av på en enkelt måte og kunne vaskes.

Sofaen var klassisk og fin. Jeg har ingen erfaring med løse puter i ryggen. Vil tro det varierer veldig i kvaliteten.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! Det med stolbena er jeg egentlig helt enig, men jeg måtte bare spørre allikevel. :ler:

Sofaen har vi egentlig bestemt oss for, den kommer riktignok til å være hakket mørkere enn den er på bildet (man kan velge stoff), men vi ønsker at den skal være lys. Det er avtakbart trekk som kan vaskes, også får vi heller være nøye med daglig vedlikehold.

Trekket på spisestuestolene kan også tas av/vaskes, men jeg vurderer allikevel å velge kun mørke stoler. Det er jo helt klart mest praktisk, og det er mer søl rundt spisebordet enn det er rundt sofabordet, så sånn sett er det nok fornuftig.

Skrevet

Løse puter går helt fint, men vend de hver gang du støvsuger sofaen så holder de formen bedre.

Ang lys sofa så er det uproblematisk så lenge du kan ta av trekket og vaske det. Sjekk sistnevnte, vi kjøpte sofaer med "avtagbare trekk" - men når jeg tok de av så jeg til min forskrekkelse at de måtte renses! Uansett, vi har hatt lyse sofaer i 9 år og har vært gjennom småbarnsperiode med to barn. De ser faktisk fortsatt ikke så ille ut!

Vedr spisebord; legg inn et søk på Finn.no. Det er utrolig hva folk selger og med litt flaks og tålmodighet finner du det bordet du egentlig vil ha til en akseptabel pris!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...