Gå til innhold

Rettskriving i barneskolen

Stillest vann

Anbefalte innlegg

Dere som har barn i barneskolen: Er det slik at barna de første årene ikke blir korrigert når de skriver galt, at rettskriving først kommer senere?

Jeg har hørt at det var snakk om dette tidligere, men jeg vet ikke om det faktisk ble innført eller om det fremdeles er slik.

Da jeg først hørte om dette, syntes jeg det var en idiotisk idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt skolebarn i 14 år, og jeg lurer fortsatt på når de skal begynne å lære rettskrivning :sukk:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte på skolen ble det lagt stor vekt på rettskriving allerede fra dag én.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert meg at for noen år siden var det visstnok stor stas der niesen min gikk på skole å la ungene skrive som de snakket da de lærte å skrive, for så i fjerde klasse eller så forsøke å forandre de solid innøvde stavemåtene deres til noe i retning av gjenkjennelig for norskspråklige. Det var suksess, gitt. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øver med sønnen min noen ganger i helgene på rettskriving. Jeg lager diktater på høyfrekvente ord. Han sliter med dobbelt-konsonanter og kj/skj/gj ord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken i å fokusere på rettskriving senere. Skal man lære noe bør man lære det riktig fra første stund.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke logikken i å fokusere på rettskriving senere. Skal man lære noe bør man lære det riktig fra første stund.

Enig, ikke minst fordi man lærer lettere jo yngre man er. Små barn lærer seg jo språk flytende, en egenskap nesten alle mister når de blir litt større og skal lære fremmedspråk. Vi hadde sikkert knotet mindre på engelsk også, dersom vi hadde lært det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt skolebarn i 14 år, og jeg lurer fortsatt på når de skal begynne å lære rettskrivning :sukk:

Hvis jeg hadde merket at barnas feil ikke ble rettet opp av lærerne, så hadde jeg rettet dem selv. Dette er utrolig viktig, og ikke noe jeg ville latt passere. Men dessverre er det jo også slik at mange lærere selv har hatt dårlige karakterer i norsk og andre fag. Da blir det vanskelig å lære det videre, uansett hvor dyktig pedagog man måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

så når en førsteklassing stolt kommer fram til læreren sin med en tegning han selv har tegnet og skrevet MAmA på siden, så skal læreren kladde på tegningen for å få fram at det er dobbelkonsonant?

Jeg er enig i at man ikke må vente forlenge med rettskriving, men man må også passe seg for å ødelegge barnas skriveglede og selvtillit med å rette alle feil for tidlig. Jeg synes hvertfall førsteklasse skal være et sted hvor ungene kan få skrible og tegne og skrive om hverandre, både på data og på ark for å lære bokstavene (og lære å skrive dem riktig, samt å holde blyanten riktig), også kan man heller gradvis begynne å rette etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

så når en førsteklassing stolt kommer fram til læreren sin med en tegning han selv har tegnet og skrevet MAmA på siden, så skal læreren kladde på tegningen for å få fram at det er dobbelkonsonant?

Jeg er enig i at man ikke må vente forlenge med rettskriving, men man må også passe seg for å ødelegge barnas skriveglede og selvtillit med å rette alle feil for tidlig. Jeg synes hvertfall førsteklasse skal være et sted hvor ungene kan få skrible og tegne og skrive om hverandre, både på data og på ark for å lære bokstavene (og lære å skrive dem riktig, samt å holde blyanten riktig), også kan man heller gradvis begynne å rette etterhvert.

Man trenger ikke kladde på en tegning, man kan bare fortelle hvordan det skal skrives. I skrivebøker bør man rette fra dag en. Man undervurderer virkelig barn hvis man tror at man ødelegger skrivegleden ved å forklare hva som er riktig. Barn vil jo lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde lært å lese og skrive ganske bra da jeg begynte på skolen. Og jeg opplevde at jeg måtte sitte og vente på at de andre barna skulle lære bokstavene, en for en. Jeg håper virkelig at barn får mer tilpasset undervisning i dag, og at det ikke bare er en lekeskole der barna skal ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde merket at barnas feil ikke ble rettet opp av lærerne, så hadde jeg rettet dem selv. Dette er utrolig viktig, og ikke noe jeg ville latt passere. Men dessverre er det jo også slik at mange lærere selv har hatt dårlige karakterer i norsk og andre fag. Da blir det vanskelig å lære det videre, uansett hvor dyktig pedagog man måtte være.

Det har vi da selvfølgelig gjort ;)

Jeg har også sendt tilbake forskjellige skriv fra lærerne med rettelser av deres feil :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lært å lese og skrive ganske bra da jeg begynte på skolen. Og jeg opplevde at jeg måtte sitte og vente på at de andre barna skulle lære bokstavene, en for en. Jeg håper virkelig at barn får mer tilpasset undervisning i dag, og at det ikke bare er en lekeskole der barna skal ha det gøy.

Det tviler jeg veldig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tviler jeg veldig på.

Tviler du på at AB kunne lese og skrive, eller at barn i dag får tilpasset undervisning? Endret av Knitcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...