Gå til innhold

Vask av bomullsgenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å vaske bomull på 40 eller 60 grader, men på en ny bomullsgenser jeg skal vaske for første gang står det "dry clean only". Den er 100 % bomull, men har noen metallknapper som pynt.

Kan jeg vaske genseren (evnt. håndvaske), eller bør jeg dra på renseriet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal vaske eller rense, ville jeg vurdert ut fra hvor dyr den genseren var, bruk (hverdagsgenser eller pynt), og hvor mye det du er villig til å betale for å slippe å ta risikoen det er å vaske "feil." Det koster jo fort en 60 kr å rense en genser (?), og det blir jo litt om det er en genser du skal bruke hver uke...

Jeg ville jo tro (med vekt på tro, er ingen dreven husmor), at det vil gå bra å vaske, i alle fall håndvaske, når det er 100% bomull. Har en del klær jeg håndvasker selv om det står rens, og det går bra, så tror de "safer" litt når de skriver den vaskeanvisningen. Men du kan jo ikke akkurat gå tilbake å klage om det blir ødelagt om du gjør det da.

Skrevet

Hvis det er 100% bomull så skal den jo tåle en maskinvask... Jeg hadde tatt den på en skånsomt og kort program, 30 grader. Det gjør jeg alltid hvis det står dry clean og har tilgode å ødelegge et plagg ;)

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre, som Sørlandsmamma sier så tåler bomull maskinvask...

Tror jeg heller mot å håndvaske den. Er en genser som kommer til å brukes ofte, men er samtidig svært dyr og er så redd for at den skal bli stygg :forvirret:

Glemte å nevne at genseren er stripete, lysblå mot hvit. Kan det ha noe å si i vask? (farge som smitter over?)

Dersom noen har flere synspunkter tar jeg gjerne i mot.

Skrevet

Blått har en tendens til å farge av mye i vask. Jeg anbefaler å vaske for hånd første gang selv om det er pes å gjøre det. La den tørke flatt på en håndduk. Det er sikkert en got idé å legge en håndduk inni også. Ikke vri den opp, men kryst den forsiktig, evt rull den sammen med hånddukene og trykk ut vannet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Genseren er nå vasket og tørket, og er like fin! :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...