Jelly Skrevet 19. oktober 2003 #1 Skrevet 19. oktober 2003 Driver og skriver særemne. Skal undersøke hva slags holdninger disse tre, samt litt yngre Gerhard Stoltz, dytter inn i hodene til barn som leser diktene deres. Er det noen som har noen synspunkter til meg? (Evt. også vet hvor jeg kan finne bilder av dem og illustrasjoner og slikt på nett?) Jeg vil være evig takknemmelig. Jelly - allmennrotte på siste året.
:-) anna Skrevet 19. oktober 2003 #2 Skrevet 19. oktober 2003 Hmmm from the top of my brain... Munthe er jo mer oppdragende "Ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua" Prøysen... mer på barnas lag Hagerup.. Klaus eller Inger forresten?!
Catzy Skrevet 19. oktober 2003 #3 Skrevet 19. oktober 2003 Prøysen er for de svake i samfunnet, mot klasseskiller og for solidaritet. Inger Hagerup er også for solidaritet, anti-krig, samhold og for de svake i samfunnet. Men begge to har jo skrevet mange "tøysedikt" også, som kanskje ikke har så sterke budskap. Inger Hagerup er bl.a. opptatt av ungdom og kjærlighet. (ikke nødvendigvis sammen.) Munthe er mest oppdragende, ja. Hvis du gir referanser til de diktene du skal jobbe med, så er det lettere å vite hva man kan tolke ut av dem. Catzy
Usikker Skrevet 19. oktober 2003 #4 Skrevet 19. oktober 2003 Jeg fikk inn mye Munthe og Prøysen som barn. Som barn så oppfattet jeg Margrethe Munthe som en streng dame...... man skulle bestandig være høflig - takke borte og hjemme ta av lua når man kom inn - hvertfall guttene være stille når voksne snakket ikke surve og grine - for da kom man til Bloksberg det var formaninger i øst og vest........... Men som voksen så synes jeg kanskje vi skal "ta fram igjen" noe av det som Munthe prøvde å lære oss! Prøysen var en av favorittene - for ikke å si FAVORITTEN. Satt klistret til radioen når det var Prøysen på barnetimen. "å du gode sparegrisen min - nå skal du få toøringen din........" Elsket å høre Prøysen - både barnetimen, historiene hans og sangene....... Får egentlig mer og mer sansen for Prøysen. Han står for mye av det jeg liker: Ærlighet, enkelhet, være seg sjøl, alle er like viktige (kong Salomo og Jørgen Hattemaker) - han formidler naturen på en flott måte. Har vært på Prøysen-huset på Ringsaker flere ganger - og jeg kooooser meg hver gang! Vil vel tro at du mener Inger Hagrup - samme "tidsalder". Henne har jeg ikke noe mening om - lest lite av henne......... men det jeg har lest av dikt - det har vært fine og innholdsrike dikt! Men - PRØYSEN i mitt hjerte
Tusenfryd Skrevet 20. oktober 2003 #5 Skrevet 20. oktober 2003 Usikker sier akkurat det jeg mener om Prøysen og Munthe. Margrethe Munthe er undervurdert som barneoppdrager i vår tid neimen seriøst - hun har mye for seg, selv om jeg husker den triste nissen... dere vet at det er hun som har skrevet "Hurra for deg som fyller ditt år!" - den som mange har erstattet med "hæppi børsjdey" - brrrr... grrrusomme greier. uansett var det fest og moro med henne også. Inge Hagerup husker jeg som varm og underfundig liksom. Spørrende og lavmælt. Hva med sangen "Så rart" - som handler om hvordan man ville hatt det som man satte seg i andres sted. Riktignok en edderkopps sted bla. men likevel - det er mye klokt. Jo, Inger Hagerup er nok den riktig kloke av disse. Og hva med diktet om de som har mindre håndbagasje enn oss andre? Som går på de som ikke har utviklet seg på samme måte som oss. Jeg husker svært lite når jeg begynner å tenke på det. Jeg har en diktbok med henne, tror jeg skal finne frem den igjen. Den gir meg glede. Og så har hun blant annet et dikt om sorg... Konklusjon: Munthe: den oppdragende - med pekefinger Prøysen: den glade og sorgløse Hagerup: Den kloke og undrende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå