AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Nesten litt flaut å prate om, men vil høre om dere har noe tips til hva jeg skal gjøre. I et år nå, har jeg klødd veldig i rompa. Har merket at jeg har noen rifter.. eller noe som kan minne om papir-cut. Det kiler, og er veldig plagsomt og ubehagelig. Det gjør ikke vondt, men om kvelden er det værst. Bekymrer meg litt for endetarmkreft, men aner ikke hva symtomene for det er. Føler det ubehagelig å gå til lege å snakke om dette her. Jeg er en gutt,og har ingen erfaring med å ligge i misjonær foran en lege. Noen som har noen forslag? Er det en salve som kan hjelpe? På forhånd takk
Suzy Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Du kan alltids prøve en salve, for dette kan rett og slett høres ut som litt sensitiv hud. Kjøp A3 på apoteket (de hjelper deg) og se om det kan hjelpe - bytt til mykere dopapir eller bruk babywipes en periode for å skåne Og blir det ikke bra bør du kanskje gå til lenge - de har sett rumper før, så ingen fare
Gjest ~Aravis~ Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Jeg har brukt alcos anal, det er en hemoroidekrem som demper kløe også.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Du kan alltids prøve en salve, for dette kan rett og slett høres ut som litt sensitiv hud. Kjøp A3 på apoteket (de hjelper deg) og se om det kan hjelpe - bytt til mykere dopapir eller bruk babywipes en periode for å skåne Og blir det ikke bra bør du kanskje gå til lenge - de har sett rumper før, så ingen fare Takk. Ja, vil helst at lege skal være siste utvei. Skal skrive opp A3 ihvertfall. Er det flere med samme problemet som meg?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Dette kan det være flere årsaker til. det kan være hemorider, eksem, irritert hud, sopp osv. Jeg vet om en krem som har fungert for flere, Apolar heter den. men denne må du ha på resept fra lege. Du kan evt. prøve en salve med kortison i. Det finnes en som heter hydrokortison. Men merk deg at denne kan du ikke bruke lenge. Vil anbefale maks en uke. Salven vil tørke ut huden og du kan bli sår etter en langtidsbruk. hvis ikke kan du forsøke en vanlig zink salve. En slik babyer bruker på sår stump. Denne får du kjøpt i vanlig matbutikk eller på apotek. Ikke bruk såpe når du vasker deg der. bruk helst bare lunket vann, og hvis du MÅ bruke noe, bruk noe som er tilpasset for det området. For eksempel en intimsåpe.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Jeg har brukt alcos anal, det er en hemoroidekrem som demper kløe også. Så bra! Skal vurdere den også
Gjest småbarnsmark Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 En annen mulig årsak kan være småbarnsmark. Dette er mye mer vanlig enn du kanskje tror, og kan f.eks. smitte gjennom håndkle, toalett eller dårlig hygiene med noen som har det. Det er typisk at de kommer frem om kvelden/natten rundt endetarmsåpningen fordi hunnmarken kommer frem for å legge egg, og det klør noe grusomt. Se etter om du ser noen små hvite marker (ca 1-2cm) i avføringen om kvelden. Har hatt det sjæl.. Er litt ekkelt, men forsvinner fort med en liten pillekur! Sårene i huda kan ha kommet av at du har klødd deg, kanskje ubevisst om natten? Trenger ikke å være småbarnsmark, men det er en mulighet 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 En annen mulig årsak kan være småbarnsmark. Dette er mye mer vanlig enn du kanskje tror, og kan f.eks. smitte gjennom håndkle, toalett eller dårlig hygiene med noen som har det. Det er typisk at de kommer frem om kvelden/natten rundt endetarmsåpningen fordi hunnmarken kommer frem for å legge egg, og det klør noe grusomt. Se etter om du ser noen små hvite marker (ca 1-2cm) i avføringen om kvelden. Har hatt det sjæl.. Er litt ekkelt, men forsvinner fort med en liten pillekur! Sårene i huda kan ha kommet av at du har klødd deg, kanskje ubevisst om natten? Trenger ikke å være småbarnsmark, men det er en mulighet Hehe.. ubevisst? Har våknet opp midt på natten fordi det har klødd. Har til og med drømt om meg selv at det klør. Du har kanksje rett. Men hvordan fant du det ut at det var det du hadde? Gikk du til legen? og hvordan fikk du tak i pillene? og navnet på pillene?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 If you think your child has pinworm, Dr. Oz says there's a very easy test. "Take a piece of tape. Tape it over their [anus] at nighttime, and when the mother comes out and lays the eggs, you'll capture the eggs in the tape. Then take the tape to your doctor," he says. "It sounds spooky. It's very effective. You catch the eggs, you make a diagnosis, it's a simple treatment [of oral pills without many side effects]—not a big deal."
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #10 Skrevet 4. januar 2011 Du trenger ikke gå til lege for å få medisin mot mark. Fåes reseptfritt på Apoteket. Bare spør der, husker ikke hva de heter.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #11 Skrevet 4. januar 2011 Hvis du mistenker mark så er det fryktelig smittsomt, så vær nøye med hygienen! Eggene kan sitte under neglene etter du har klødd deg. Markkur finnes reseptfritt på apoteket.
pantora Skrevet 9. august 2011 #12 Skrevet 9. august 2011 Ser mark er nevnt her ja, og typisk for mark er vel kløe om kvelden..
Gjest Jonny Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 I et år nå, har jeg klødd veldig i rompa. Har merket at jeg har noen rifter.. eller noe som kan minne om papir-cut. Kan være mye, mange gode forslag her, men.......... Hvis ikke noe annet nytter, er det meget mulig at det har med kosthold å gjøre. Forsøk deg på en lavcarbo diett i noen uker, vær streng på dietten (mål med urinsticks/ketosticks kjøpt på apotek at du er i ketose). Hadde det selv i mange år, kom og gikk, prøvde alt, ingen ting gav permanent resultat. Så....lavkarbo i 4 uker.......vips.......så forsvant kløen!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Hvis det er ganske fuktig der så kan du få kløe og eksem pga det. Da fungerer Petter Stordalens tips helt ypperlig! http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10085234
Gjest Aneline Skrevet 17. desember 2011 #15 Skrevet 17. desember 2011 Jeg slitter med akkurat det samme, men jeg mistenker at det er hemoroider. Har ikke gjort nnoe med det, selv om det burde jeg. Det værste er at det klør enda mer etter jeg har klødd. Slitsomt.
Gjest Bond Skrevet 17. desember 2011 #16 Skrevet 17. desember 2011 Tråden ryddet for innlegg skrevet på dialekt Bond, mod
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 Det er bedre med en tur til legen for mye enn en for lite. Ingenting å være flau over, legen har sett alt før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå