Carin78 Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Hei. Jeg har veldig lyst å utdanne meg til Psykolog eller noe innen psykologi. Har også veldig lyst å studere og bo i Canaada. Noen som kjenner noen eller har gjort dette selv? Leste man er nødt å ha dokumentasjon på at man får støtte fra lånekassa til utgifter og skolepenger, men visst jeg vil betale dette selv, er man nødt å ha det da? Noen som har lyst å fortelle litt om hvordan det er å studere i Canada? Har også veldig lyst å bosette meg i Canada etter endt utdanning, tror dere det kan være vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Hvis du skal betale selv må du fremlegge dokumentasjon på at du faktisk har pengene det dreier seg om, f.eks. fra banken. De bryr seg ikke så mye om hvor pengene kommer fra, men at du faktisk kan overleve økonomisk.
frkfreckle Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Jeg studerte i Canada i fjor, rett ved Vancouver og det er noe av det beste jeg har gjort i mitt liv! For et fantastisk land.. Jeg ser daglig etter måter å komme meg tilbake dit på, for en lengre periode. Har lyst å studere mer, men det er så sabla dyrt så jeg venter litt.. Men jeg stortrivdes i BC - utrolig natur og jeg følte meg med en gang veldig hjemme der - mye som er likt Norge. I tillegg får du litt av den amerikanske "feelingen" uten at det blir overdrevent. Kanadere er et supert folkeslag som man fort blir veldig glad i Så mitt tips er - REIS!!!
Carin78 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2011 Ja, det er akkurat det som jeg synes virker mest tiltrtekkende med Canada, at du får litt av Usa feelingen uten det overdrevne, at det er multikulturelt, naturen etc. Kan jeg spørre hva du studerte? og hva du betalte? Vet jo det er forskjell på pris på studier, men bare for å få et lite innblikk. Hvordan ordna du med skolen? Var det gjennom en norsk skole du gikk? Jeg vil helst kunne flytte dit for å ta meg en utdanning som kan gjøre at jeg kan bo der permanent eller en jobb for den saks skyld.
frkfreckle Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Ja, det er akkurat det som jeg synes virker mest tiltrtekkende med Canada, at du får litt av Usa feelingen uten det overdrevne, at det er multikulturelt, naturen etc. Kan jeg spørre hva du studerte? og hva du betalte? Vet jo det er forskjell på pris på studier, men bare for å få et lite innblikk. Hvordan ordna du med skolen? Var det gjennom en norsk skole du gikk? Jeg vil helst kunne flytte dit for å ta meg en utdanning som kan gjøre at jeg kan bo der permanent eller en jobb for den saks skyld. Jeg tok siste året av en engelsk bachelor, men siden jeg fikk velge fag selv, så ble det en haug med forskjellige ting. Jeg betalte ca. $8000 CAN i halvåret der jeg studerte. Men skoler som UBC er jo betraktelig dyrere :/ Jeg søkte gjennom UiA, men helt ærlig - alt det UiA gjorde egentlig var kun å sende søknaden og skrive under på godkjente fag. Resten måtte vi ordne selv, pluss forferdelig dårlig med informasjon og oppfølging. Så i bunn og grunn kunne vi fint klart oss helt uten UiA (men vi trengte nok dette pga. dette inngikk i vår bachelor..). Skal du ta hele utdanningen der borte? Hvor tenker du deg hen?
Equinox Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Dersom du tenker å reise over til Canada for å studere psykologi med tanke på å utøve det klinisk kan det være ok å lese dette: http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Psykologi/Psykologi_i_Canada/ Du har kasnskje lest det allerede men bare for å tipse om det.
LadyB Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Bra at du tok det opp, Equinox! Det er veldig vanskelig å få klinisk autorisasjon på et psykologistudie tatt utenfor norden, som nevnt i linken din. Grunnen til dette er at psykologistudiet er veldig annerledes lagt opp i Norden, enn i andre land!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå