Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å kjøpe skolebøker, og finner ofte bøker med samme tittel men 3. utgave istedetfor 4. utgave som vi skal ha.

Er det ofte stor forskjell mellom eldre og nyere utgaver? Endel penger å spare iallefall :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer. Det kan være store forskjeller, og jeg mener det er litt risikabelt å kjøpe feil utgave uten å finne ut hva slags forskjeller det er.

Gjest Charming
Skrevet

I noen av bøkene vi har er det lagt til et kapittel eller to i den nye utgaven. Da er jo trikset å vite om dette nye kapitlet er pensum eller ei osv. :)

AnonymBruker
Skrevet

ta en kopi/bilde av innholdsfortegnelsen i den brukte boka, og ta denne med deg til bokhandlen for å sammenlikne.

• Liker 1
Gjest Charming
Skrevet

Smart forslag! :) Et problem er vel ofte at man ikke har den brukte boka å ta med til bokhandleren hvis man f.eks skal kjøpe denne brukt av noen eller på finn.no eller liknende.

Skrevet

Jeg arvet en del skolebøker etter storebroren min som hadde tatt de samme kursene år før. Min erfaring var at en utgave under gikk OK, mens med 2 utgaver under så var forskjellene for store.

Det kommer selvfølgelig også ann på faget. Realfag endrer seg lite med årene, mens noen samfunnsfag har stor utvikling og teoriene endres ofte og motstrider hverandre.

Det viktigste er at du har tilgang til den nyeste utgaven og kan sammenligne før du leser. Noen ganger bytter f.eks. kapitlene plass, og du kan ende opp med å pugge noe som ikke er pensum, mens du hopper over andre ting som er pensum. Går du på forelesninger, og kan låne noens bok i et par minutter på slutten for å sjekke neste dags lesing/oppgaver, og evt. kopiere opp det som er forskjellig, så klarer du deg nok bra. Leser du selvstendig vil jeg sterkt anbefale å ha riktig bok. (Et nettkurs jeg tok hadde forresten pensumliste for både utgave 3 og 4 av boken tilgjengelig).

Skrevet

Takk for svar alle sammen :-)

Nå har jeg heldigvis fått kjøpt nesten alle bøkene brukt og i riktige utgaver. Fornøyd :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...