Frk. Fie Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Skal jobbe en periode utenlands, på oppdrag for arbeidsgiver. Det er usikkert hvor lenge det vil vare, maks ett år. Kommer til å tjene bra, samt motta utenlandstillegg. Noen som vet hvordan jeg gjør dette skattemessig? Skal jeg øke skattetrekket for sikkerhets skyld (har tabelltrekk)? Lønner det seg å leie ut leiligheta jeg eier, eller vil mesteparten av innbetalt husleie forsvinne i skatt? Noen sjans for å få ytterligere fradrag om jeg er utenlands i minst ett år? Fikk tips om dette fra en noe usikker bekjent. Håper noen kan gi tips!
Lista Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Du må skatte 28% av husleieinntektene ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Hvordan dette blir skattemessig kommer an på hvilken land du skal flytte til. Norge har skatteavtaler med en rekke land. Det vanlige er "kreditmetoden", det er et eget RF-skjema for dette som leveres sammen med selvangivelsen. Det er viktig at du gjør dette riktig, det kommer nemlig ikke automatisk opp på noen ferdigutfylt selvangivelse. Og skatten vil selvsagt ikke bli høyere enn leieinntektene, slik at det vil nok lønne seg å leie ut. Men det er selvsagt risiko ved å leie ut (leietaker som ikke betaler, ødelegger osv)
Supraspinatus Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Skal jobbe en periode utenlands, på oppdrag for arbeidsgiver. Det er usikkert hvor lenge det vil vare, maks ett år. Kommer til å tjene bra, samt motta utenlandstillegg. Noen som vet hvordan jeg gjør dette skattemessig? Skal jeg øke skattetrekket for sikkerhets skyld (har tabelltrekk)? Lønner det seg å leie ut leiligheta jeg eier, eller vil mesteparten av innbetalt husleie forsvinne i skatt? Noen sjans for å få ytterligere fradrag om jeg er utenlands i minst ett år? Fikk tips om dette fra en noe usikker bekjent. Håper noen kan gi tips! Dersom du får utbetalt pengene dine til en norsk bank, i Norge, så skal du skatte til Norge. Selv om du er på ett års kontrakt i utlandet. Om du ikke har tabell 7100 kan du bytte til denne. Den har ikke innberegnet noen fradrag i seg. I tillegg kan du øke prosenttrekket på bi-inntekt dersom mye av lønnen din kommer fra overtid eller tillegg.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Dersom du får utbetalt pengene dine til en norsk bank, i Norge, så skal du skatte til Norge. Selv om du er på ett års kontrakt i utlandet. Om du ikke har tabell 7100 kan du bytte til denne. Den har ikke innberegnet noen fradrag i seg. I tillegg kan du øke prosenttrekket på bi-inntekt dersom mye av lønnen din kommer fra overtid eller tillegg. Hovedregelen er jo at man er skattepliktig til Norge i 3 år etter utflytting, uavhengig av hvordan man får pengene (globalprinsippet). Hvor har du det fra at det kun er ved utbetaling til norsk bank de blir skattepliktig? Det er vel bare at det er vanskeligere for norske myndigheter å oppdage.... Problemstillingen bli jo da at man blir skattepliktig til både Norge og det landet man jobber i. Derfor har man ordninger som kreditfradrag, se skjema her. Men utover reglene i skatteloven har man skatteavtaler med de enkelte land. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med skattekontoret. De bør være interessert i å hjelpe deg, siden du da viser en vilje til å vill oppgi alt til beskatning. Det er nemlig mange som ikke oppgir inntekt til beskatning i det hele tatt, slik som forrige innlegg foreslår. Husk også å ta stilling til hvor du skal være trygded: skjema E101 innad i EØS
Frk. Fie Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2011 Takk for tips, skal sjekke litt mer rundt dette. Ja, jeg tenkte forsåvidt også mest på slitasje/skader og alt det praktiske rundt å leie ut, opp mot hvor høy husleie jeg får.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Hovedregelen er jo at man er skattepliktig til Norge i 3 år etter utflytting, uavhengig av hvordan man får pengene (globalprinsippet). Hvor har du det fra at det kun er ved utbetaling til norsk bank de blir skattepliktig? Det er vel bare at det er vanskeligere for norske myndigheter å oppdage.... Problemstillingen bli jo da at man blir skattepliktig til både Norge og det landet man jobber i. Derfor har man ordninger som kreditfradrag, se skjema her. Men utover reglene i skatteloven har man skatteavtaler med de enkelte land. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med skattekontoret. De bør være interessert i å hjelpe deg, siden du da viser en vilje til å vill oppgi alt til beskatning. Det er nemlig mange som ikke oppgir inntekt til beskatning i det hele tatt, slik som forrige innlegg foreslår. Husk også å ta stilling til hvor du skal være trygded: skjema E101 innad i EØS glemte også denne bestemmelsen: (10) a) En person som nevnt i første ledd som har et arbeidsopphold utenfor riket av minst tolv måneders sammenhengende varighet, kan kreve den samlede skatt nedsatt med et beløp som tilsvarer den delen av skatten som faller på lønnsinntekt ved arbeid utført utenfor riket under arbeidsoppholdet der. Når det gjelder lønn mottatt fra den norske stat, unntatt lønn i anledning tjenester som er ytet i forbindelse med forretningsvirksomhet, kan nedsettelse etter forrige punktum også kreves når personen har flere arbeidsopphold utenfor riket, som hver er av minst seks måneders sammenhengende varighet, og som til sammen utgjør minst tolv måneder innenfor en periode på 30 måneder. Men her er det enkelte kriterier som må være oppfylt.
Frk. Fie Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2011 Veldig nyttig! Takk igjen, nå frister det enda mer å være ute et helt år...;-)
Honesty Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 Husk også å ta hensyn til evt. norsk trygdeavgift som kan bli innkrevd i ettertid gjennom en saftig restskatt. :btdt:
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #10 Skrevet 4. januar 2011 Husk også å ta hensyn til evt. norsk trygdeavgift som kan bli innkrevd i ettertid gjennom en saftig restskatt. :btdt: Det kommer an på hvor man er trygded, og det er lettere å være utflyttet i forhold når det gjelder trygdeordning sett i forhold til skatten. Skjema E101 som jeg linket til ovenfor regulerer dette dette innad i EØS. Og det kan jo være gunstig å være trygded i Norge for å ta del i norske trygderettigheter framfor å måtte forholde seg til det spanske "nav". Trgydeavgiften er jo bare 7,8%, mens arbeidsgiver må betale 14,8%.
Supraspinatus Skrevet 4. januar 2011 #11 Skrevet 4. januar 2011 Hvor har du det fra at det kun er ved utbetaling til norsk bank de blir skattepliktig? Det er vel bare at det er vanskeligere for norske myndigheter å oppdage. Det var ikke meningen å påstå at det var kun ved utbetaling til norsk bank. Det gjelder jo uansett hvor man får pengene. Jeg fikk utsagnet mitt av skatteetaten, men jeg forenklet det grovt.
Honesty Skrevet 4. januar 2011 #12 Skrevet 4. januar 2011 For min del var det snakk om ett av våre nære naboland, men da jeg reiste ut, virket det som om ingen kunne svare meg på noe som helst når det gjaldt skatt og utflytting. Jeg hadde dog utenlandsk arbeidsgiver, og var bosatt utenfor Norge i 12 måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå