småspiseren Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Jeg sliter litt med å finne god mat jeg kan ha med som lunsj på skolen. Jeg ender alt for ofte opp med 1-2 brødskiver med ost og skinke. Det som ofte blir problemet når jeg leser om forskjellige matplaner for hvordan man burde spise en uke for å ha et godt og variert kosthold er variasjonen. Det blir rett og slett for mye variasjon. I løpet av en uke må man jo kjøpe 3473805 forskjellige ingredienser for å lage alle de forskjellige rettene. Jeg har ikke kapasitet eller penger til å lage så mye forskjellig hver dag... Er det noen som har et bra tips til hva jeg kan lage flere dager på rad uten at det blir kjedelig? som samtidig er sunt og ikke alt for dyrt
Kirby Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Du kan lage pizzasnurrer med forskjellig fyll? Det er knallgodt, særlig om du kan varme dem opp, også er det litt mer spennende enn brødskiver iallefall
Pimp Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 vet ikke hvor sunt det er, men noen ganger spiser jeg 1 pakke nudler (fra butikken), som jeg piffer opp med 1 egg, litt pølse og litt kokte grønnsaker. Når egget er kokt på foran, bruker du bare nykokt vann og blander alt sammen. Ferdig om 2 min:)
fruBeist Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Du kan lage pizzasnurrer med forskjellig fyll? Det er knallgodt, særlig om du kan varme dem opp, også er det litt mer spennende enn brødskiver iallefall Pizzasnurrer er genialt å lage en stoor porsjon av, for så å fryse ned. Det samme er ymse typer muffins. De trenger ikke å være søte. http://www.tine.no/8533.cms http://www.tine.no/108257.cms Du kan variere fyllet i en deig, bare fantasien setter grenser Frys ned, og ta opp så mange du trenger til lunsj når du går hjemmefra, så er de tina i løpet av kort tid. 1
småspiseren Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2011 Takk for gode svar, det kommer til å bli baking her i huset torsdag til søndag
Gwen Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Jeg liker å lage forskjellige gryter om kvelden som jeg tar med om morgenen og varmer opp på skolens/jobbens kjøkken. F.eks: Pytt i panne: Poteter i terninger Bacon Skinke Asparges (liker ikke løk) Så stapper jeg et egg oppi når alt er stekt, så er det ferdig når egget også er stekt og blandet oppi der. Igår laget jeg noe helt utav det blå: Potetmos Stekte bacon, babymais, brokkoli og blomkål i samme panne. Ble ganske nice Ellers wokblandinger, frokostblandinger og rester fra middagen. FORDI JEG HATER BRØD OG KNEKKEBRØD.
Safira Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Eller så kan man jo variere salat i det uendelige. Jeg lager det ofte i stand kvelden før, så slipper jeg å styre med det på morgenen. Ha gjerne i en proteinkilde, da metter den mer og blir enda mer spennende (f.eks. kylling, bønner, "tacokjøttdeig", karbonader, tunfisk osv). Det blir kanskje kjedelig i lengden men jeg synes også at yoghurt/skyr med kornblanding er godt. Tar med passelig mengde kornblanding (foretrekker 4korn eller axa go' dag) i en boks og heller yoghurten over når jeg skal spise.
Pingting Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 vet ikke hvor sunt det er, men noen ganger spiser jeg 1 pakke nudler (fra butikken), som jeg piffer opp med 1 egg, litt pølse og litt kokte grønnsaker. Når egget er kokt på foran, bruker du bare nykokt vann og blander alt sammen. Ferdig om 2 min:) Nudler er ikke i nærheten av sunt engang. masse raske karbohydrater, masse salt, ingen nyttige stoffer og veldig mye usunt fett (palmeolje, som også er av den miljø-uvennlige typen). For all del: det hender jeg spiser nudler selv hvis jeg er ekstremt travel eller bare har lyst på, men det er noe man bør spise sjeldent. TS: hvis du har tilgang til micro kan jo middagsrester være noe? (mange rester er jo gode kalde også) Jeg pleier å lage nesten dobbel porsjon til middag, ikke mye ekstra jobb, ofte gjør det at jeg kan kjøpe større forpakninger som er billigere - og er middagen sunn så blir lunsjen det også. Andre ideer: - wraps (gjerne fullkorn) med ulikt fyll, her kan du variere i det uendelige. Jeg pleier å bruke alt fra salat/avocado/røkelaks, salat/skinke/egg, stekt squash/løk/tomat med mye krydder og rømme, etc. Sånne tortillalefser er ikke supersunne de heller altså, så det sunneste er å ha få wraps med mye sunt fyll. - mange middagsrester kan brukes på andre måter i lunsjen; gryterett til overs? Ha i tortillalefser og lag burritos. Kjøttkaker eller fiskekaker kan skjæres i skiver og has på brødskiva. Grønnsaksrester kan has i en salat - mange grønnsaker man ikke tenker på som "salatingredienser" er faktisk ganske gode sånn, som kokt potet, brokkoli, gulrot etc. Pastarester kan man lage pastasalat av, eller steke litt grønnsaker og ha over. 1
Suzy Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 Omelett er også lettvint og godt! Du kan lage den kvelden før eller om morgenen (og ta halve til frokost f.eks). Litt egg, cottage cheese, gressløk, sopp, løk, skinke, bacon, kylling, fisk .. whatever egentlig i den også har du yummy mat som holder deg mett lenge og er veldig sunt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #10 Skrevet 4. januar 2011 Gulrotlapper 2 gulerøtter 1 egg 1 1/2 dl melk 2ss hvetemel litt salt 1 ts margarin Riv gulrøttene fint i jern eller rivet til foodprossesor. Visp sammen egget med litt av melken. Hell i melet og visp til en klumpfri røre. Ha i resten av melken og saltet. Varm smøret i ei teflonpanne og stek lapper. Rundt 4min på hver side. Server gjerne med salsa og salat. Potetsalat med kjøtt 200-300gr poteter 1ss kesam 1ss vann 1ts olje 1ts god sennep litt salt og pepper 1/2 rødløk 100gr kjøttpålegg/kjøttrester, gjerne rester fra en grillet kylling Skjær potetene i 1/2 cm tykke skiver og kok dem møre i lettsaltet vann. Rør ut kesam med vann, olje, sennep, salt og pepper. Finhakk løken, og bland poteter og løk i kesamsausen. Server med kjøtt, og salat. Tunfiskrisotto 1/2 paprika 1-2 stilker selleri 1ts olje 2dl kokt ris 1/2 boks tunfisk i vann (1ss kapers) litt salt og pepper Strimle paprika, og kutt opp sellerien. Fres lett i pannen med olje. Tilsett ris, avsilt tunfisk, kapers og krydder. Alt er til 1 person og kan serveres kaldt. Anbefaler å kjøpe matboks med flere rom om du ikke har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå