Poppsilopp Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Tenkte det skulle bli litt lettere å fortsette på kuren hvis jeg skrev om mine problemer og utfordringer ved kuren, så kan andre lese gi råd eller få råd Ketolysekuren går ut på at man ikke skal spise mer enn 15 gr karbohydrater per dag, men fett og proteiner. Når man ikke får innførsel av karbohydrater så starter kroppen en ren fettforbrenning. Som fører til at man går ned 1-2 kg i uken. Man skal rett og slett ha et kosthold som ikke består av poteter, pasta, ris, brød, eller sukker. Hvis man absolutt trenger brød så kan man bake et brød, oppskriften kan jeg komme med, hvis noen er interresert. Jeg er nå på min andre dag i kuren. Jeg har allerede gått ned 1 kg. Men man går mer ned i begynnelsen, fordi man mister mye vann. Jeg veide 80 kg når jeg begynnte. Målet mitt er å gå ned 15 kilo, altså vil jeg ned i en vekt på 65 kilo. Jeg anbefaler alle som skal begynne på denne kuren å lese boken "slank med ketolyse". Der står det utrolig mye nyttig, inkludert masse oppskrifter, og karbohydrat tabell. Man kan også gå inn på Ketolyse.no . Når man følger denne kuren så skal man komme inn i ketose, det kan man skjekke med ketolysestix, som er urinstix som man tisser på og venter ett min. så skal den vise rosa eller lilla hvis man er i ketose. Jeg skjekket i dag og jeg er i ketose Men det er ikke bare lett, i går på jobb sprakk jeg, jeg drakk en kopp med kakao, så i går var jeg oppe i 28gram karb. noe som er alt for mye. I dag har jeg spist: Forkost: Et liiite hjemmelaget knekkebrød med et halvt egg, masse smør og maijones på Middag: Ommelett med purre, ost og skinke, litt agurk og remulade ved siden av Kvelds: enda et liite knekkebrød men med masse greddost litt skinke og mye smør på. til snaks: spiste jeg gele laget av funlight saft (som innholder 0 gr karb.) Håper det skal gå like fint videre
Gjest Alligator Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Foreslår at du legger denne inn blant dagbøkene i stedet for her:) Lykke til!
Poppsilopp Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2011 Foreslår at du legger denne inn blant dagbøkene i stedet for her:) Lykke til! Selvfølgelig! Tenkte ikke på det. Hvordan flytter man tråden? Må man kopiere innlegget ? Takk for tipset forresten
Poppsilopp Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2011 Var inne på dagbok nå, men der står det at jeg ikke har mulighet til å starte tråd, hmm?
wahaj Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Gleder meg selv til jeg kan begynne på ketolyse igjen! Det blir så mye bedre når jeg er på ketolyse, fordøyelsen, mindre luft, mer energi, ja rett og slett mye bedre. Men siden jeg er gravid og skal amme, så er det nok fortsatt en stund før. Prøver å leve lavkarbo nå, men syns det er så mye mer stress å telle karber nå, enn når jeg holder meg til under 20. Lykke til videre! Det er de første dagene som er verst, så går det over, og man får til slutt ikke lyst på karbohydrater engang. Tar du vitaminene som er anbefalt?
Poppsilopp Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2011 Gleder meg selv til jeg kan begynne på ketolyse igjen! Det blir så mye bedre når jeg er på ketolyse, fordøyelsen, mindre luft, mer energi, ja rett og slett mye bedre. Men siden jeg er gravid og skal amme, så er det nok fortsatt en stund før. Prøver å leve lavkarbo nå, men syns det er så mye mer stress å telle karber nå, enn når jeg holder meg til under 20. Lykke til videre! Det er de første dagene som er verst, så går det over, og man får til slutt ikke lyst på karbohydrater engang. Tar du vitaminene som er anbefalt? Gratulerer med graviditeten! Det er jo et godt tegn at du vil tilbake på kuren da Tusen takk for det Wahaj Nei jeg har ikke begynt på de enda, men jeg skal begynne. Gikk du på disse? dagboken er flyttet hit
Gjest Alligator Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Var inne på dagbok nå, men der står det at jeg ikke har mulighet til å starte tråd, hmm? Hmm, jeg har ikke dagbok selv, men jeg gikk inn og det så ut til at det bare var å trykke på "nytt innlegg"? Jeg prøvde dog ikke å fullføre prosessen. Det er sikkert noen moderatorer som kan hjelpe deg:)
Poppsilopp Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2011 Hmm, jeg har ikke dagbok selv, men jeg gikk inn og det så ut til at det bare var å trykke på "nytt innlegg"? Jeg prøvde dog ikke å fullføre prosessen. Det er sikkert noen moderatorer som kan hjelpe deg:) Fant ut av det nå
zuperduper Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 T.s.: det hørtes ut som alt for lite mat. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Finnes det noen hard dokumentasjon på at dette virker bedre enn et balansert, "normalt" kosthold? Selv mener jeg at ketolysediettene livnærer seg på godtroenhet. Men popularitet er ikke kredibilitet per se.
cascadas Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Jeg begynte på ketolyse 31 Desember har allerede tatt av 3 kilo :D 26 kilo to go!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 Det er kun vann og glykogenlageret ditt.
wahaj Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 Finnes det noen hard dokumentasjon på at dette virker bedre enn et balansert, "normalt" kosthold? Selv mener jeg at ketolysediettene livnærer seg på godtroenhet. Men popularitet er ikke kredibilitet per se. Ja, faktisk. Søk rundt, så finner du dokumentasjon fra leger. Man kan bli kvitt diabetes og mye annet
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Finnes nok garantert leger som mener det motsatte også. Man får lage sitt eget bilde ut av det ved research.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #15 Skrevet 5. januar 2011 Man kan ikke bli kvitt diabetes (type 2). Faen for noe vrøvl. Insulinresistens (vanligvis et forstadium til d2) KAN forsvinne ved vektreduksjon og kostholdendring. Lavkarbokosthold kan imidlertid undertrykke symptomene. Men det vil ikke hjelpe i lengden. Husmødre og vitenskap.. hehe
bergans Skrevet 5. januar 2011 #16 Skrevet 5. januar 2011 Ja, faktisk. Søk rundt, så finner du dokumentasjon fra leger. Man kan bli kvitt diabetes og mye annet At man har en grad i et emne betyr ikke at man ved å skrive en bok er en ufeilbarlig profet. Folk skriver slike bøker for å tjene penger,ikke fordi de vil hjelpe DEG, og velger ut forskning som passer deres lommebok, fantasi og overbevisning. Det er en grunn til at de færreste som kommer med slike kvasivitenskapelige livsstilsbøker kan hoste opp samarbeid med Nobelprisvinnere, eller høster stor respekt for sin kredibilitet innen gjeldende forskningsmiljø. De som fortjener å bli hørt på er de som stiller spørsmål, ikke de som publiserer sine svar i bokformat. Av alle slike idiotiske utgivelser jeg har vært borti, så er utrolig nok Kari Jacquesson den som virker mest fornuftig og nærmest den harde sannhet. Det konsistensen på rompa som teller, ikke størrelsen (denne fra Kari). Poppsilopp; du velger selv hvordan du vil behandle kroppen din, men jeg regner med at du i utgangspunktet vil den vel. Å leve på et så lite minimum av karbohydrater har ikke i ett eneste studie vist seg å være mer fordelaktig mtp vektregulering over lengre tid. Det du taper initielt i vekt er glykogen og vann (som regel melleom tre til fem kg de første ukene), og hodepinen er ikke et resultat av at noe virker. Det er et resultat av at hjernen ikke får nok glukose, men må gå over til overlevelsesmekanismer (som er utviklet for at vi skal overleve sult en viss tid). Du klarer deg og kroppen er fantastisk tilpasningsdyktig, men det er ikke ønsksituasjonen for kroppen, ei heller optimalt. Tapet av så mye glykogen i musklene dine vil også føre til at du ved trening fort blir blytung, har lite overskudd ved høyere intensitet og lite å gi generelt. mange føler seg logisk nok noe lettere i kroppen på grunn av det initielle vekttapet, og får mer overksudd mentalt fordi de føler at dette "virker".men hvis du ser på utfallet etter 12-24 måneder, så er ståa stort den samme hos alle som har fulgt strenge dietter og eksluderende kosthold uten trening. Det er en grunn til at de som av en eller annen grunn føler at ketose er den eneste vei, alle nedsetter aktivitetsnivå, og trening utføres i mindre grad enn hos de som satser på et balansert kosthold (men hvor et lite energiunderskudd følges opp av mer aktivitet). Tramene lider også, og det er ikke uvanlig med mangeknip, oppblåsthet, forstoppelse og diare. Karbohydrater er ikek farlige, men helt nødvendige for god tarmfunksjon og helse. Det er er derfor det MÅ skilles mellom de ulike typene karbohydrater. Alt du trenger er noen gode doser med helkorn, fullkorn, linser, erter, quinoa, nøtter, bønner, grønnsaker og noe bær/frukt. Du trenger aldri å røre potet, ris eller pasta igjen hvis det er ønskelig. Å finne litteratur på dette er null problem. Ett råd vil jeg gi; dropp ethvert internettforum, og kjøp et par lettleste bøker om hvordan kroppen fungerer (fordøyelse, treningslære, ernæringsfysiologi, anatomi). Da har du mer kunnskap, og mer "makt" til å kunne filtrere ut hva som er fjås, desperasjon, trender, myter og sære enkelttilfeller som alle vil at du skal generalisere ut i fra (helt feilaktig). 4
Poppsilopp Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #17 Skrevet 5. januar 2011 Jeg vet at dette er en veldig omdiskuret kur. Og det er veldig mange foskjellige meninger om dette. Jeg har vært skeptisk før, men har valgt å prøve det. Jeg kan ikke si at jeg vet 100% sikkert at dette er det rette, men jeg vet at jeg vil selv erfare hvordan det påvirker meg. Nå har jeg ikke vondt i hodet eller problemer med fordøyelsen. Er full av energi, og føler at det gjør kroppen godt.
Marshmallow Skrevet 5. januar 2011 #18 Skrevet 5. januar 2011 Må si meg enig med Bergans her. Pluss at ketolyse er en svært lite miljøvennlig livsstil. Den baserer seg på at store deler av kostholdet kommer fra dyr. Særlig storfe slipper ut mye metangasser, pluss at mye dyrkbart areal går med til å produsere dyrefor. Dersom store deler av befolkningen skulle levd av et slikt kosthold ville det slite enormt på allerede knappe naturressurser. Noe å ta med i betraktningen?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #19 Skrevet 5. januar 2011 "Det virker for meg". Herlig, vitapro-argumentasjon.
wahaj Skrevet 5. januar 2011 #20 Skrevet 5. januar 2011 bergans: Hvordan tror du folk levde før i tiden da? Da tenker jeg på steinalderen. Da spiste man kun frukt og kjøtt. Hvor var karbohydratene da? Ingen spiste pasta, ris, potet før i tiden, så jeg skjønner ikke hvordan menneskeheten overlevde, hvis det er så farlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå