Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på tur ut av et ekteskap, og står av flere grunner snart på bar bakke. Har 3 barn, og har behov for veldig mye nytt. Senger, madrasser, sofa, spisebord, tørketrommel, stekeovn +++ Er det mulig å få lån i banken for å få ordet opp i det praktiske ifm med samlivsbrudd? Ser for meg 100 000. Har kun studielån fra før (100 000). Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal du bo?

Dersom du på sikt har planer om å skaffe deg boliglån, så er det ikke noe sjakktrekk å skaffe deg et forbrukslån på 100.000 kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100.000 i usikret gjeld er ikke å anbefale. For det blir dyrt!

Du kan søke sosialen om etableringsstøtte. Ellers er det mye pent brukte ting som gis bort gratis eller til en svært billig penge på finn.no.

• Liker 1
Skrevet

Om du skal ha den daglige omsorgen så har du krav på å overta i det minste barnas møblement. De følger ikke forelderen, men ungene der de skal bo.

Jeg etablerte meg selv helt på ny og trengte "alt". Jeg er glad jeg ikke tok opp noen gjeld, for da hadde jeg slitt. I stedet brukte jeg det lille jeg hadde og spedde på etterhvert. Mye brukt.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Det er helt sikkert mulig å få et forbrukslån i banken, men som de foregående sier: det er ikke nødvendigvis den beste løsningen.

Avhengig av hvor du bor, selvsagt, men har du sett hvor mye som gis bort på Finn?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler også "gis bort" delen på finn.no. Ikke kjøp nytt, det som er så deilig med ting du har fått eller kjøpt billig er at du ikke trenger være så redd for det, hvis det blir sølt på, blir en ripe osv. Veldig kjipt om de nye tingene du kjøpte (på lån) skulle bli ødelagt. Oppgrader når barna er eldre :)

Også er det jo masse loppemarked til våren, hvor du kan finne masse av alt mulig rart, billig.

Ang. bosituasjonen; hvor skal du bo? I Oslo? Leilighet?

Skrevet

Du bør ringe boligkontoret i kommunen og be om en time. Søk startlån/husbanklån hvis du skal kjøpe bolig. De kan også yte tilskudd til etablering til nytt innbo, cirka 30- 80000. Det er da et tilskudd og ikke noe du må betale tilbake. Et forbrukslån må du ikke ta, da vil du måtte slite med det og kommunen dekker ikke lånet hvis du søker tilskudd etterpå.

• 2 uker senere...
Skrevet

Og høyr med slekta om dei har ting som dei ønsker å kvitte seg med. Me arva komfyr (foreldre som pussa opp kjøkken), kjøleskap (foreldre som hadde bytta ut kjøleskap til innebygd), spisestove og sofa (foreldre pussa opp stova), sovesofa (foreldre som ville bli kvitt). Nokon har kanskje ting stående på bod/kjellerstove/loft som ikkje blir brukt. Mange har vondt for å kaste ting. Finn.no har også ein del som gis bort, eller som kan kjøpes rimelig.

Ellers hadde me tilbod om diverse bilder, servise, bokhyllegreier til stove (ikkje spesielt fint, men det funka som bokhylle i gangen). Kjøpte brukt vaskemaskin for 1000kr. Hadde servise til 4 ganske lenge før me fekk skaffa meir.

Klarte å komme oss i hus utan å kjøpe så mykje (var ganske blakke etter 2 mnd. utan jobb etter studiene og med flytting til anna kant av landet pga. oppstart i ny jobb). Lånte vaskemaskin av huseigaren i starten (han hadde ein ekstra), og skaffa ein liten fryseboks.

Nå har me flytta vidare og noko har blitt med oss (det meste av kvitevarene), noko er bytta ut pga. det har gått i stykker, og noko har blitt bytta ut pga. det stygt og upraktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...