Gå til innhold

Jobbe innen helseomsorg

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Jeg er 19 år og har "bare" generell studiekompetanse og går ikke på skole dette året. Men jobber i en butikk nå.

Men har tidligere jobbet på et sykehjem i sommerferier, men gjør ikke det nå, fordi det ble liksom litt vanskelig på en måte å jobbe med syke folk der det hadde veldig mye å si hvis man gjorde noe feil, liksom. )Kunne få store konsekvenser om man gjorde en feil), så jeg ville helst ha utdannet meg til sykepleier først skulle jeg fortsatt, sånn at jeg visste hva jeg holdt på med liksom.

Men vurderer å jobbe på en bolig med psykisk utviklingshemmede eller lignende. Men har ikke gjort det før, så vil gjerne høre andres erfaringer og hvilke arbeidsoppgaver dere hadde. Og hva man kan velge i, når man ikke har utdanning. Der man f.eks. kan ta med pasientene på kino osv. Og der kan man jo ofte spørre pasientene hvordan de vil ha det f.eks., men det kunne man ikke alltid på sykehjemmet.

Er litt redd for å ikke strekke til på en måte, og det er jo veldig viktig å gjøre det best mulig for pasientene, siden det er mennesker man jobber med! Så derfor håper jeg på god opplæring og har jo bedre tid til å sette meg inn i jobben nå, siden jeg kan jobbe fram til høsten, og ikke bare noen uker om sommeren :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer du hvis arbeidsstedet gir deg kvalitetssikkret opplæring.

Det er ganske utfordrende med jobb innen for eldreomsorg, og med yngre mennesker.

Men har du det i deg så klarer du dette. Skal selv prøve meg innen opplæring med funksjonshemmede om noen dager, er selv veldig spent. Jeg tenker at dette blir en morsom utfordring, med faglige utfordringer for meg, har aldri vært borti dette før. Hilsen Lærling :kaffekopp:

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Takk for svar :)

Kom gjerne med flere erfaringer!

Barnehage, institusjoner, boliger, hjemmehjelp osv :)

AnonymBruker
Skrevet

Men vurderer å jobbe på en bolig med psykisk utviklingshemmede eller lignende. Men har ikke gjort det før, så vil gjerne høre andres erfaringer og hvilke arbeidsoppgaver dere hadde. Og hva man kan velge i, når man ikke har utdanning. Der man f.eks. kan ta med pasientene på kino osv. Og der kan man jo ofte spørre pasientene hvordan de vil ha det f.eks., men det kunne man ikke alltid på sykehjemmet.

Utviklingshemmede er like forskjellige som folk flest, så det er nok store variasjoner innenfor boligene. Du har slike som er lik Tangerudbakken hvor de klarer seg veldig godt selv, og i den andre enden har du de som er potensielt farlige og må fotfølges. En bolig med sistnevne gruppe brukere vil nok ikke ansette deg, men en bolig av den første typen kan nok kanskje gå. Veldig varierende om man må være pådriveren for aktiviteter eller ikke, noen er allerede med på mange faste aktiviteter mens andre er mer passive. For å si det enkelt så skal du hjelpe til så de klarer hverdagens utfordring så selvstendig som mulig, og hvordan man gjør det kommer jo helt ann på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...