AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Er ute etter å høre hvordan andre løser dette. Frem til nå har vi hatt en litt stram og uforutsigbar økonomi med uforutsette utgifter. Har derfor ikke fått spart opp en konto for uforutsette utgifter, men nå ser vi lys i enden og kan endelig starte med dette! Pga dette har det vært mest praktisk å få papirfakturaer for å holde oversikten. Tenker på nå å få mest mulig elektronisk, hvis det nye systemet jeg har laget fungerer som jeg vil. Ser at mange kreditorer tilbyr avtalegiro og andre efaktura. Jeg er redd for at nå som jeg endelig begynner å få litt oversikt, at jeg skal miste oversikten ved å gjøre ting elektronisk. Hvordan løser dere dette? Og hva slags kontier har dere? Vi har pr. idag - hver vår regningekonto - hver vår brukskonto - hver vår sparekonto - en sparekonto som er øremerket en spesiell ting Hvordan organiserer dere nettbanken og kontoer? Jeg tenker å opprette en uforutsette utgifterkonto, men det er vel ikke lurt å ha det som sparekonto? De trekker jo prosenter og greier ved uttak.
Imax Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Det er ingen grunn til at du skal miste oversikten gjennom å gjøre alt elektronisk. Bruk litt tid på å bli kjent med nettbanken din, og gå inn jevnlig (kanskje daglig eller annen hver dag) og få oversikt over forbruk (kontoutskrift), forfallsregister osv. Hvis du også er bevisst på å bruke kortet når du betaler for ting, vil du se akkurat hvor mye du har brukt når og hvor. Ser du tilbake får du lett oversikt over forbruket ditt. Du bør uansett sette opp et budsjett. Sånn sett er det kanskje lurt å ha egen regningskonto og forbrukskonto, vi har kun en felleskonto der alt går ut fra, men vi har god oversikt og ikke økonomiske problemer. Vi har også sparekonto selvsagt der vi har satt inn månedlige trekk dit. Det bør du også begynne med, selv om det kanskje ikke er så mye? Lykke til! Kunsten er å få oversikt over inntekter og utgifter, og prioritere.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 At det skal være lettere å holde oversikten med papirfakturaer kan jeg ikke skjønne. Jeg synes det er mye mer oversiktlig å ha alt elektronisk. En ting jeg lærte etter en kredittkortsvindel, var å ikke ha kort tilknyttet den kontoen jeg betaler regninger fra. Det var noe herk å måtte opprette alle avtalegiroer på nytt.
Frøken Smilla Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Her i huset har vi hver vår lønnskonto (brukskonto), hver vår sparekonto og en felleskonto. Sistnevnte er en lavrentekonto, så den er ikke gunstig å spare noe på, men vi har autotrekk på lønningsdag fra våre repektive kontier på lik sum. Denne kontoen bruker vi til å betale alle fellesutgifter vi har, som forsikringer, mat, lån og ulike aktiviteter vi gjør i fellesskap. Våre respektive kontoer styrer vi for øvrig fritt selv. Fra felleskontoen går det autotrekk til huslånet. Utover det manuellbetaler vi alle fakturaer fra den kontoen via nettbank. E-fakturaer må du i alle tilfeller inn å aktivere selv for hver gang, så på den måten vil du jo ha en oversikt. Autogiro blir automatisk trukket, og du slipper å se regningen hvis du ikke gidder. Selv sverger jeg til e-faktura, for da slipper man all denne kidnummerinntastingen. Sparekonto kan du ha som "uforutsette utgifter"-konto, men dersom du vet at du har hyppige uforutsette utgifter, vil det nok ikke lønne seg. I min bank kan jeg gjøre uttak fra sparekontoen et visst antall ganger i året uten at det blir noen trekk/gebyrer. Undersøk det med banken din!
Nynaeve Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Har regnet ut hvilken regninger jeg har i løpet av året. Fant ut hva det koster meg pr måned, og setter dette beløpet inn på en egen regningskonto. Jeg har en brukskonto med kort, og et par kontoer jeg setter inn penger til div spareformål. En konto til uforutsette utgifter, og en til litt dyrere utskeielser (ferie mm).
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 I skandiabanken kan man opprett et dusin kontoer. Har selv blant annet spare-, ferie-, boligkonto samt egen konto til faste kostnader (forsikringer, mobilabo etc) i tillegg til brukskonto. På den måten har jeg god oversikt samtidig som jeg alltid har penger øremerket til de forskjellige formålene (selv om jeg brukskontoen er tom og jeg feks ikke har råd til å gå på kino, har jeg likevel nok til å betale strømregningen etc.), genialt!
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Meg over. Glemte å si at jeg selvsagt bare har kort knyttet til brukskontoen
Supraspinatus Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 Jeg organiserer meg på følgende måte: Lønn kommer inn på en regningskonto. Når lønnen er på konto overføres automatisk et beløp til brukskontoen som kortet er knyttet til. Det beløpet er til forbruk/mat. Alle andre faste beløp/e-faktura/avtalegiro trekkes fra regningskontoen. Da vil jeg aldri kunne bruke mer penger enn jeg burde fra kortet uten først å manuelt overføre det via nettbanken. Restbeløpet på regningskontoen blir hver måned overført til bufferkontoen inntil den er på 50 000. Når den er på det går beløpet inn på sparing, eller ekstra nedbetaling av gjeld. Et sparetips er å sette opp nøyaktig budsjett. Ofte er det greit å runde opp til nærmeste hundre. Da vil du somoftest sitte igjen med noen bonuskroner hver måned. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 Vi har en bank hvor vi har hus- og hyttelån. Hit går mannens lønn og fra den trekkes begge disse lånene, samt pensjonssparing for meg. Vi har begge kort til denne kontoen. Det som blir til overs etter faste trekk, samt mat setter vi over til en annen bank hvor vi har en haug med konti. En konto hvor min lønn kommer inn. Fra denne betaler vi alle regninger. Vi har også en bufferkonto til uforutsette utgifter. Alle i familien har også en "kleskonto" hvor det settes inn et fast beløp pr. mnd. I tillegg har vi en sparekonto. Vi satte opp et nøye budsjett før vi startet på denne måten. På den måten visste vi akkurat hvor mye vi kan sette over til bufferen hver mnd, vi visste hvor mye vi kunne sette av til klær osv. Viktigst av alt: alle våre penger er felles!
JP86 Skrevet 4. januar 2011 #10 Skrevet 4. januar 2011 vi har vær vår brukskonto, sparekonto og bsu konto. vi har en felles regningskonto som jeg disponerer, hvor vi setter inn et fast beløp hvær. dette går til faste utgifter og uforutsette utgifter. bufferen er ikke så stor nå men vokser med tiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå