Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som jobber som spesialpedagog i skolen?

Hva er din utdanning og hva er dine arbeidsoppgaver ved skolen?

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme selv, så dytter opp denne tråden!

Selv har jeg gått 3 år allmennlærer og vurderer ta 2 år spes ped (da blir det mastergrad).

Håper noen svarer:)

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg går første året på den nye grunnskolelærerutdanninga og har planer om å ta spesialpedagogikk selv, med mest fokus på den norskfaglige delen.

Praksislæreren på skolen jeg har vært utplassert jobber som spesialpedagog for en gruppe elever som nylig er kommet til norge. Denne læreren har kun den vanlige allmennlærerutdanningen. Han underviser også for en klasse med norsk fordypning, her er det elever som sliter med den vanlige norskundervisningen og har behov for en grundigere gjennomgang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å avslutte bachelor i spesped, aner ikke hvilket området som jeg vil anse som "mitt" enda.

Jeg har vært utplassert på en vanlig skole i Oslo hvor de hadde små "spesialklasser". Hvordan lærerne jobbet varierte mye med hvilken klasse de hadde det året. I klassen jeg var i jobbet de mye med, i tillegg til dagliglivstrening og enkel lesing og matematikk, mye med ekspressivt språk. Nesten alle elevene i den klassen trengte et supplerende språk for å uttrykke seg.

Dagliglivstreningen var først og fremst på og avkledning, vente på tur, samspill med medelever, toalettrening, spisesituasjon.

Mitt inntrykk var at de som er utdannet innen "generell spesialpedagogikk" må regne med å komme over "alt", så lenge man ikke har bestemt seg for å jobbe innen et helt spesielt felt som f.eks. autisme. En må kunne litt om alt, og det man ikke kan noe særlig om må man lese seg opp på når tilfellet står der, rett foran deg. Man må være flink til å samarbeide med andre ansatte, foreldre og eksterne instanser som PPT, lege, Hjelpemiddelsentralen, BUP, Barnevernet osv.

Skrevet (endret)

Feilpostet.

Hvordan sletter jeg innlegg?

Endret av Trollmamma
AnonymBruker
Skrevet

Tror dere det er stor sjanse for å få jobbe som vanlig klasseromlærer hvis man har master i spes ped (+ allmennlærerutdanning så klart) ?

Har hørt rykter om at de ikke har råd til å ansette en med spes ped master som vanlig lærer, derfor blir du tvunget til å jobbe som spes lærer for elever med spesielle behov. Det ønsker ikke jeg, jeg vil være vanlig lærer, men ha den masteren pga det er interessant å studere + bedre lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...