Gå til innhold

Mødres holdninger overfor barnløse.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Dersom du med det mener at det å få barn er det største som kan hende ethvert menneske (underforstått at det ikke finnes noen unntak), så er det i alle fall ganske naivt og navlebeskuende.

Ok, dårlig formulert. Mente meg, men det gikk fort i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg synes at folk som velger å ikke få barn er egoistiske og selvopptatte, så da er det vel like greit at barn slipper å vokse opp hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev:

Skrevet: Lør Nov 01, 2003 15:58 Tittel:

Jeg synes at folk som velger å ikke få barn er egoistiske og selvopptatte, så da er det vel like greit at barn slipper å vokse opp hos dem.

:o Det er da ingen samfunnsplikt å få barn? Man har rett til å velge hvordan man vil leve sitt eget liv selv og bli respektert for det ( så lenge det ikke går utover andre selvsagt), mener jeg. Selv håper jeg at vi kan få barn engang når vi begynner å prøve, men skulle vi ikke få barn betyr ikke det at livet er meningsløst. Livet har vel gleder og sorger både med og uten barn. Det er godt vi mennesker er forskjellige syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjest skrev:

:o Det er da ingen samfunnsplikt å få barn? Man har rett til å velge hvordan man vil leve sitt eget liv selv og bli respektert for det ( så lenge det ikke går utover andre selvsagt), mener jeg. Selv håper jeg at vi kan få barn engang når vi begynner å prøve, men skulle vi ikke få barn betyr ikke det at livet er meningsløst. Livet har vel gleder og sorger både med og uten barn. Det er godt vi mennesker er forskjellige syns jeg.

Ja, noen er mer egoistiske enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at folk som velger å ikke få barn er egoistiske og selvopptatte' date=' så da er det vel like greit at barn slipper å vokse opp hos dem.[/quote']

For en tåpelig ting å si. Det finnes vel mange grunner til at folk ikke vil ha barn. Det må da være bra at folk innser at de ikke er foreldremateriale, fremfor å få unger de ikke kan/vil ta seg skikkelig av?

Jeg er 30 år og temmelig skråsikker på at jeg aldri skal ha barn. Jeg tror ikke jeg har noe særlig å tilby et barn. Med mine rusproblemer og personlige problemer ville sannsynligvis blitt verdens verste mor..

Det som ville vært egoistisk av meg var hvis jeg fikk en unge bare fordi jeg gjerne skulle hatt noen å være glad i og ta vare på. Men jeg jobber meg fremover og om en stund kanskje jeg tar sjansen på å skaffe meg en katt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En egoist tenker på seg selv fremfor andre. Har man ikke barn, trenger man ikke å ha dårlig samvittighet fordi man ikke tenekr på barnet som ikke eksisterer.

Forøvrig kjenner jeg flere hjelpearbeidere som reiser verden rundt for div organisasjoner, for å hjelpe fattige. Da passer det dårlig med barn. men de er da slettes ikke egoister!!

På en måte kan man kanskje si at en del med barn er egoister... For som sagt over pleier men ikke å føde barn for barnets skyld, men for sin egen fordi man har lyst på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...må si meg enig med siste taler...

For meg er det iallefall kun egoistiske grunner til at jeg vil ha barn - har ingen mål om å føde verdens redningsmann eller noe slikt :wink:

Tror alle mennesker er egoister innerst inne jeg, på egne eller andres vegne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev:

*soul* skrev:

Det er da ingen samfunnsplikt å få barn? Man har rett til å velge hvordan man vil leve sitt eget liv selv og bli respektert for det ( så lenge det ikke går utover andre selvsagt), mener jeg. Selv håper jeg at vi kan få barn engang når vi begynner å prøve, men skulle vi ikke få barn betyr ikke det at livet er meningsløst. Livet har vel gleder og sorger både med og uten barn. Det er godt vi mennesker er forskjellige syns jeg.

Gjest skrev:

Ja, noen er mer egoistiske enn andre.

Beklager men den kommentaren var fant jeg ikke særlig godt begrunnet nei Gjest. I går syns jeg ikke den var verdt å kommentere engang, men vil gjerne si at jeg er glad for at noen andre gjorde det. Jeg ble bare litt målløs. Du skal selvfølgelig få lov til å mene hva du vil, men ikke regn med at alle er enige med deg i det iallfall. Jeg syntes faktisk at det er frekt å si noen sånt overfor de som velger annerledes enn deg. Men det er min mening akkurat som du har din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå at enkelte velger å leve uten å i det hele tatt ønske barn...

det å få barn er ikke en menneskerett..det er ikke noe alle burde få...det passer rett og slett ikke for alle... 8)

Personlig så har jeg lyst på en tre-fire barn...men ikke nå..senere i livet...venter nå nr en uten å være sammens med barnefaren..håper at jeg finner en å dele livet med og få barn med til slutt... :-?

Når jeg hører eller leser om kvinner som ønsker seg barn og ikke får det til...jeg blir skikkelig trist på deres vegne... :(

heldigvis er det mange alternative måter å få barn idag..bl.a adopsjon...

en veninne av meg og mannen hennes prøvde og prøvde på å få barn,men det ente kun i SA...etter tre år klarte ikke hun mer og de begynnte å tenke tanken og undersøke mulighete for adopsjon...

hun endte opp med å bli gravid etter et møte med et adopsjonsbyrå...

nå har de fått en sunn og frisk liten gutt... :D

når jeg hørte nyheten om at hun endelig hadde klart seg over 12 uker og fortsatt ikke hadde hadd en SA ble jeg utruli glad på hennes vegne.

Får nesten litt dårlig samvittighet for at jeg nå skal ha en liten baby når jeg vet hvor mange gifte par der ute som prøver og prøver...

selv er jeg 19 og ble gravid ved et "uhell"... :-?

Når jeg nå treffer kvinner som prøver og prøver...jeg har mest lyst til å gjemme meg... :(

syntes egentlig ikke jeg fortjener det gode som skjer meg...

men elsker nurket mitt..og gleder meg til h*n kommer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at folk som velger å ikke få barn er egoistiske og selvopptatte' date=' så da er det vel like greit at barn slipper å vokse opp hos dem.[/quote']

Ja, det er jævlig egoistisk å ikke la barn bli født inn i en verden som blir mere og mere overbefolka. En verden som ikke er i stand til å produsere mat nok til de mennskene som allerede lever her. En verden som er et lappeteppe av blodige kriger. En verden som snart er så forurensa at "alt" er farlig å spise, vannet er farlig å drikke og lufta er farlig å puste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og ja til et fargerikt fellesskap!

:hoho:

Hvis du er så veldig idealistisk, kan du vel adoptere et barn fra et u-land da?! Jeg mener fortsatt at folk som ikke får barn er selvopptatte og egoistiske. Det er selvfølgelig egoistisk å få barn, men når man har fått dem lærer man virkelig å kunne sette andre mennesker før seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ja til et fargerikt fellesskap!

Hvis du er så veldig idealistisk, kan du vel adoptere et barn fra et u-land da?! Jeg mener fortsatt at folk som ikke får barn er selvopptatte og egoistiske. Det er selvfølgelig egoistisk å få barn, men når man har fått dem lærer man virkelig å kunne sette andre mennesker før seg selv.

Du er ute på tynn is nå kjære gjest :hoho:

Så du mener at man må kunne føde barn for å kunne sette andre mennesker før seg selv ??

I så fall så er jeg et unntak ?? Jeg føler f.eks veldig med deg :cry:

Folk som ikke får barn er egoistiske og selvopptatte ??

Hvor er linken her liksom ?? Forhåpentligvis så mente du de som velger å IKKE FÅ barn... ?

Jeg KAN IKKE få barn.........og er derfor egoistisk og selvopptatt ??

Om jeg er det, ja det blir opp til andre og bedømme, men jeg håper folk bedømmer det på et annet grunnlag enn mine "ubrukelige eggestokker" :hoho::hoho:

Nei lille venn, kom i det minste med en begrunnelse som er i nærheten av logikk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull !! Vi får jo barn av egoistiske grunner også! Vi ønsker oss barn, vi vil ha vårt eget, vi vil ha noen å øse vår morskjærlighet utover. De fleste grunner for å få barn er jo også egoistiske!! Men nå mener ikke jeg at det er negativt egoistisk verken å få barn eller å velge å la det være. Det å si at kvinner som velger å ikke få barn er egoistiske kan ikke bunne i annet enn misunnelse fordi de vil være i en situasjon til å gjøre hva de vil, dyrke egne interesser som de vil, reise hvor de vil, jobbe som de vil. Kanskje du selv savner noe av friheten? Men å si at andre er egoistiske fordi de ikke MÅ reprodusere seg selv er for dumt !

At barnløse møter sånne holdninger må være slitsomt. Hvorfor i allverden skal noen måtte forsvare sine valg for andre?

At livet ikke har noen mening uten barn sier egentlig ganske mye om en innsnevret livsholdning hos den som uttaler det.

Det er fordeler og bakdeler ved å få barn, akkuratt som det er fordeler og bakdeler ved ikke å få barn.

Livet har masse å by på,- med eller uten barn !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg er altså egoistisk fordi jeg har satt min egen lyst på barn til side?

jeg har helseproblemer og psykiske problemer.. og min kjære samboer har også sitt å sti med..

vi har begge veldig lyst på barn, men føler ikke at det ville være riktig overfor barnet eller samfunnet (jeg er uføretrygdet og min kjære er arbeidsledig, så vi hadde lagt en ekstra forsørgelses byrde på samfunnet)

vi tror at vi gjør både oss og omverdenen en tjeneste ved å fokusere på å komme oss "opp" selv før vi skulle finne på å få barn.. man må jo ha overskudd til barnet..

mye riktigere å ikke få barn enn å få et barn man ikke er sikker på at man klarer å ta seg tilfredstillende av..

for meg er det å ikke få barn et svært riktig valg, men egoistisk?? synes den var veeeldig urettferdig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

beskyldningen om å skulle være egoistisk er latterlig..

dersom man ikke ønsker seg barn, er det da vel ikke til det beste for noen at man får barn.. verken en selv eller barnet..

og for samfunnet sin del er det vel best at barn blir fostret opp av foreldre som ønsket seg dem i første omgang og var forbedret på å gjøre de nødvendige oppofrelser..

det å velge å ikke få barn er ikke et egoistisk, men et svært ansvarlig valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Blir forbausa over hvor tankeløse enkelte kan være. Har flere venninner som ikke kan få barn og noen som ikke ønsker. De som ikke ønsker det er deres valg og man skal respektere det. Er enig med du som skrev innlegget at man kan tenke seg mer om. Husker selv når vi prøvde og selv om vi nå har fått barn så vil jeg ikke gå rundt og mase på andre som enten ikke vil ha eller ikke kan få barn :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuuud! :evil:

Se litt på det du skriver da....

JEG mener i allefall at det ER egoistisk å SKULLE ha barn - BARE for å ha barn.... Man må jo ønske å ta ordentlig vare på barnet, ha en "ok nok" økonomi og en viss balanse i livet før man bare SKAL..... Ikke bare fordi det er "status" !!!!

Det er ingen menneskerett eller plikt heller,- å få barn...

Synes denne kommentaren var ganske ufin :roll:

Synes ikke man bør legge press på folk for at de skal få barn.

Det er heller ingen regel som sier at med en gang et ungt par gifter seg, så skal de lissom bli gravide med en gang ?

Noen får barn før de gifter seg, og noen etter og andre gifter seg ikke i det hele tatt. Opp til dem! Ikke til "besserwissere" og andre plagsomme folk..

Jeg har også merket en viss holdning til barnløse fra mødre,- ikke direkte personlig heldigvis. Synes ikke mødre / blivende mødre skal gå rundt og peppre folk om at "livene deres er lite verdt" fordi de ikke kan / vil få barn.... De har absolutt rett til å synes det er det største som har hendt dem i livet :D Det kan jeg godt skjønne! Men mødre burde være inneforstått med at man skal trå varsomt når man buser ut slikt ovenfor barnløse. Det er ikke særlig hyggelig sagt.

Jeg har ikke barn. Har ikke lyst på barn ennå, i motsetning til mange av venninnene mine... Jeg er bare 23 år og har bodd med sambo i 2 1/2 år. Jeg er ikke ferdig med utdannelsen jeg har begynt på. Jeg har ikke lappen. Det er så mye jeg vil / trenger å gjøre før jeg evt vil prøve å bli gravid. Om vi blir gift om et par tre år eller så ( ikke noe planlagt asså! ) så er det fremdeles ikke sikkert vi velger å prøve av den grunn...

At folk synes slike tanker er grusomme,- er helt i orden for meg. Men la MEG ta MITT valg i fred! Synspunkter er greit. Men ikke alle trenger å ha akkurat samme livet. Livskvaliteten kan være kjempebra om man ikke har barn også.

Summerer vel mine egne meninger opp ved å si at RESPEKT for andres valg og meninger er et godt forslag.

- Det gjelder ALLE veier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har møtt en del slike holdninger ja....

Om en prøver å invitere til noe, vi har barn vi så...så det går nok ikke. Det var jo bare et eksempel.

Noen prøvde å "presse" meg til graviditet en tid. Tenk så skjønt å få en arving, tenk på mannen din. Akurat som om jeg hadde tatt avgjørelsen alene. Vi kom til at vi ikke skulle ha barn.

virker som om noen ikke kan akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...