ninuska_ Skrevet 22. september 2008 #21 Skrevet 22. september 2008 <span style='color:blue'>Denne oppskriften har mamma "oppfunnet", og den er uten melk/ost, for vi er allergiske begge to. Men den blir like god for det, asså! Kok en brokkoli eller blomkål (det blir best med brokkoli, synes nå jeg, da) nesten mør. Ta vare på vannet. 3 egg 2 (grønnsaks)buljonterninger 3 - 4 spiseskjeer mel 1 teskje revet muskat (el. ferdig i pose) pepper etter smak 3 dl. av brokkoli-vannet Sånn gjør du det: Visp melet i brokkoli-vannet. Må bli fritt for klumper. Tilsett deretter eggene, og visp. Rør ut buljonterningene og krydderet. Så kutter du brokkolien i biter, og fordeler den utover en ildfast form. Hell røra utover, og gratiner det hele midt i ovnen i tre kvarter til en time på 210 grader. Du kan gjerne gratinere den mindre, til f.eks formen er stivnet helt, men jeg foretrekker at det blir en sprø, nammenam skorpe på toppen. Det passer bra med potetstappe/makaroni/pasta og salat til. Jeg har også laget en versjon av denne med ost til eks typen, men han foretrakk alltid den uten ost, han sa at brokkoli-smaken kom bedre frem da. Og den ER god, eksen påsto nå i alle fall at det var noe av det beste han visste. Så det så. Lykke til!</span> Må vekke denne tråden til live, for denne gratengen var ufattelig god. Verdt å prøve
Nemesis Skrevet 22. september 2008 #22 Skrevet 22. september 2008 Jeg ble veldig nysgjerrig og laget denne på mandag. Kan ikke si at jeg ble gledelig overrasket. Den var helt grei, men tror ikke at jeg lager den en gang til.
ninuska_ Skrevet 23. september 2008 #23 Skrevet 23. september 2008 Åå? Jeg har laget den flere ganger nå, og den er kjempegod. Men smaken er som baken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå