bluebird Skrevet 19. oktober 2003 #1 Skrevet 19. oktober 2003 I dag... Min spesialitet' date= brokkoli-grateng, tror jeg! Du GreenSky, eller andre, hvordan lager man brokkoli-grateng? :D Jeg fant bare en kalkun og brokkoli grateng på nettet. Jeg brokkoli.
-Fisken- Skrevet 19. oktober 2003 #2 Skrevet 19. oktober 2003 Ja, hvordan lager man det? Det hørtes da veldig nam ut! :D
chimp Skrevet 19. oktober 2003 #3 Skrevet 19. oktober 2003 Tidligere fikk man kjøpt en knallgod en som frysevare, men har ikke sett på aldri så lang tid! Men jeg har uansett en oppskrift: 250 gr brokkoli el en pakke fryst 1 ts salt pr liter kokevann 3 dl melk (H-melk fortrinnsvis) 3 egg 1/2 ts salt 1/2 ts revet muskatnøtt 1 dl revet ost Skyll brokkolien. Legg den i kokende lettsaltet vann og la den koke noen minutter. Ta den opp og la den dryppe godt av seg. Kok opp melken og avkjøl. Pisk eggene lett sammen og tilsett salt, muskatnøtt og revet ost, under omrøring. hell eggemassen i smurt ildfast form og fordel brokkolien oppi. Sett fatet i ovnen på 200 grader ca 30 min el til eggemassen er stivnet. Stikk en kniv ned i midten, hvis det ikke henger noe fast på den, er den ferdig. Variasjon: Rør 2 dl rømme (20%) og 2 dl revet ost sammen, smak til m salt og pepper og fordel over brokkolien før den settes i ovnen.
Gjest Cruella Skrevet 19. oktober 2003 #4 Skrevet 19. oktober 2003 Mmmmmmmm......Chimp! Denne skal jeg lage i morgen!
chimp Skrevet 19. oktober 2003 #5 Skrevet 19. oktober 2003 Mmmmmmmm......Chimp! Denne skal jeg lage i morgen! Bon apetitt!
Gjest GreenSky Skrevet 20. oktober 2003 #8 Skrevet 20. oktober 2003 Vil du ha min versjon også el. klarer du deg nå?
MarianneE Skrevet 20. oktober 2003 #9 Skrevet 20. oktober 2003 Vil du ha min versjon også el. klarer du deg nå? Bring it on!
bluebird Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2003 Vil du ha min versjon også el. klarer du deg nå? Klart jeg vil ha din versjon! :D
Gjest GreenSky Skrevet 21. oktober 2003 #11 Skrevet 21. oktober 2003 Denne oppskriften har mamma "oppfunnet", og den er uten melk/ost, for vi er allergiske begge to. Men den blir like god for det, asså! Kok en brokkoli eller blomkål (det blir best med brokkoli, synes nå jeg, da) nesten mør. Ta vare på vannet. 3 egg 2 (grønnsaks)buljonterninger 3 - 4 spiseskjeer mel 1 teskje revet muskat (el. ferdig i pose) pepper etter smak 3 dl. av brokkoli-vannet Sånn gjør du det: Visp melet i brokkoli-vannet. Må bli fritt for klumper. Tilsett deretter eggene, og visp. Rør ut buljonterningene og krydderet. Så kutter du brokkolien i biter, og fordeler den utover en ildfast form. Hell røra utover, og gratiner det hele midt i ovnen i tre kvarter til en time på 210 grader. Du kan gjerne gratinere den mindre, til f.eks formen er stivnet helt, men jeg foretrekker at det blir en sprø, nammenam skorpe på toppen. Det passer bra med potetstappe/makaroni/pasta og salat til. Jeg har også laget en versjon av denne med ost til eks typen, men han foretrakk alltid den uten ost, han sa at brokkoli-smaken kom bedre frem da. Og den ER god, eksen påsto nå i alle fall at det var noe av det beste han visste. Så det så. Lykke til!
Gjest Catwoman Skrevet 21. oktober 2003 #12 Skrevet 21. oktober 2003 Og jeg som håpte på en vegansk-brokkoligrateng. Mente å lese et sted at du, greensky, var veganer...men husker kanskje feil
Gjest GreenSky Skrevet 21. oktober 2003 #13 Skrevet 21. oktober 2003 Og jeg som håpte på en vegansk-brokkoligrateng. Mente å lese et sted at du, greensky, var veganer...men husker kanskje feil Kult at noen følger med! Det er riktig det, jeg kaller meg veganer siden jeg ikke drikker meieriproduker/spiser fjærkre/kjøtt/fisk. Men jeg spiser egg HVIS det er økologiske egg, vel og merke, ellers ikke. Er du veganer? Det er mulig å erstatte egg med soya-mel, har jeg hørt. I midlertid spiser jeg ikke soya-mel, har lest at en da ofte får med seg tørka insekter "på kjøpet".
Gjest Catwoman Skrevet 21. oktober 2003 #14 Skrevet 21. oktober 2003 Kult at noen følger med! Det er riktig det, jeg kaller meg veganer siden jeg ikke drikker meieriproduker/spiser fjærkre/kjøtt/fisk. Men jeg spiser egg HVIS det er økologiske egg, vel og merke, ellers ikke. Er du veganer? Det er mulig å erstatte egg med soya-mel, har jeg hørt. I midlertid spiser jeg ikke soya-mel, har lest at en da ofte får med seg tørka insekter "på kjøpet". Ok. Da skjønner jeg Ja, jeg er veganer, derfor jeg pleier å få med meg slikt. Jeg harprøvd å erstatte egg med soyamel en del ganger, pleier å funke fint. Men haraldri hørt noe om de innsektene.
Gjest GreenSky Skrevet 22. oktober 2003 #15 Skrevet 22. oktober 2003 Men haraldri hørt noe om de innsektene. oooops! :oops: Sorry, skulle kanskje ikke ha sagt det. Om det gjelder all type soya-mel vet jeg jo ikke.
Sandra Skrevet 23. oktober 2003 #16 Skrevet 23. oktober 2003 M/poteter: Skjær poteter i skiver m/ f.eks en ostehøvel. Sqaush i ganske tynne skiver. Brokkoli(selvf.) i små buketter 1 hermetisk tomatboks. litt tomatpuré hvitløk hakket(fordel over) oregano+basilikum+chili ost oppå, eller så kan du jo kjøpe sånn helskost"ost" (purre) (tofu hvis ønskelig) Denne er kjempegod!
Gjest Catwoman Skrevet 24. oktober 2003 #17 Skrevet 24. oktober 2003 Den hørtes spennende ut, Sandra. Tror nok jeg må tste ut den en gang :D
Sandra Skrevet 24. oktober 2003 #18 Skrevet 24. oktober 2003 Jeg kan en til.. :oops: istedet for poteter... koke makaroni. lage hvit saus, men da må du jo ha melk da.. men det finnes kanskje noen slags erstatning for det også...? Resten er stort sett det samme som den andre. Jeg lager de hele tiden, og alle som smaker synes det er kjempegodt. Lettvint og godt.
Iset Skrevet 25. oktober 2003 #19 Skrevet 25. oktober 2003 Tidligere fikk man kjøpt en knallgod en som frysevare' date=' men har ikke sett på aldri så lang tid![/quote'] de har den på alle Rimi butikkene jeg har vært i:) den er såååååå god. har den alltid i fryseren jeg. legger på extra ost. Iset
chimp Skrevet 25. oktober 2003 #20 Skrevet 25. oktober 2003 de har den på alle Rimi butikkene jeg har vært i:) den er såååååå god. har den alltid i fryseren jeg. legger på extra ost. Iset Åååååå!!! Nå ble jeg glad!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå