AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Hei! Jeg vurderer å begynne på skole til høsten. Har lyst på et yrke som er mer givende,men samtidig at det skjer litt. Har alltid likt å jobbe med mennesker! Har lenge vurdert sykepleien. Dette virker kjempespennende, og veldig allsidig. Man er sikret jobb osv. Men så har man jo vernepleie og helsefagarbeidere/hjelpepleier også.. Er altså usikker på hva jeg bør velge av disse??? Noen som har erfaringer som kan hjelpe meg?? Hodet mitt heller mot sykepleie,men jeg føler jeg vet altfor lite om yrkene til å kunne ta et "sikkert" valg. Er voksen, så vil helst ikke havne på "feil" hylle igjen... Samtidig lurer jeg på om studiene er forenlig med å ha barn? Fungerer dette bra med tanke på dagene man er på skolen osv? Klarer man seg med lån/stipend? (har ett barn)Tenker at jeg må prøve å få til jobb noen helger innimellom i tilfelle. Er mange år siden jeg gikk på skole,så er redd for å ikke klare studiene på høgskolenivå... :S Har middels gode karakterer fra tidligere,men vet at om jeg interresserer meg for noe, går det som regel veldig bra! Har utrolog lyst til å begynne på nytt nå, og finne noe som man virkelig kan glede seg til hver dag Beklager rotete innlegg. Setter veldig pris på svar!
Gjest Iah Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Helsefagarbeider/hjelepleier er en utdanning på videregående nivå. Sykepleie og vernepleie derimot er høyere utdanning. Bare til informasjon.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Nå som du er voksen og sikkert derfor også mer motivert så klarer du høyskole. Jeg vil ikke anbefale helsefagarbeider, for det er ikke så mange valgmuligheter dessverre. Jeg er voksen og har to barn og går på sykepleien. Jeg har lån også lever vi på mannen min, men sånn blir det bare til jeg er ferdig. Når du går sykepleien (og sikkert også vernepeleien) og i tillegg er voksen så er det null problem å få jobb som ekstravakt/assistent på et sykehjem. Og etterhvert i studiene også på sykehus som assistent.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Hvis du velger sykepleien har du nok flest valgmuligheter. Jeg er sykepleier og trives utmerket. Når du har praksis kan du imidlertid få oppsatt en turnus med en del kveldsvakter (noen steder også natte- og helgevakter), og det er forskjellig fra sted til sted hvor fleksible de er i forhold til studenter med barn. Og som andre her nevner, du vil lett få en relevant ekstrajobb på sykehjem, og utover i studiene også på sykehus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå