Gå til innhold

Sende uoppfordret søknad...?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er på jobbjakt og har sett meg ut noen steder jeg ønsker å jobbe. Flere av disse er offentlig sektor (staten). Kan man sende uoppfordret søknad dit? Det er jo vanlig i privat sektor, men tenker at det kanskje ikke er noen vits/at det er helt uvanlig å gjøre i offentlig/statlig sektor, siden deres budsjetter antakelig er mer styrt?

Noen som har peiling? Vil jo nødig fremstå som komplett idiot hos en forhåpentligvis fremtidig arbeidsgiver...

Takk for alle svar :)

Hilsen Ann

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig i det offentlige med mindre det gjelder ekstravakt på barnehage, sykehjem eller lignende. Men hvorfor ikke ta en telefon dit, fortelle at du er interessert i å jobbe hos dem og hvorfor, litt om deg selv, og deretter spørre om det har noe for seg å sende en åpen søknad. Dersom ikke, er vedkommende i alle fall oppmerksom på deg når det måtte komme en ledig stilling.

Gjest Spinell
Skrevet

Det er bare å sende søknad, men det er langt mellom hver gang en får napp på offentlige stillinger på denne måten, i og med at offentlige stillinger med få unntak lyses ut.

I enkelte sammenhenger kan en likevel være heldig, f.eks ved at det finnes en ledig stilling som kan passe til dine kvalifikasjoner. En arbeidsgiver med dyktige personalansvarlige vil da kontakte deg og informere om dette (og eventuelt be deg omforme søknaden dersom det er nødvendig).

Som nyutdannet, men før jeg fikk fast jobb, sendte jeg en del åpne søknader både til offentlige og private virksomheter. Enkelte av de offentlige arbeidsgiverne svarte med et standardbrev der det gikk fram at de ikke vurderte åpne søknader fordi de lyste ut alle ledige stillinger og helst så at søknadene var rettet mot de utlyste stillingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...