Gå til innhold

Hve betaler dere i lån på hus/leilighet pr måned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4 og har 11 000 kr i mnd vi betaler på lån og avdrag tilsammen. Er det mye? Har 700 000 kr tilsammen i inntekt i året.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Nei det synest jeg ikke var så mye. Vi er et par som betaler 14000 i huslån + ca 6000 i bil lån. Men har ikke barn enda...

Med ca samme inntekt som dere.

Gjest MrsTux
Skrevet

Nei, synes ikke det er mye. Vi betaler omtrent det samme, er også en familie. Tjener litt mer enn dere, men har kapasitet til å betale mer enn vi gjør.

Skrevet

Det hørtes ikke mye ut nei. Totalt betaler vi ca 9200 kr i mnd i lån, og vi er en familie på 3, snart 4. Sammenlignet med andre på vår alder i vår omgangskrets betaler vi lite i lån per mnd, og vi hadde klart oss greit med bare en inntekt (noe vi forøvrig gjorde i bygningsperioden da mannen tok seg ulønnet permisjon fra jobb for å bygge på huset).

Vi betaler ca 7000 i mnd i boliglån, men nå lånte vi forholdsvis lite i forbindelse med bygging av bolig, da vi begge hadde oppsparte midler samt at alt arbeidet på huset ble gjort av mannen, hans far, min far, ene onkelen min, meg og mamma. Mannen og hans far er tømrere og min far er malermester, og siden de har sine kontakter fikk vi derfor meget gode priser på alt av bygningsmateriale, parkett, flis, maling, tapet osv.

Billån har vi ikke. Jeg betaler 6700 kr i kvartalet på studielån.

Skrevet (endret)

leste overskriften feil ;)

Endret av Lise_
Gjest Spinell
Skrevet

Vi har litt høyere inntekt enn dere, og betaler 12-13.000 per måned i avdrag/renter på boliglånet vårt. Mange synes det er mye, men årsaken til at vi betaler som vi gjør er ikke fordi boliglånet er høyt, men at vi har valgt kortere nedbetalingstid enn vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er par uten barn, har 66 m2 som vi kjøpte for 1,6 mill med bittelitt egenkapital.

med dagens rente blir det ca 7500 kr + 2600 i husleie = ca 10 000 i boutgifter.

når vi kjøpte og renten var høyere lå det på ca 13000 i mnd.

en jobbende+en student = 600 000 årlig. nå er jeg på dagpenger frem til ny jobb, så min inntekt går jo ned ca 40%, men det går akkurat fordiom siden vi ikke har barn.

når han er ferdigutdannet tipper jeg vi kjøper i flermannsbolig til ca 2,5 mill(sikkert 80-90 m2), tipper renten da ligger på rundt 5%(den skal iallefall opp) = tja...12500 på lån/avdrag. (og ca 800 000 i inntekt)

AnonymBruker
Skrevet

Vi er par uten barn, har 66 m2 som vi kjøpte for 1,6 mill med bittelitt egenkapital.

med dagens rente blir det ca 7500 kr + 2600 i husleie = ca 10 000 i boutgifter.

når vi kjøpte og renten var høyere lå det på ca 13000 i mnd.

en jobbende+en student = 600 000 årlig. nå er jeg på dagpenger frem til ny jobb, så min inntekt går jo ned ca 40%, men det går akkurat fordiom siden vi ikke har barn.

når han er ferdigutdannet tipper jeg vi kjøper i flermannsbolig til ca 2,5 mill(sikkert 80-90 m2), tipper renten da ligger på rundt 5%(den skal iallefall opp) = tja...12500 på lån/avdrag. (og ca 800 000 i inntekt)

glemte å si 25 års nedbetalingstid :)

Skrevet

Vi betaler ca 10 000 i mnd.

Familie på 4 med rundt 1,200 000 i året til sammen.

Skrevet (endret)

Vi betaler ca 13.500 kr/mnd, og har en samlet brutto på rundt 830.000 i året før alt av tillegg. Er to voksne i familien. Nedbetaling av lån på 15 år.

Endret av SmallTalk
AnonymBruker
Skrevet

Vi har for tiden en samlet bruttoinntekt på ca. 700 000 kr i året og betaler ca. 8000 kr/mnd på vårt huslån som går over 20 år.

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å betale 15 000 - 25 000 pr. mnd avhengig av hvor mye det er på kontoen. Har samlet årsinntekt på ca 800 000, ett barn (snart to). Grunnen til at vi betaler så mye, er at dette er vår måte å spare på, og vi drømmer om en bolig som koster litt for mye for folk med vår inntekt...

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4 og har 11 000 kr i mnd vi betaler på lån og avdrag tilsammen. Er det mye? Har 700 000 kr tilsammen i inntekt i året.

Vi betaler 10 000 kr per mnd.

Skrevet

Jeg betaler 4500 i lån og 4200 i husleie. Jeg er alene med mine barn og har trygd. går helt fint.

Skrevet

Vi kommer til å må betale 11 800,- med dagens rente på vårt hus.

Kostet 2,7 millioner, men har lån på 2,4 mill.

Har samlet bruttoinntekt på mellom litt under 800.000 kr.

Gjest Harriet
Skrevet

Vi betaler rundt 8 tusen pr mnd i renter og avdrag. Har en samlet inntekt på 1 mill - og en nedbetalingstid på huset på 25 år.

Kunne betalt ned mye raskere, men vi ønsker å leve godt, og ha mest mulig å rutte med i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes ikke mye ut nei. Totalt betaler vi ca 9200 kr i mnd i lån, og vi er en familie på 3, snart 4. Sammenlignet med andre på vår alder i vår omgangskrets betaler vi lite i lån per mnd, og vi hadde klart oss greit med bare en inntekt (noe vi forøvrig gjorde i bygningsperioden da mannen tok seg ulønnet permisjon fra jobb for å bygge på huset).

Vi betaler ca 7000 i mnd i boliglån, men nå lånte vi forholdsvis lite i forbindelse med bygging av bolig, da vi begge hadde oppsparte midler samt at alt arbeidet på huset ble gjort av mannen, hans far, min far, ene onkelen min, meg og mamma. Mannen og hans far er tømrere og min far er malermester, og siden de har sine kontakter fikk vi derfor meget gode priser på alt av bygningsmateriale, parkett, flis, maling, tapet osv.

Billån har vi ikke. Jeg betaler 6700 kr i kvartalet på studielån.

Off topic, men siden de som har bygd huset er utdannete håndverkere, ble det vel skattet av arbeidet selv om de har gjort det på "fritiden"? Kjenner i hvert fall en snekker som fikk restskatt fordi han ikke hadde oppført at han hadde pusset opp sitt eget kjøkken.

Skrevet

Vi ligger på 10 000 her (renter + avdrag) og blir en familie på 4 om ikke så lenge , kommer til å få større lån snart .

Ligger endel høyere enn dere på inntekt .

Om det er mye eller lite avhenger vel litt av hvor stort lånet deres er ?

Idag er renta historisk lav og man bør vel ta høyde for endel økning i denne i ganske nær framtid .

Skrevet

Off topic, men siden de som har bygd huset er utdannete håndverkere, ble det vel skattet av arbeidet selv om de har gjort det på "fritiden"? Kjenner i hvert fall en snekker som fikk restskatt fordi han ikke hadde oppført at han hadde pusset opp sitt eget kjøkken.

Stemmer at arbeid utenom fritidsarbeid på egen bolig blir ansett som skattepliktig inntekt etter skattelovens § 5-1, jfr skattelovens § 5-15 og en dom fra Høyesterett om en snekker som ble skattlagt for fordelen han hadde ved å arbeid på egen bolig. Arbeid på egen bolig som blir gjort i det som anses som alminnelig fritid, altså etter arbeidstid og i ferier, anses ikke som skattepliktig, jfr § 5-15 bokstav j nr. 7.

Som tidligere skattejurist hos skatteetaten har jeg ganske god kontroll over skattereglene og var fullstendig klar over dette da vi bestemte oss for å gjøre det på denne måten. Og vi opplyste naturligvis i mannens selvangivelse at han hadde tatt seg fri fra jobb for å arbeide på egen bolig.

Skrevet

Vi har 1,22 mill i huslån, og betaler 6800 kr i måneden i lån og avdrag. 30 års nedbetalingstid. 1 mill av dette har fastrente.

Vi har samlet årslønn på 660 000 for tida, men mitt bidrag (40% av dette) er bare et årsvikariat (jeg studerer fortsatt).

Jeg synes vi betaler lite, men akkurat nok, med tanke på diverse andre utgifter vi har for tida.

Siste kvartal i 2009 betalte vi 10 000 kr i måneden, pga skyhøye renter, og det sved!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...