Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=)

Mulig dette er feil sted for dette innlegget, men prøver likevell.

Jeg er i begynnelsen av 20 årene og ble ferdigutdannet som sykepleier i vår. Nå når jeg har jobbet en stund innser jeg at jeg virkelig ikke har lyst til å arbeide i turnus. Senvaktene for eksempel føler jeg ødelegger hele dagen og jeg går bare og venter på å gå på jobb og blir i skikkelig dårlig humør. Jeg kunne tenke meg en 7-3 jobb og vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg synes også at det er for mange utfordringer i jobben og at jeg ikke passer som sykepleier (har nok litt dårlig selvtillit og vanskelig for å stole på meg selv). Noen som har vært i lignende situasjon eller har noen råd å komme med? Egentlig tror jeg at jeg kunne tenke meg en praktisk jobb, der jeg vet hva jeg har å gå til hver dag og der jeg har fri helger, ettermiddager og høytider. Men føler jeg har kastet bort tre år og mye studielån om jeg bytter yrke nå. Føler også at det blir et stort nederlag.

Denne situasjonen sliter på meg og jeg skulle så gjerne funnet en løsning.

Blir veldig taknemmlig for tips og råd=)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne du kanskje tatt deg jobb på en sterilsentral? Hvis du kunne fått deg en lederstilling der kunne du kanskje slippe å jobbe turnus :klø:

Gjest Geetha
Skrevet

Hei! Du har jo egentlig ikke rotet bort tre år, men du har bommet og det er fullt lovlig. Jeg holder selv på med en mastergrad i noe som mange betrakter som bortkastet, og når jeg er ferdig har jeg brukt 5 år på den. Du har brukt 3 år på å bli sykepleier, men jeg syns at du fint kan starte på en ny utdannelse for det :) Du rekker jo en bachelorgrad til på nesten samme tid som en med mastergrad, og lånekassen gir jo ut stipend i til sammen 8 år slik at det er fullt mulig for deg å ta en mastergrad på 5 år også, i tillegg til bachelorgraden på 3 år som du allerede har. Har du noen tanker om hva du vil bli da? Kanskje en tur til rådgiver er lurt :) Det blir jo mer og mer viktig å treffe "riktig" valg jo eldre du blir med tanke på utdannelse.

Skrevet

Skjønner deg godt. Har gjort det samme selv, byttet til legemiddelbransjen og stortrives. Kan jo bli mye jobbing i perioder men på en annen måte.. Kanskje det er noe for deg???

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt. Har gjort det samme selv, byttet til legemiddelbransjen og stortrives. Kan jo bli mye jobbing i perioder men på en annen måte.. Kanskje det er noe for deg???

Takk for svar=)

Hvilken utdannedlse må jeg ta da? Tror kanskje ikke det er så ange jobbmuligheter for meg innefor legemiddelbransjen, da jeg bor i en liten kommune.

Skrevet

Kunne du kanskje tatt deg jobb på en sterilsentral? Hvis du kunne fått deg en lederstilling der kunne du kanskje slippe å jobbe turnus :klø:

Takk for svar=) Men tror ikke lederstilling er noe for meg, er ikke så glad i mye ansvar. I tilleg er jeg fra en liten kommune, så er trolig ikke så mange jobbmuligheter for meg da:)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med mer utdanning, bli helsesøster på en skole? De jobber vel kun i skoletiden.

Skrevet

Hei! Du har jo egentlig ikke rotet bort tre år, men du har bommet og det er fullt lovlig. Jeg holder selv på med en mastergrad i noe som mange betrakter som bortkastet, og når jeg er ferdig har jeg brukt 5 år på den. Du har brukt 3 år på å bli sykepleier, men jeg syns at du fint kan starte på en ny utdannelse for det :) Du rekker jo en bachelorgrad til på nesten samme tid som en med mastergrad, og lånekassen gir jo ut stipend i til sammen 8 år slik at det er fullt mulig for deg å ta en mastergrad på 5 år også, i tillegg til bachelorgraden på 3 år som du allerede har. Har du noen tanker om hva du vil bli da? Kanskje en tur til rådgiver er lurt :) Det blir jo mer og mer viktig å treffe "riktig" valg jo eldre du blir med tanke på utdannelse.

Takk for oppmuntrende svar:) jeg tror ikke master er noe for meg, da kunne jeg heller tenke meg å ta et fagbrev i et annet yrke (Ønsker mindre ansvar og mer konkrete arbeidsoppgaver). Rådgiver høres ikke dumt ut:) men nå er jo ikke jeg tilknyttet noe skole, såhvor snakker jeg med rådgiver da?

Skrevet

huff da! vi skulle byttet yrke du og jeg. jeg sliter nemlig med denne 9-4 jobben. jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å jobbe turnus. jeg jobber innen kontor administrasjon så det er lite av kvelds og nattarbeid å hente der.

for å få lederstilling må ma ofte ha noen år på baken. kanskje du kunne gått til karriererådgivning? de er flinke til å legge opp og se hva slags muligheter du har. jeg skal på veiledning hos en slik snart:)

Skrevet

Hva med mer utdanning, bli helsesøster på en skole? De jobber vel kun i skoletiden.

Hei

Ja, har tenkt litt på helsesøster, men er vanskelig å få jobb. Tror heller ikke det er akkurat det jeg kunne tenkt meg mest. Om jeg skal jobbe innen helse er det jeg virkelig kunne tenke meg å jobbe med noe innenfor akuttberedskap (ikke sykehus) eller redning/sikkerhet. Men kunne likegjerne tenke meg å prøve snekkeryrket.hehe:)

Skrevet

huff da! vi skulle byttet yrke du og jeg. jeg sliter nemlig med denne 9-4 jobben. jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å jobbe turnus. jeg jobber innen kontor administrasjon så det er lite av kvelds og nattarbeid å hente der.

for å få lederstilling må ma ofte ha noen år på baken. kanskje du kunne gått til karriererådgivning? de er flinke til å legge opp og se hva slags muligheter du har. jeg skal på veiledning hos en slik snart:)

:) håper du finner ut hva du vil også:)

Karriererådgiving høres bra ut. Hvor får jeg tak i en karriererådgiver? er det dyrt?

Skrevet

Det er mange sykepleiere på NAV ;)

AnonymBruker
Skrevet

Huff! det er absolutt ikke greit å føle at man har valgt feil utdannelse.

Hva tenkte du i studiet? Du har jo gjennomgått en del praksis før du ble ferdig, slik at turnusjobbingen kan ikke ha kommet som en overraskelse på deg?

Jeg tror at det kan være andre arbeidsområder du kan jobbe med som utdannet sykepleier som kan innebære dagtidsjobbing osv.

Rådet mitt vil være å undersøke, tenke på det du faktisk kunne tenke deg å jobbe med, undersøk mulighetene der du bor.

Selv om du er fra et sted hvor jobbmulighetene ikke finnes, så kan det hende at det kan være lurt å undersøke i nærkommuner eller andre steder for å få en jobb du ønsker og kan trives med. Forstår selvfølgelig at ikke alle ønsker å flytte på seg for jobbens skyld.

Jeg blir nysgjerrig på hvorfor du valgte å bli sykepleier i utgangspunktet når du er såpass redd for ansvar slik jeg forstår deg.

Men TS jeg tror det kommer til å ordne seg, jeg!

Lykke til :D

Skrevet (endret)

Du klager ikke på yrket, men på arbeidstiden.

Jeg tror du bare skal slite deg gjennom noen år med skiftarbeid, mens du søker på dagjobber.

Du har en fantastisk og verdifull "almenutdannelse" som sykepleier. Vel anvendt studielån!

Mange arbeidsgivere gir blaffen i hva man har lært på skolene, bare man har treårig høyskoleutdannelse og rett til å dele ut medisin.

Du kan trolig få dagjobb i en av de boligene for psykisk utviklingshemmede i område. Da blir du trolig en leder. Det spiller ingen rolle at du ikke kan noe om slikt, fordi du har dyktige ufaglærte miljøarbeidere rundt deg som gjennom mange år har lært seg mer om dette arbeidet enn man kan lære på noen høyskole.

Legemiddelbransjen ble nevnt. God idè.

Alt i alt. Du har veldig mange , store muligheter.

Endret av I Grosny
Skrevet

Huff! det er absolutt ikke greit å føle at man har valgt feil utdannelse.

Hva tenkte du i studiet? Du har jo gjennomgått en del praksis før du ble ferdig, slik at turnusjobbingen kan ikke ha kommet som en overraskelse på deg?

Jeg tror at det kan være andre arbeidsområder du kan jobbe med som utdannet sykepleier som kan innebære dagtidsjobbing osv.

Rådet mitt vil være å undersøke, tenke på det du faktisk kunne tenke deg å jobbe med, undersøk mulighetene der du bor.

Selv om du er fra et sted hvor jobbmulighetene ikke finnes, så kan det hende at det kan være lurt å undersøke i nærkommuner eller andre steder for å få en jobb du ønsker og kan trives med. Forstår selvfølgelig at ikke alle ønsker å flytte på seg for jobbens skyld.

Jeg blir nysgjerrig på hvorfor du valgte å bli sykepleier i utgangspunktet når du er såpass redd for ansvar slik jeg forstår deg.

Men TS jeg tror det kommer til å ordne seg, jeg!

Lykke til :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...