Gå til innhold

Slanke seg på riktig måte

Anbefalte innlegg

Gjest finpåvin
Skrevet

Trener 4 ganger i uka...spinning,corebar,3d-mølle og styrketrening er det jeg driver med :P

Det jeg satser på er et kosthold med masse grønnsaker,wok kyllingfile og prøve å bli flinkere til å spise fisk. Har fått med meg at frokost er viktig :) Og lørdager skal jeg drikke 2 glass med vin, rød sådann ;)

-var det slik at 5g karb. pr 100g var fyfy? :P

-Feks grove knekkebrød, er det sunt?

-Mellommåltid, hva kan defineres som det? Et eple?

-Klarer kroppen å kjenne forskjell på sukker fra brus og fruktsukker? Er juice sunt?

Sikkert mange dumme spm her, men er faktisk helt grønn på kosthold. Har hatt et eledig et til nå vertfall :sukk:

Har kommet godt i gang med trening, noe jeg digger :jepp:

Er foresten 163cm og snart 80 kg, ergo er det 20 kg som skal bort. Og dette kommer til å ta tid regner jeg med? Kanskje snakk om et år eller to??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så flink du er med trening, kjempebra :) ikke minst at du synes det er kjekt, da er det lettere å trene jevnt.

Ang kosthold, ville jeg satset på sunn og "ren" mat, som jeg kaller det - altså ikke halvfabrikater fra pose osv. Vet det er mange som har hatt stor suksess med lavkarbo, men jeg tror det gjelder å finne noe man kan leve med i det lange løp, og for meg virker lavkarbo som et lite prosjekt i seg selv. Lag sunn mat fra bunnen, og velg de rette karbohydratene - ikke pasta/hvetebaserte produkter, men velg ting som gir tarmen mer å jobbe med. Om du er interessert i lavkarbo, finnes det blant annet en side som heter lavkarbo.no hvor det er mye info.

For meg funker kroppen min best når jeg spiser sunt og variert: egg/kylling, mye grønnsaker, grove kornprodukter, frukt og nøtter.

En dagsplan ser ofte slik ut:

frokost: 1-2 egg ( gjerne omelett ),evt havregryn med nøtter

lunsj: stor salat, med kylling, brokkoli, diverse grønnsaker, litt olje.

middag: fisk/kylling med grønnsaker

mellom: skyr/frukt/nøtter

Kvelds:fiberrik med kjøttpålegg.

mengden varierer gjerne med hvor mye jeg trener - i vinterhalvåret trener jeg mye langrenn, og da spiser jeg gjerne mer.

i helgene blir det gjerne noe ekstra, som rødvin og dessert, men også dessert liker jeg best sunn - oppkuttede fruktbiter med cottage cheese gjør susen for meg; eller rørte varme bær med vaniljeyogurt.

Skrevet (endret)

-Klarer kroppen å kjenne forskjell på sukker fra brus og fruktsukker? Er juice sunt?

Sukker er ofte det som skaper den største forstyrrelsen i energiproduksjonen. Sukkeret fra de fleste frukter absorberes nesten like raskt som vanlig sukker, og dermed kan det forstyrre energiproduksjonen i kroppen på samme måte, men det er absolutt bedre med fruktsukker. Frukt hvor sukkeret frigjøres langsomt er for eksempel eple, pære og aprikos.

Juice er aller best hvis den er ferskpresset, og fruktpresse er utrolig kjekt å ha. Da kan du presse deg grønnsaksjuicer i tillegg, og det er en super næringskilde.

Edit: bare slenger med et generelt råd om å lage det aller meste fra bunnen av. Ferdigretter har masse blindpassasjerer som har dårlig innvirkning på fordøyelsen, og har ofte et høyt innhold av sukker. Jeg har til og med begynt å blande min egen yoghurt. Jeg kjøper naturell yoghurt og blander inn nøtter og frukt etter smak. Det er verken spesielt vanskelig eller tidkrevende å lage maten sin fra bunnen, men det er kan føles litt sånn før man kommer inn i rutinene.

Endret av Airi
Gjest finpåvin
Skrevet

Denne plassen liker jeg :D Takk for gode svar som er lett å forstå :) Og blir litt imponert av folk som svarer, for å hjelpe meg...en ukjent person :D

Enda et spm, har nettopp kommet hjem fra tannlegen...har trekt visdomstann...kan jeg trene ikveld?

Jeg viiiil trene :jepp:

Skrevet

Ville nok tatt det med ro, det er tross alt et operasjonsår du har :)

Gjest finpåvin
Skrevet

Åh, viste egentlig svare fra før..men håpet noen kunne si ;" såklart kan du trene" :P Får gå en tur ikveld da kanskje!

Skrevet

Nå er det kanskje for seint, men såklart kan du trene. Hvis du føler deg i form til det. Spurte tannlegen om jeg kunne gå på salsa-treninga mi etter å ha operert ut visdomstann tidligere i høst. Han sa at hvis jeg følte meg i form til å trene, så var det ikke noe problem. Men at det vil nok blø litt når du får pulsen opp, så ta med bomullsdott som du kan bite på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...