AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 jeg har fått sjansen til å flytte, yey. mitt studie blir fra nå nettbasert og jeg kan flytte til hvor som helst i landet. skal ha typen med meg. men vi aner ikke hvor vi skal flytte! vi bor ganske langt nord og vil ikke lengre nord enn nordland fylke. vi ser for oss en liten by utenfor en stor by. gjerne en by med høyskole eller universitet. denne lille byen bør ligge ganske nært havet. denne byen bør jo ha et kjøpesenter eller to, et treningssenter og være en koselig by uten høye leie/kjøpspriser på hus og leilighet. har noen peiling på en sånn by her til lands?
Havtorn Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 For en fantastisk valgmulighet! Nå er jeg nordlending selv, men utkanten av f.eks Molde? Blir jo ikke for stort, men heller ikke for lite igjen? F.eks Bodø er ikke en by jeg kunne ha tenkt meg å bodd i, da det er så langt mellom alt (nei Bodøværinger, prøver ikke å tråkke på tær her ), vet med meg selv at jeg vil bo i utkanten av Trondheim en vakker dag da. Hvis du vil bo rimelig kan det kanskje være lurt å holde seg i nord, hva med f.eks Svolvær, Sortland eller Harstad? Ikke for store steder, men vil da være mer enn godt nok for en student. Rimelig, fasilitetene er der og det er enkelt å reise mellom f.eks Svolvær og Sortland for å få opplevd ulike shoppingmuligheter.
Gjest C-C Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Ett eller annet utenfor trondheim kanskje, eller nede ved fredrikstad er det jo kjempefint også
spinnwild Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Det er jo fint de fleste steder i vårt vakre land. wikipedia
suzie Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Jeg synes det høres ut som om du vil bo i stjørdal eller melhus utenfor Trondheim:)
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 Hva med Tønsberg? Norges eldste by, nydelig by både sommer og vinter, Yrende by liv på sommeren, sinnsykt mye folk her da! Er ikke rett ved havet, men ikke langt, og er sinnsykt mye båtliv her på sommeren. Er også kort vei til Tjøme og Verdens Ende 2
Lista Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 En Mjøsby! Ingen ting er deiligere enn å bade i FERSKVANN på sommeren Koselig på sommeren, og nydelig på vinteren! Kaldt nok til at snøen ikke blir slapsete og mange muligheter for både bortover- og nedoverski. En drøy time til Gardermoen (fra Hamar og Gjøvik), og knapt to til Oslo.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #12 Skrevet 8. januar 2011 Det høres ut som om at Ålesund kan være midt i blinken for dere! Passe stort, nydelig natur, mange flotte leiligheter da byen i hovedsak er bygget i jugendstilen. Maaange shoppingmuligheter. Ligger RETT ved havet, har flotte havner, og ikke minst mat- og båtfestival hvert år. Kan ta hurtigruten nordover om dere vil "hjem" en tur. Godt utvalg av restauranter og barer og kulturelle tilbud. Og om dere er utemennesker er det endeløse muligheter hele året om dere liker å gå tur, stå på ski, fjellvandring, kjøreturer, osv. Dette høres kjempespennende ut! Lykke til!! =)
Zoë Castillo Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 (endret) Jeg ville ikke flyttet til utkanten av Trondheim (Stjørdal, Melhus, Buvika etc). De har ingen småby-idyll, og alt av shopping, høyere utdanning osv som du nevner, må en jo faktisk til Trondheim for å oppleve. Været er heller ikke noe å skryte av. Men leie- og kjøpeprisene er nok en del lavere i disse strøkene, enn om du beveger deg langs en sør- eller østlandssmåby ved sjøen. Hvis jeg hadde hatt anledning til å flytte hvor som helst i landet, hadde jeg valgt Ålesund eller Molde på nordvestlandet, eller området omkring Åsgårdstrand/Tønsberg, eller området omkring Arendal. Jeg synes også at det er utrolig vakkert i Rogaland, men her er jo prisene veldig høye. Det er de nok i de sentrale strøkene av Vestfold også, når jeg tenker meg om. Så jeg hadde nok valgt Molde eller Ålesund! Jeg har aldri vært lenger nord enn Nord-Trøndelag, så de nordligste fylkene kan jeg ikke uttale meg noe om. Hamar er også en fin og praktisk by, med høyskole, greie priser, fine bademuligheter, muligheter for dagstur til Oslo, sentrum er ei klynge og ikke en tarm (dvs gangavstand til det meste). Endret 10. januar 2011 av anti jante-June 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 Jeg foreslår Tønsberg. Den har suverent klima i forhold til mange av de andre alternativene som folk har kommet med. Den har i tillegg stort kjøpesenter, høgskole i nærheten, kort vei til Oslo og forøvrig alt man trenger av fasiliteter. Jeg synes en kystby er klart å foretrekke tramfor en innlandsby. (Innland= mygg!) Folkene er gjennomgående åpne og hyggelige. 1
Zoë Castillo Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 Jeg foreslår Tønsberg. Den har suverent klima i forhold til mange av de andre alternativene som folk har kommet med. Den har i tillegg stort kjøpesenter, høgskole i nærheten, kort vei til Oslo og forøvrig alt man trenger av fasiliteter. Jeg synes en kystby er klart å foretrekke tramfor en innlandsby. (Innland= mygg!) Folkene er gjennomgående åpne og hyggelige. Tønsberg har både positive og negative sider, føler jeg. I mine øyne er det dit de rike og de utstøtte flytter. Det er langt større synlige sosiale og økonomiske forskjeller blant folk i Tønsberg, enn på noe annet sted jeg har vært i Norge. Jeg tenker spesielt på kriminelle grupper som må flytte ut av Oslo pga brudd/konflikt med omgangskretsen sin, og som gjerne ender opp i Tønsberg. Men det ER en utrolig flott by, og ikke minst har den et stort og innholdsrikt sentrum i forhold til størrelsen. Mange fine badeplasser, og så er det fullt mulig å bo i skogen samtidig som at det tar 10 minutter med buss inn til bykjernen. Min konklusjon: Som enslig voksen/par kunne jeg gjerne tenke meg å bo i Tønsberg, men ikke med barn. Det er et langt tøffere miljø (som er stort) enn det størrelsen skulle tilsi, og dette kan barn og ungdom fort rote seg borti.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #16 Skrevet 14. januar 2011 Jeg stemmer for Ålesund. Det er en passe stor by, og er Norges vakreste by med sin jugendstilarkitektur Utelivet er bra, shoppingmulighetene tilsvarer en by på størrelse med Trondheim, sunnmøringene er, til tross for sitt rykte, vennlige og hyggelige mennesker. I området rundt Ålesund er det nydelig natur; rikt båtliv på fantastiske fjorder om vår og sommer, stort utvalg av fjell og fjelltopper som kan bestiges. Om vinteren er det godt utvalg av skisenter som kan besøkes; Fjellsetra, Strandafjellet, Overøye, Ørskogfjellet og Bjorli. Ønsker du å gå på "bortoverski" er det også stort utvalg av turløyper like utenfor selve byen. Det er ingenting som er bedre enn å være sunnmøring når sola skinner fra skyfri himmel en varm sommerdag Ser at andre her nevner Molde, men Ålesund er en mye flottere by! (helt objektivt sett altså :gjeiper: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå