Gå til innhold

Student - kjøpe leilighet ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ei moden jente som til høsten begynner på universitetet. I utgangspunket så hadde jeg sett for meg å bo alene på hybel , men det har seg sånn at jeg har fått kjæreste som skal flytte sammen med meg for ett år siden.

Økonomien er i orden , no worries. Men lønner det seg å kjøpe eller å leie? Vi har tenkt å bo her i 5-6 år , og jeg ser for meg at det beste er å kjøpe ei lita leilighet siden vi skal bo der såpass lenge. Det vil vel lønne seg i lengden.. Det er iallefall spørsmålet mitt. Hva mener dere ? Lønner det seg å kjøpe eller leie når man skal bo i 5-6 år på samme sted ?

Jeg har sett litt på leiligheter i borettslag. Der er mange aktuelle. Problemet er at fellesutgiftene i måneden er så utrolig høy. Helt opp til 15000 kr måneden !! Hva er greia med det ? Er det ingen måte å komme unna disse høye fellesutgiftene på ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett litt på leiligheter i borettslag. Der er mange aktuelle. Problemet er at fellesutgiftene i måneden er så utrolig høy. Helt opp til 15000 kr måneden !! Hva er greia med det ? Er det ingen måte å komme unna disse høye fellesutgiftene på ?

Ja, unngå å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fellesutgiftene er så høye fordi det er høy fellesgjeld og dermed blir prisantydningen lav. Prisen for leiligheten er faktisk kjøpssum + fellesgjeld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at det lønner seg å kjøpe. Vi er selv et studentpar og skal kjøpe leilighet i sommer i den byen vi skal studere i.

Jo høyere fellesgjeld, dess høyere fellesutgifter, men det finnes flere boliger som ikke har så høye fellesutgifter.

Lykke til! :)

Gjest Spinell
Skrevet

Et tips for å sile unna boliger du ikke har råd til: Bruk "avansert søk"-funksjonen på finn, og kryss av for "inkludert fellesgjeld" når du skriver inn maksprisen på boligen. Da slipper du å få mange treff på leiligheter med f.eks 100 000 i innskudd og 3 millioner i fellesgjeld.

• Liker 1
Skrevet

Selv om dette som regel pleier å lønne seg vil jeg bare si at det er ikke alltid dette lønner seg.

Kjøpte andelsleilighet i borettslag selv da jeg begynte som lærling og sitter nå med en leilighet i et borettslag der ingen får solgt..

dette var noe "alle" var sikre på at ville lønne seg pga prisstigning og at den ville bli lett å selge igjen...

men man må jo selvfølgelig også se på hvor mye man vil bruke på leie i løpet av de årene.

ville bare si at det er ikke alltid det lønner seg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være sikker på at "økonomien er i orden", når du tydeligvis ikke vet hva en leilighet faktisk koster?

Fellesutgiftene for leiligheter som koster så mye som opp mot 15 000(!) kroner i måneden inkluderer, som noen over har sagt, også avdrag for fellesgjeld. Skal dere ta opp lån, så må dere ha dekning for totalsummen av leiligheten, ikke bare selv innskuddet...

• Liker 3
Skrevet

Hei,

Jeg har vært både heltid- og deltidsstudent, og eid leilighet. Det har stort sett gått greit siden jeg har en godt betalt jobb, men det er flere ting du bør tenke over før du/dere kjøper:

- For det første ville jeg ventet med å kjøpe til jeg hadde bodd i byen, og prøvd å bo sammen med kjæresten en stund. Selv om du i utgangspunktet ønsker å bo der nå, er det ikke sikkert at du er av samme formening etter en stund.

- Når man skal kjøpe leilighet er det greit å ha god kunnskap om byen man bor i, både i forhold til kollektiv transport, hvilke områder som anses som OK, og hvilke områder som kan antas å stige i pris de neste årene.

- Hvis du kjøper leilighet, er du avhengig av å dele kostnadene med noen? I så fall bør du kjøpe med et ekstra soverom (om du har økonomi), slik at du kan dele ut deler av leiligheten om det skulle bli slutt.

- Har du/dere sikker inntekt til å betale lånet? Med mindre dere har EK nok til å kjøpe leiligheten uten å ta opp lån, eller har foreldre som tilleggssikkerhet, vil det være svært vanskelig å få lån i banken. Hovedsaklig fordi det er deltidsjobb det er snakk om. Du/dere bør også være sikre på at dere kan betjene lånet alle måneder. Sommermånedene kan bli tøffe, iallfall når man ikke får studielån. Mange har eksamener i juni, og da får man ikke studielån.

- Hvis du skal kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld, bør du undersøke om borettslaget har sikringsfond, og om denne gjelden kan forvente å økes i boperioden, og gjerne 3-5 år etter dere flytter ut. (Tenker da på hva kjøper vil vurdere som viktig når h*n kjøper av dere).

Generelt lønner det seg å eie, men det avhenger av at du kjøper en leilighet som vil stige i verdi. Tjener du mindre enn et visst beløp (husker ikke det i farten), vil du ikke kunne avskrive renter på skatten, heller.

Lykke til med kjøp av leilighet.

• Liker 2
Skrevet

Husk at dere mest sannsynlig må bla opp 10% av summen av egen lomme, evnt ha rike foreldre som vil hjelpe.

Skrevet

Husk at dere mest sannsynlig må bla opp 10% av summen av egen lomme, evnt ha rike foreldre som vil hjelpe.

Man trenger ikke nødvendigvis å ha rike foreldre, om foreldrene kan stille sikkerhet i hus/leilighet.

Skrevet

Fellesutgiftene for leiligheter som koster så mye som opp mot 15 000(!) kroner i måneden inkluderer, som noen over har sagt, også avdrag for fellesgjeld. Skal dere ta opp lån, så må dere ha dekning for totalsummen av leiligheten, ikke bare selv innskuddet...

Det er ikke noe galt i seg selv å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld. Men man må se på:

- hvor lang nedbetalingstid lånet/lånene har

- om lånet eller noen av lånene har fastrente. Hvor høy er i så fall den, og hvor lang tid er renta bundet for? Noen felleslån har flere års høy rentebinding. Men husk da at fellesutgiftene kan gå ned når denne bindingstiden er over.

- hvor lenge er det til avdragene kommer til? Det er vanlig med fem års avdragsfrihet på slike lån, og man må da ta høyde for en husleieøkning på 2500-3000 kroner når avdragene begynner å løpe. Det kan være en fordel med lang avdragsfrihet, spesielt dersom man kun skal bo i noen få år.

- hva er inkludert i fellesutgiftene? Mange borettslag har både kabel-TV, internett og all strøm inkludert. I noen borettlslag er fjernvarme inkludert, men husk at dette da ofte gjelder kun et par radiatorer, og at all annen strøm kommer utenom.

- renter på fellesgjeld er fradragsberettiget så lenge man har skattbar inntekt.

- som andre sier i tråden, leiligheter med ugunstig organisering av lån (svært høy andel fellesgjeld, kort nedbetalingstid og kort avdragsfrihet) er nærmest uselgelige.

Skrevet

Snakk med banken!

Det er det beste tipset, de har rådgivere og kan se på helheten av din og din nye (gratulerer) samboer sammen. Om dere skal jobbe og ha inntekt eller stole på studielån og stipend, om dere har oppsparte midler og hvor mye lån dere kan få.

Dersom banken gir en lånesum som er mindre enn dere hadde tenkt, så ikke gå med en gang til en annen bank hvis de tilbyr mer. Ofte setter de seriøse bankene en lavere lånesum fordi de ønsker at kundene skal klare å betale det og ikke bli gjeldsslaver.

Ellers tror jeg det vil lønne seg å eie, men styr unna høy fellesgjeld!

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er ikke noe galt i seg selv å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld. Men man må se på:

- hvor lang nedbetalingstid lånet/lånene har

- om lånet eller noen av lånene har fastrente. Hvor høy er i så fall den, og hvor lang tid er renta bundet for? Noen felleslån har flere års høy rentebinding. Men husk da at fellesutgiftene kan gå ned når denne bindingstiden er over.

- hvor lenge er det til avdragene kommer til? Det er vanlig med fem års avdragsfrihet på slike lån, og man må da ta høyde for en husleieøkning på 2500-3000 kroner når avdragene begynner å løpe. Det kan være en fordel med lang avdragsfrihet, spesielt dersom man kun skal bo i noen få år.

- hva er inkludert i fellesutgiftene? Mange borettslag har både kabel-TV, internett og all strøm inkludert. I noen borettlslag er fjernvarme inkludert, men husk at dette da ofte gjelder kun et par radiatorer, og at all annen strøm kommer utenom.

- renter på fellesgjeld er fradragsberettiget så lenge man har skattbar inntekt.

- som andre sier i tråden, leiligheter med ugunstig organisering av lån (svært høy andel fellesgjeld, kort nedbetalingstid og kort avdragsfrihet) er nærmest uselgelige.

Største problemet med høg fellesgjeld er at det er vrient å selge. Bortsett frå det så er det i teorien ikkje så ille. Mange har husbanklån og nokså gunstige betingelser...og har sikra seg for at ein ikkje blir sittende med gjelda til naboen...men når ein ikkje får solgt det da ein skal flytte vidare så sitter ein ganske fast.

Betre å finne noko anna da. Generelt så må ein tenke at prisen på bustad er kjøpsprisen + eventuell fellesgjeld. Fellesgjelda bør ikkje vere så veldig stor sidan det kan vere vrient å få solgt det da.

Skrevet (endret)

Største problemet med høg fellesgjeld er at det er vrient å selge. Bortsett frå det så er det i teorien ikkje så ille. Mange har husbanklån og nokså gunstige betingelser...og har sikra seg for at ein ikkje blir sittende med gjelda til naboen...men når ein ikkje får solgt det da ein skal flytte vidare så sitter ein ganske fast.

Betre å finne noko anna da. Generelt så må ein tenke at prisen på bustad er kjøpsprisen + eventuell fellesgjeld. Fellesgjelda bør ikkje vere så veldig stor sidan det kan vere vrient å få solgt det da.

Det er ikke fullt så enkelt.

Her jeg bor er det ikke noe problem å selge. Dette er fordi lånet er gunstig og har lang avdragsfrihet. Slike borettslag er det mange av her i byen. Men det finnes borettslag her og hvis leiligheter er uselgelige (som jeg skrev i forrige innlegg). Det er de som har kort avdragsfrihet og kort nedbetalingstid, og som da plutselig har fellesutgifter på ti-elleve tusen kroner på grunn av avdrag.

Selvsagt bør man se på hvor høy andelen fellesgjeld er. Er den over grensen for å være medlem av sikringsfondet (tror det er 70%) kan man se etter noe annet. Men husk at sikringsfondet ikke dekker alt. Borettslaget bør ha panterett i leilighetene uavhengig av om det er medlem av sikringsfondet eller ikke.

Totalpris for borettslagsleiligheter (prisantydning + andel fellesgjeld) skal oppgis i boligannonser. Slik var det ikke til å begynne med, og mange trodde dette var en fantastisk måte å komme seg inn i boligmarkedet på. Derfor gikk mange på en økonomisk smell fordi de ikke var klar over hvilke kostnader disse boligene faktisk hadde. Det var dette som ga denne borettslagsmodellen sitt dårlige rykte.

Se på totalpris og sammenlign med borettslagsleiligheter med lav/ingen fellesgjeld og selveierleiligheter. Da vil man gjerne finne at totalkostnad for leilighetene er ganske lik. Derfor blir det viktig hvilke betingelser fellesgjelden har.

Endret av Emera
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Kanskje et alternativ til å kjøpe kan være å leie hos et borettslag? Altså, ikke leie hos en person som eier leilighet i borettslag, men direkte fra borettslaget.

Borettslaget jeg leier hos begynte å leie ut leiligheter som sto tomme, og her er det treårige kontrakter. Når jeg ser på hva de som eier her betaler for akkurat lik leilighet som jeg leier, er det en vesentlig prisforskjell (nå tenker jeg kun i forbindelse med fellesutgiftene da, jeg vet ikke hvor mye de forskjellige betaler på lånene sine - men leilighetene har høyere fellesgjeld enn jeg har i husleie - i tillegg er strøm og kabeltv inkludert (for meg iaff, tror det gjelder for de som har kjøpt også, en er ikke helt sikker på om dette gjelder alle leilighetene)).

I tillegg har du da den sikkerheten at om borettslaget går konkurs (hvilket "mitt" borettslag gjorde nå i høst), er leiekontrakten din fortsatt gyldig, så du må ikke lete etter et nytt sted å bo.

Ellers, om dere helst vil kjøpe, hvorfor ser dere ikke etter selveierleiligheter? Da kan jo for eksempel sameier være et godt alternativ. Her er det også fellesutgifter som kan dekke renovering av fasade etc, men det er likevel du som eier boligen din, ikke borettslaget.

Må forresten legge til, angående det å leie i et borettslag, da har du ikke friheten til å endre på leiligheten i samme grad som om du eier. Dette er ganske innlysende, men kanskje lett å glemme i farten :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...