Gå til innhold

Forberede hagen på vinter

Væren

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere i hagen nå om høsten før vinteren setter inn? Jeg er ingen hageekspert, men leste en artikkel i avisen om at hvis man gjør en liten innsats nå, så får busker og planter en bedre start om våren!

Hva gjør vi med vintergrønne busker, f.eks.? Jeg har 2-3 buskbom i store krukker, hva bør jeg gjøre med disse? Vi bor ganske værhardt på vestlandskysten, så jeg er usikker på hvor mye de tåler (kjøpte dem i sommer.)

Hva gjør dere med rosebusker og klatreroser? De skal vel ikke beskjæres før til våren???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i alle fall tenkt at vår vintergrønne busk skal overleve på verandaen, har ikke tenkt så mye enda på hvordan jeg skal få det til... Mamma og de bruker jo alltid å legge granbar overalt i beddene rundt huset, men liksom... Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella
Næmenn, Cruella, da! Hvilke holdninger er dette til det levende liv!!!  :o

Hehe...

Jeg bare støtter den lokale Plantasjen.

Dessuten dreper ikke jeg noe, det er bare passiv dødshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de vintergrønne buskene dine står i potter med skål under, så fjern skåla og sett en liten isopor eller treplate mellom potta og bakken. Dette er spesielt viktig om pottene ikke er frostsikre. Det kan også lønne seg å pakke den inn litt med noe strie eller lignende, både for å beskytte mot kulden og den sterke vårsola. Strien er et godt tips til rosene også.

Liten har en mor som har jobbet på hagesenter :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Plenen skal ikke klippes slik at den er lang når snøen kommer. Dette beskytter den slik at den blir pen og grønn til neste sommer.

Hvis du vil ha tette fine busker, kan du klippe av nyskudd slik at det kommer nyskudd på sidgrenene neste år og den blir tettere.

Ellers så er jeg svært så grønn når det gjelder hagen ja. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, Væren!

Du får si fra om du trenger flere råd, så kan jeg sende hele moderen bort til deg :wink:

Var det bra på Ylvis-show?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ylvis show var bra, ja! :D Flinke og energiske gutter!

Likte din hagesenter-mor også showet? Ja, kanskje du må sende over hele moderen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig, Væren. Til gjengjeld kunne du kanskje tuppe meg kraftig bak, slik at jeg omsetter all teorien jeg kan i praksis? :roll: Hagen min bærer nemlig ikke preg av at hun som bor der har noe særlig kunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...